Duits onderonsje: nieuwe Opel Astra versus Volkswagen Golf

0

De Volkswagen Golf en Opel Astra zijn 2 onafscheidelijke kemphanen in het segment van de compacte middenklassers. De eerste geldt nog steeds als de referentie voor vrijwel al zijn concurrenten. Maar de marktpositie van de jongste Golf is minder dominant dan voorheen, zo blijkt uit de verkoopresultaten. Biedt dit aan Opel een uitgelezen kans om met de nieuwe Astra de eeuwige rivaal in het defensief te drukken?

Als het gaat om compacte middenklassers, is het onmogelijk om niet te denken aan de Volkswagen Golf en de Opel Astra, die al decennia lang voor menigeen gewoonweg ‘must haves zijn’. Daardoor zijn er van de Volkswagen Golf, die in 1974 debuteerde, inmiddels al 8 generaties, terwijl Opel zojuist de 6de editie van de Astra heeft onthuld, een model dat zijn carrière in 1991 begon als opvolger van een andere iconische auto, de Kadett.

Deze nieuwe Astra, die afgelopen september werd onthuld, markeert een echt keerpunt in de geschiedenis van het Duitse merk, aangezien het de eerste Opel is die is geboren wordt na de vorming van de Stellantis Groep. Hij is ontworpen op basis van het EMP2-platform dat ook wordt gebruikt voor de herboren DS 4 en de jongste Peugeot 308. Maar wees gerust: elk model heeft zijn eigen identiteit en dat is bij deze Astra ook het geval. De 6de generatie Astra mag dan dezelfde naam dragen als zijn voorganger, hij is radicaal anders dan de vorige editie omdat de techniek nu geheel vrij is van General Motors’ DNA. Voortaan draagt hij Franse genen. Dat de nieuwe Astra niet over een kam geschoren kan worden met zijn voorganger, is gelukkig ook optisch goed zichtbaar. Hij meet de nieuwe identiteit van het merk aan met een voorkant die bestaat uit een zogeheten Vizor: dat is ‘Opel speak’ voor een zwarte grille omgeven door dunne projectoren met een visuele signatuur in de vorm van haken die Matrix led technologie kunnen herbergen.

De voorkant is zowel strak als ingetogen en deze nieuwe huisstijl is ook te vinden aan de achterkant met 2 lichtunits die dezelfde vorm aannemen. De motorkap van zijn kant kreeg een centrale welving die ook ter hoogte van de achterruit aanwezig is. Het geheel is zeker minder demonstratief dan zijn neven van de Stellantis familie (DS 4 en Peugeot 308), maar het ontbreekt de Opel niet aan karakter en persoonlijkheid.

Een Golf herken je in een oogopslag. Logisch, want boven het bed van elke Volkswagen manager hangt een poster met daarop de tekst “never change a winning team”. Maar los daarvan zijn Duitsers nooit een groot fan geweest van verandering (hoe lang is Angela Merkel ook alweer aan de macht geweest?) en hoewel er dus inmiddels 8 generaties van de Golf zijn, zijn dat allemaal een voortzettingen van een bestaande stijl. Zo onderscheidt ook de jongste Golf zich door zijn aflopende motorkap die tot taps toelopende koplampen leidt en een grille die is teruggebracht tot zijn eenvoudigste vorm.

Het gemakkelijke onderscheid tussen deze 2 modellen betreft het profiel. Bij de Astra valt de bijzonder schuin aflopende achterkant op die voor (extra) dynamiek zorgt. Het ontwerp van de Golf is meer klassiek met een brede C stijl die het achterste carrosseriedeel vanaf het begin heeft gekenmerkt. De afmetingen van de Astra groeiden tot een lengte van 4,38 meter terwijl de Golf tevreden is met 4,28 meter.

In het passagierscompartiment geven beide hatchbacks een prominente plaats aan digitale techniek. Zo gebruiken zowel de Golf als de Astra een volledig configureerbaar digitale instrumentarium, die optioneel kunnen worden ondersteund door head-up displays. Maar de Astra is degene die het meest evolueerde in vergelijking met zijn voorganger. Hij maakt gebruik van een licht gebogen, dubbel digitaal paneel genaamd Black Panel, dat bestaat uit een 2-tal 10-inch schermen. Het display dat bestemd is voor multimedia kreeg voor de gelegenheid een nieuw besturingssysteem dat zorgt voor een zeer soepele en aangename bediening. Opgemerkt moet worden dat Opel niet compleet toegaf aan de digitale verlokkingen, aangezien de bediening van de airconditioning en de volumeknop van de radio nog steeds fysiek zijn. Een goede zaak! Het ontwerp van het dashboard is massiever dan voorheen. De kwaliteit van de materialen lijkt reeds goed op deze preproductie versie van de nieuwe Astra, ondanks wat harde kunststoffen op de deurpanelen. Er zijn veel opbergruimtes in het interieur, vooral in de middenconsole.

Aan boord van de Golf staat kwaliteitsbeleving hoog in het vaandel. Volkswagen bewerkstelligt die sfeer digitaal met een 10,25 inch scherm en een ander display voor multimedia, waarvan de grootte varieert tussen de 8,8 en 10,25 inch, afhankelijk van de uitvoering. Hoewel de werkingssnelheid en de bediening niet onderhevig zijn aan kritiek, kan hetzelfde niet worden gezegd van de ergonomie, die voor verbetering vatbaar is, met name voor de bediening van de airconditioning of de radio. Dat dient nu niet erg intuïtief te gebeuren. Hetzelfde geldt voor bepaalde complexe menu’s. Echter, er is niets te klagen over de bouwkwaliteit. Die is van goed niveau. 

Praktisch gezien is de nieuwe Astra, ondanks dat hij bijna 10 cm langer is, minder ruim dan de Golf. Volkswagen toont daarmee wederom haar expertise op het gebied van de verhouding tussen footprint en binnenruimte. Wel is de kofferbak van de Astra groter (422 liter vergeleken met 381 liter voor de Golf), maar daar staat tegenover dat de bagageruimte van de Golf meer vierkant is, wat wel zo handig is. Deze laatste is ook gemakkelijker te gebruiken vanwege de lagere laaddrempel.

De nieuwe Astra zal verkrijgbaar zijn in benzinemotoren van 110 of 130 pk, een 130 pk sterke diesel en een 2-tal plug-in hybrides van 180 of 225 pk. In 2023 komt er een volledig elektrische versie. De Golf biedt een rijker motorenaanbod met 4 benzineversies (90, 110, 130 en 150 pk), 2 diesels (115 of 150 pk) en 2 plug-in hybrides van 204 en 245 pk. Er is echter geen elektrische versie van de compacte middenklasser uit Wolfsburg en die gaat ook niet komen. Voor consumenten die dat zoeken, heeft Volkswagen de ID.3 in de aanbieding. Het gemis aan een elektrische variant wordt in zekere zin bij de Golf goedgemaakt door de aanwezigheid van 3 sportieve versies (GTi, ClubSport en R), wat bij de Astra niet het geval is. Die blijft vrij van dit soort frivoliteiten.

 

Eerste conclusie

Met zijn assertieve uitstraling, zijn presentatie, zijn moderne motoren en uitrusting, evenals veelbelovende weg kwaliteiten (gezien de eerste tests die werden uitgevoerd achter het stuur van de Peugeot 308 en de DS 4 waarmee hij zijn platform deelt), lijkt de Astra te beschikken over indrukwekkende kwaliteiten die hem op voorsprong kunnen brengen in de Nederlandse verkoopstatistieken. De Volkswagen Golf zal het dus moeten opnemen tegen een serieuze concurrent. Vooral omdat de prijzen van de Astra voor hetzelfde geld meer vermogen biedt, en in sommige gevallen ook meer toeters en bellen. Met name bij de stekker hybride varianten is het prijsverschil groot. Die forse kloof zou wel eens het verschil kunnen maken. Een definitief oordeel kan begin 2022 worden geveld, als de Astra in de verkoop gaat.

Reageren is niet mogelijk.