Autoverkopen Europa: stormachtige groei voor de Hyundai Motor Groep

0

In september 2021 werden in Europa 25,2 procent minder nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, namelijk 972.723 eenheden; het laagste aantal registraties voor de maand september sinds 1995. De marktkrimp werd grotendeels veroorzaakt door een gebrek aan aanbod van voertuigen als gevolg van het aanhoudende tekort aan halfgeleiders.

De zwakke prestatie van vorige maand werd herhaald op landniveau, waarbij alle grote Europese markten verkoopdalingen met dubbele cijfers lieten zien: Groot-Brittannië (-34,4 procent), Italië (-32,7 procent), Duitsland (-25,7 procent), Frankrijk (-20,5 procent) en Spanje (-15,7 procent). In Nederland werden in september 15,8 procent minder auto’s verkocht.

In de eerste 3 kwartalen van 2021 steeg het aantal registraties van auto’s in heel Europa met 6,9 procent tot 8,57 miljoen eenheden, aangezien aanzienlijke winsten eerder in het jaar de cumulatieve volumes op positief terrein hielpen houden. Kijkend naar de grootste Europese markten, noteerde Italië de grootste stijging tot nu toe (+20,6 procent), gevolgd door Spanje (+8,8 procent) en Frankrijk (+8,0 procent). Daarentegen zakte de Duitse automarkt terug in negatief gebied (-1,2 procent). Dat geldt ook voor Nederland. Wij lopen na 9 maanden 4,9 procent achter op het verkoopresultaat van 2020 in dezelfde periode.

MerkMA 9/21MA 1-9/21MA 1-9/20MA 9/20
Volkswagen9,4%11,2%11,0%9,7%o
Toyota6,2%6,1%5,5%5,6%+ +
Renault6,0%5,5%6,8%6,5%o
BMW5,9%5,8%5,6%5,3%+ +
Kia5,8%4,2%3,6%4,0%+ +
Hyundai5,4%4,2%3,6%3,8%+ +
Peugeot5,0%6,1%6,2%5,9%– –
Mercedes-Benz4,4%5,3%6,1%6,6%– –
Ford4,4%4,6%5,6%6,1%– –
Audi4,3%5,3%5,0%4,7%o
Opel/Vauxhall4,3%4,2%4,1%4,2%+ +
Skoda4,0%5,2%5,4%5,0%– –
Dacia3,9%3,3%3,4%3,4%o
Fiat3,6%4,1%4,1%4,1%
Citroën3,5%3,8%3,8%3,4%+
Seat3,1%3,6%3,2%2,8%+ +
Nissan2,4%2,1%2,5%2,8%– –
Volvo1,9%2,4%2,3%2,3%o
Mazda1,8%1,4%1,2%1,6%+ +
Mini1,2%1,4%1,4%1,7%
Jeep1,1%1,1%1,0%1,1%+
Land Rover1,0%1,0%1,0%1,3%
Mitsubishi0,6%0,6%1,0%0,7%– –
Lexus0,6%0,4%0,4%0,5%+
Honda0,5%0,6%0,7%0,9%– –
Porsche0,5%0,6%0,6%0,4%+
DS0,4%0,3%0,4%0,3%o
Smart0,3%0,3%0,2%0,2%+ +
Lancia0,3%0,4%0,3%0,4%o
Jaguar0,3%0,3%0,4%0,5%– –
Alfa Romeo0,2%0,2%0,3%0,3%– –
VAG Exclusive0,1%0,0%0,0%0,0%+

Op concern / merk niveau valt vooral de opmars van de Hyundai Motor Groep op. Dit autoconcern wist haar marktaandeel uit te breiden van 6,6 procent vorig jaar september naar 11,1 procent afgelopen maand! De opmars is te danken aan het feit dat het Zuid Koreaanse bedrijf in een krimpende markt 26,9 procent meer auto’s wist te verkopen. Van het merken duo groeide Kia het hardst: 56,2 procent. Dit merk wist haar marktaandeel in september ruimschoots te verdubbelen (van 2,8 procent naar 5,8 procent)! Maar ook hoofdmerk Hyundai liet positieve cijfers zien met 5,7 procent meer registraties. Daardoor kon het marktaandeel worden opgevoerd van 3,8 procent naar 5,4 procent.

Maar waar winnaars zijn, daar zijn ook verliezers. De Volkswagen Groep zag haar marktaandeel in Europa krimpen van 22,7 procent naar 21,3 procent (met name Skoda moest veel terrein prijsgeven als gevolg van het tekort aan halfgeleiders), Stellantis viel terug van 19,8 procent naar 18,4 procent (in absolute aantallen verloren Peugeot en Fiat het meest, maar relatief gezien kreeg Alfa Romeo de hardste klappen) en Daimer zal haar marktaandeel smelten van 6,8 procent naar 4,7 procent (het hoofdmerk Mercedes heeft duidelijk veel meer last van de halfgeleider crisis dan BMW). Andere verliezers waren Ford (verbetering is niet inzicht met halfslachtige facelifts van de Fiesta en Focus), Nissan (de derde generatie Qashqai had in september nog niet voldoende tractie), Volvo (zal de C40 het tij kunnen keren of is dit model daar teveel een nicheproduct voor?), Jaguar Land Rover (de Britten missen de elektrische boot nu de I-Pace op zijn retour is) en Mitsubishi (zoals bekend op weg naar de uitgang).

Opvallend is dat de door problemen geplaagde Renault Groep zich goed wist te handhaven. Dat komt vooral doordat dochter Dacia ‘slechts’ 13,7 procent minder auto’s verkocht. Een stabiel marktaandeel was er ook voor de BMW Groep. Deze partij had kunnen plussen als de verkopen bij Mini niet met 48,2 procent waren gedaald in september. Honda lijkt met 0,5 procent marktaandeel de bodem bereikt te hebben, maar is daarmee wel exclusiever in Europa dan Lexus. Over Lexus gesproken: dit merk wist samen met haar moeder Toyota het marktaandeel duidelijk op te voeren. Winst was er ook voor Mazda, althans in relatieve zin want het aantal registraties daalde met 11,8 procent. Maar dat was dus duidelijk minder dan het marktgemiddelde.

Reageren is niet mogelijk.