Vrijwel perfect: test nieuwe Lexus NX 450h+

0

Lexus heeft de tijd genomen om zijn eerste middelgrote premium SUV model, de NX, te vervangen. Maar na 7 jaar is er eindelijk een opvolger. Voor Nederland, waar het marktaandeel van Lexus onder druk staat, komt de introductie geen moment te vroeg. Met name met de stekker hybride variant denken de Japanners veel nieuwe klanten binnen te kunnen halen.

De tweede generatie NX kan worden omschreven als een geheel nieuwe auto. Hij is gebaseerd op het nieuwste TNGA-K platform van het merk, dat geleend is van moederbedrijf Toyota. De nieuwe NX groeide slechts 20 mm in vergelijking met zijn voorganger, en hoewel het ontwerp anders is, is het meer een evolutie van de oude NX, met strakkere oppervlakken en scherpere vouwen, in plaats van een totale restyling.

Een grote grille en slanke led koplampen geven de NX nog steeds zijn kenmerkende uitstraling. Ondanks de optische overeenkomsten met zijn voorganger, is 95 procent van de componenten nieuw, en dat geldt ook voor de aandrijflijn van de hier geteste 450h+ uitvoering. Dat is de allereerste plug-in hybride van Lexus, mogelijk gemaakt door de overstap naar het nieuwe platform.

Lexus is echter geen onbekende op het gebied van hybride techniek, aangezien het merk al tientallen jaren een pionier is met het combineren van benzine- en  elektrische aandrijving. Met het oog op de PHEV variant heeft het Japanse merk zijn 2,5 liter 4 cilinder benzinemotor (186 pk sterk) aangepast om te werken in combinatie met een 18,1 kWh batterij en een set elektromotoren (184 pk op de vooras en 54 pk achter) voor een totaal gecombineerd vermogen van 306 pk.

Met vierwielaandrijving dankzij de achterste motor is dat genoeg kracht voor een tijd van 6,3 seconden voor de 0-100 km/u sprint, maar bij stekker hybride modellen gaat het natuurlijk meer om het elektrische rij bereik en de efficiëntie dan om prestaties. Lexus beweert dat de NX 450h+ tot 64 kilometer kan rijden in de emissievrije modus, met snelheden tot 135 km/u. Een ingebouwde lader van 6,6 kW zorgt er voor dat de batterij in 2 uur en 45 minuten kan worden opgeladen met behulp van een Wallbox. Gecombineerd zullen de 2 krachtbronnen een CO2-uitstoot van slechts 20 g/km opleveren. In EV modus is de NX stil en soepel, met voldoende kracht om vlot weg te rijden bij een stoplicht en snel genoeg om te accelereren zonder dat de benzinemotor inschakelt. Als dit echter gebeurt, reageert de 450h+ vlotjes. De stilte aan boord lijdt daar een beetje onder, maar de overgang tussen elektrisch en benzine (en weer terug bij het vertragen) is buitengewoon soepel. Zelfs op grotere wielen is de vering relatief comfortabel. Dit is altijd het geval geweest bij de ‘zelf opladende’ hybride auto’s van Lexus en die zal nog steeds worden aangeboden in het nieuwe NX gamma in de vorm van de 350h.

Hoewel er aan de buitenzijde dus sprake is van een evolutie van het bekende design, is het interieur van de nieuwe NX onherkenbaar, met een gelikter, verfijnder uiterlijk en verbeteringen op een gebied dat traditioneel een zwak punt was voor Lexus: infotainment. In basisspecificatie hebben de 450h+ een 9,8 inch scherm, terwijl de F Sport versie en de hogere uitrusting niveaus profiteren van een groter 14 inch touchscreen en een 10-inch digitaal dashboard.

Het neemt de plaats in van het oude, irritante trackpad besturingssysteem, wat alleen maar een goede zaak kan zijn, terwijl ingebouwde navigatie, verbonden services, draadloze Apple CarPlay en bekabelde Android Auto standaard zijn in de bovenste 2 uitrusting niveaus. Alle plug-in hybride varianten van de NX zijn onder andere voorzien van draadloos opladen, een achteruitrijcamera, automatische airconditioning met 2 temperatuur zones, stoelverwarming, led koplampen en Keyless Go. Kopers kunnen zich de dubbele reflecterende camera in de spiegel beter besparen. Dat is ook beter voor de portemonnee: hierdoor zijn namelijk de duurdere uitrustingsvarianten Luxury en F Sport, die deze onhandige voorziening standaard hebben, taboe.

Overschakelen naar het nieuwe platform verbetert ook meer interieurruimte, met als gevolg dat de nieuwe NX minder krap is dan zijn voorganger, terwijl het volume van de bagageruimte 545 liter bedraagt ​​met de achterbank leuning omhoog en 1.436 liter met de leuning omlaag. Deze waarden zijn hetzelfde voor zowel de hybride versie als het plug-in model.

De NX 450h+ AWD is als Launch Edition verkrijgbaar vanaf 73.890 euro. Voor dit bedrag is Lexus’ nieuwe midden formaat SUV standaard uitgerust met tal van extra’s waaronder privacy glas (achterste zijruiten en achterruit), lederen stoelbekleding en het Lexus Link Pro multimediasysteem met het extra grote 14 inch display, navigatie en 10 speakers. De stuurkolom is elektrisch verstelbaar (hoogte en diepte). De Launch Edition is ook leverbaar als NX 350h (stekkerloos) met een vanafprijs van 69.990 euro.

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

De geheel nieuwe Lexus NX voegt in plug-in hybride 450h+ vorm geavanceerde aandrijflijntechnologie en verbeterd infotainment toe aan het recept van het Japanse premium merk voor een middelgrote SUV. Het materiaal gebruik en de bouwkwaliteit zijn nog steeds geweldig, terwijl de Japanner ook aan praktische eigenschappen heeft gewonnen. Ja, de NX is ook duurder geworden, maar hij biedt nu meer dan ooit, en is vooral aantrekkelijk als jij op zoek bent naar een alternatief voor sommige SUV modellen van de reguliere Duitse premium fabrikanten. Daarbij is met name de 450h+ uitvoering een aanrader. De meerprijs ten opzichte van het 350h zelfopladende model is relatief klein, terwijl de potentiële brandstofbesparingen groot is gezien het indrukwekkende rij bereik in volledig elektrische modus. 

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (21)
    8.4

Reageren is niet mogelijk.