Volkswagen Groep verkoopt een derde minder auto’s

0

De Volkswagen Groep mag dan wel lekker plussen met haar elektrische modellen maar de totale afzet kreeg in september een flinke tik. Er werd een derde minder voertuigen aan de man gebracht dan in dezelfde maand vorig jaar. In totaal werden er door de verschillende merken van de Volkswagen Groep 626.200 voertuigen afgeleverd. Dat is liefst 306.500 minder dan in september 2020.

De grootste klap was voor Skoda dat al eerder meldde dat de productie tot eind dit jaar vanwege het chiptekort grotendeels of zelfs geheel stil ligt. Skoda verkocht afgelopen maand niet meer dan 56.600 auto’s terwijl dat er een jaar geleden in september 104.600 stuks waren. Dit komt neer op een afzetdaling van 46 procent. Ook Audi werd zwaar getroffen want dit merk van de Volkswagen Groep zag haar verkopen met 41 procent dalen, namelijk van 172.200 stuks naar 102.000 exemplaren. De personenwagens van het hoofdmerk gingen 32 procent minder vaak over de toonbank, met als gevolg dat de afzet bleef steken op 361.700 stuks. Porsche wist met 19.400 afgeleverde auto’s de schade te beperken tot een verkoopdaling van 20 procent terwijl Seat het beste jongetje van de klas was met ‘slechts’ 18 procent lagere leveringen, namelijk 35.600 exemplaren.

Geografisch gezien kreeg de Volkswagen Groep de grootste klap in China waar het niet meer dan 225.500 auto’s wist af te leveren. Dit betekent een daling van 42 procent. Het verkoopaandeel van China in de totale groepsafzet kromp daarmee in september van 41 naar 36 procent. Een van de redenen voor deze terugval is het feit dat de elektrische modellen van Volkswagen maar matig aanslaan. Als noodgreep wordt daar nu alsnog de ID.3 in stelling gebracht, maar de vraag is of dat model het verschil zal kunnen maken. De Chinese consument heeft het liefst een SUV en dan graag een model dat flink stoerder oogt dan de ID.4.

In Centraal-Europa werden 29 procent minder auto’s aan de man gebracht en in West-Europa bedroeg de schade 32 procent. Voor heel de marktregio bedroeg de terugval afgerond 30 procent. De zwaarste klappen waren ook hier voor de merken Audi en Skoda. In Noord-Amerika bleef de afzetdaling van de Volkswagen Groep beperkt tot 11 procent.

Reageren is niet mogelijk.