BMW doorstaat halfgeleider crisis beter dan Mercedes

0

BMW heeft de halfgeleidercrisis beter doorstaan ​​dan concurrent Mercedes. Het in München gevestigde bedrijf verkocht in het derde kwartaal 593.000 voertuigen; een daling van 12 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Mercedes-Benz kwam in dezelfde periode 30 procent lager dan het voorgaande jaar.

“De bevoorradingssituatie blijft waarschijnlijk gespannen, dus effecten op de verkoop in de komende maanden kunnen niet worden uitgesloten”, zo maakte BMW bekend. Verkoopdirecteur Pieter Nota (foto) heeft er evenwel alle vertrouwen in dat de autofabrikant haar ambitieuze verkoopdoelstellingen zouden halen ondanks de knelpunten in de halfgeleiderindustrie. Daarmee denkt BMW een solide en winstgevende groei voor het volledige jaar 2021 te kunnen realiseren. Omdat de vraag groot is en de prijzen voor nieuwe auto’s stijgen, evenals voor gebruikte auto’s die uit de lease komen, verhoogde BMW een week geleden haar winstprognose.

In de periode van januari tot en met september heeft de groep 1,932 miljoen auto’s van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce verkocht. Dat is 18 procent meer dan in het jaar ervoor, toen corona lockdowns de markt in hun greep hielden. Maar in het derde kwartaal kwamen de leveringen van het merk BMW uit op 525.000 auto’s, hetgeen 10 procent minder is dan in het jaar ervoor. In dezelfde periode, oftewel tussen juli en september heeft Mercedes-Benz wereldwijd slechts 428.000 auto’s van het merk met de driepuntige ster verkocht, hetgeen 30 procent minder is dan in 2020. Het wankele aanbod van halfgeleiders “zal waarschijnlijk een impact hebben op de productie en verkoop in de komende kwartalen”, zo waarschuwde het in Stuttgart gevestigde autobedrijf. De in Ingolstadt zetelende Volkswagen dochter Audi wil haar verkoopcijfers pas op 29 oktober publiceren, samen met de financiële resultaten.

De verkoop van de BMW Groep daalde in het derde kwartaal in Europa met 20 procent, in China met 12 procent ten opzichte van dezelfde periode van het voorgaande jaar. In de VS daarentegen steeg de afzet met 4 procent. “Sinds het begin van het jaar hebben we de verkoop van volledig elektrische voertuigen meer dan kunnen verdubbelen” tot bijna 60.000 exemplaren, aldus Nota. Dat is vooral te danken aan het SUV model iX3. Met de iX en de i4 brengt BMW in november nog 2 andere volledig elektrische modellen op de markt.

Reageren is niet mogelijk.