Hyundai stijgt naar ongekende hoogte

0

Wie timmert momenteel het meest aan de autoweg in Europa? De Hyundai Motor Groep. Ook afgelopen maand vlogen de auto’s van de Koreanen in een hoog tempo de showrooms uit. Dat wordt mogelijk gemaakt doordat Hyundai en zustermerk Kia zowel op SUV gebied als bij milieuverantwoorde auto’s over aantrekkelijke modellen beschikken.

De Hyundai Motor Groep realiseerde in september een marktaandeel van 11,1 procent in Europa. Dat was goed voor een podiumplaats. De Hyundai Motor Groep hoeft alleen de collega’s van Volkswagen en Stellantis voor te laten gaan. Alle anderen wisten de Koreanen reeds te passeren. Op merkniveau wist Kia zich in de top 5 te nestelen in september. Concurrenten als Peugeot en Ford hebben het nakijken.

Dat het de Hyundai Motor Groep in Europa voor de wind gaat, is niet in de laatste plaats te danken aan Nederland, waar Kia de positie van marktleider heeft overgenomen van Volkswagen. En Hyundai was in september een van de weinige merken die in een krimpende markt wist te plussen. Hoe kan dit succes worden verklaard? Kort samengevat: een bovengemiddeld lange garantie (schenkt vertrouwen) en aanwezigheid in de segmenten die er toe doen.

Hyundai heeft hierdoor bij onze oosterburen kunnen uitgroeien tot belangrijkste importmerk. Volkswagen, die haar dochter Skoda deze positie zag verliezen, moet knarsen tandend toekijken. Ook de Hyundai Motor Groep heeft last van de halfgeleiderschaarste, maar de lijntjes met de toeleveranciers van microchips zijn letterlijk en figuurlijk korter dan bij autofabrikanten die hun fabrieken niet grotendeels in Azië hebben maar in Europa (of Noord Amerika). Dat resulteert in een relatief goede en snelle beschikbaarheid van de diverse modellen.

Momenteel zijn voertuigen met alternatieve aandrijvingen in veel Europese landen een rage. De Hyundai Motor Groep biedt een van de meest uitgebreide reeksen (deels) elektrische modellen, inclusief brandstofcel aandrijving, en auto’s met hybride of plug-in hybride aandrijvingen. Het verkoopaandeel was in de maanden januari tot en met september 65 procent. Dat percentage zal alleen maar toenemen nu enerzijds zelfs B segment modellen beschikbaar zijn met mild hybride techniek en anderzijds de volledig elektrische nieuwkomers (Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6) lyrische recensies krijgen.

Ondertussen profiteert de Hyundai Kona Electric van productie in de Tsjechische fabriek in Nosovice, wat korte levertijden voor een elektrische auto mogelijk maakt. Daar heeft dit model een toppositie in het B SUV segment aan te danken. Wat natuurlijk ook helpt, is dat Hyundai in verschillende vergelijkende tests tot winnaar wordt uitgeroepen en daarmee zelfs de Duitse premium concurrentie verslaat. Autointernationaal omschreef de Kia EV6 eerder deze week als een geduchte concurrent voor de nieuwe BMW i4. En aan de andere kant van het spectrum weet de Hyundai i20 de bijgepunte Volkswagen Polo (zonder mild hybride techniek …) duidelijk te verslaan. 

Ja, de Hyundai Motor Groep is in 2021 op weg naar diverse records. Maar het beste nieuws komt in februari of maart 2022, als de Ioniq 5 (of de Kia EV6) tot ‘Auto van het Jaar’ wordt uitgeroepen. Dan kunnen de champagneflessen écht ontkurkt worden.

Reageren is niet mogelijk.