Volkswagen: Skoda krijgt de macht in het B segment

0

Skoda krijgt de regie over de ontwikkeling van de kleine auto’s binnen de Volkswagen Groep. De instapmodellen van het Duitse concern zullen in de toekomst door de Tsjechen worden ontwikkeld. Skoda neemt namelijk wereldwijd de eindverantwoordelijkheid voor het zogeheten MQB-A0 platform. Autointernationaal berichtte al eerder dat de Tsjechen ook de regie hebben bij de ontwikkeling van kleine elektrische auto’s. Moederbedrijf Volkswagen wil de betreffende techniek gebruiken voor de productieversie van de ID.Life die vorige maand in conceptvorm werd voorgesteld.

De Volkswagen Groep wil meer werk gaan maken van zogeheten opkomende markten. De eerste stappen werden gezet in India. Daar lanceerde Skoda een SUV die gebaseerd is op een aangepaste (lees: versoberde) versie van de kleinste variant van het modulaire MQB platform, intern MQB-A0-IN genaamd. Die architectuur is niet alleen bestemd voor de lokale Indiase automarkt. Skoda wist moederbedrijf Volkswagen er van te overtuigen dat met op het MQB-A0-IN platform gebaseerde modellen ook goed zaken gedaan kan worden in andere landen met een opkomende economie.

Het resultaat is dat de Tsjechen nu voor het eerst de verantwoordelijkheid nemen voor een wereldwijd platform binnen de Volkswagen Groep. Wat Thomas Schäfer, de CEO van Skoda, eerder tijdens een interview al liet doorschemeren, is nu officieel: de Tsjechen nemen voortaan de volledige controle over de ontwikkeling van de MQB-A0 architectuur. De op de kaart groen gekleurde regio’s hebben een groot groeipotentieel op het gebied van autoverkopen. Tot dusver heeft Skoda de ontwikkelingsverantwoordelijkheid gehad voor de Indiase, Russische en Noord-Afrikaanse markten. In het eerste land introduceerde de Tsjechische Republiek onlangs de Kushaq. Binnenkort volgt de Slavia (een compacte sedan).

In de toekomst zullen er nog veel meer opkomende markten bijkomen: Midden- en Zuid-Amerika, het hele Afrikaanse continent en andere landen in de ASEAN vrijhandelszone. De Volkswagen Groep verwacht op deze markten sterk te kunnen groeien: over 15 jaar zouden in deze regio’s in totaal 8,5 miljoen auto’s per jaar verkocht moeten worden en in Wolfsburg probeert men daarvan een flinke taartpunt te bemachtigen. Elektrische mobiliteit zal daar in de nabije toekomst waarschijnlijk een zeer ondergeschikte rol spelen. Veel belangrijker zijn de prijsgevoelige instapsegmenten, waarin Skoda veel ontwikkelervaring en competentie heeft.

Logischerwijs is het MQB-A0 platform een ​​bouwpakket voor auto’s met een verbrandingsmotor, waarop uiteraard niet alleen modellen van Skoda zullen worden gebaseerd. De architectuur zal ook gebruikt worden voor personenwagens van het kern merk Volkswagen en andere leden van het groepsuniversum. Omdat de A0-versie ook uitgebreid schaalbaar is (modulariteit is een kenmerk van de platforms van het autoconcern uit Wolfsburg), kunnen naast kleine hatchbacks ook compacte sedans en SUV modellen op deze basis worden ontwikkeld. “Met onze uitgebreide platformstrategie realiseren wij schaalvoordelen waarmee wij onze klanten over de hele wereld moderne technologie en hoge kwaliteit tegen concurrerende kosten kunnen bieden”, aldus Ralf Brandstätter, de baas van de personenwagen divisie van het merk Volkswagen.

MQB-A0 is robuust en toch licht van gewicht en biedt de mogelijkheid om moderne infotainment- en beveiligingssystemen te integreren. “Op dit platform zullen nieuwe modellen worden gemaakt die precies zijn afgestemd op de uiteenlopende behoeften van klanten in de verschillende regio’s”, voegt Johannes Neft, de R&D chef van Skoda, toe. Het ligt voor de hand dat veel knowhow ook zal worden gebruikt voor de ontwikkeling van een kleinere versie van het modulaire elektrische bouwpakket (MEB Small). Op de kortere versie van deze architectuur met voorwielaandrijving (de reguliere versie van het MEB bouwpakket kent in de basis achterwielaandrijving) zullen vanaf 2025 in Spanje kleinere elektrische auto’s gebouwd worden voor diverse merken van de Volkswagen Groep. Cupra krijgt een model op basis van de Urbanrebel conceptstudie, Skoda brengt een kleine cross-over op dezelfde basis op de markt en in Wolfsburg wordt gewerkt aan de daaraan gerelateerde ID.2. Hoe het laatste model er uit gaat zien, toonde Volkswagen al met de ID.Life conceptstudie.

Reageren is niet mogelijk.