Daimler en Stellantis tekenen akkoord met Factorial Energy

0

Het Amerikaanse Factorial Energy heeft een overeenkomst gesloten met de autofabrikanten Daimler en Stellantis voor een gezamenlijke productie van haar Solid State batterijtechnologie.

Het partnerschap past binnen de strategie van Daimler (fabrikant van Mercedes en Smart) om, samen met 5 andere autoproducenten, in 2040 geen modellen met een verbrandingsmotor meer te verkopen. De overeenkomst met Factorial Energy is een verdere stap in de richting van duurzame elektrische mobiliteit. Daimler doet in dit kader ook mee aan een extra financieringsronde voor Ionity. Stellantis (fabrikant van onder andere Peugeot, Opel en Fiat) is een partnerschap aangegaan met lithium leverancier Vulcan Energy Resources.

Factorial Energy heeft ook de Hyundai Motor Groep als participant. “Met onze nieuwe partners kunnen wij batterijen ontwikkelen die niet alleen veiligere voertuigen met een grotere actieradius mogelijk maken, maar die ook compatibel zijn met conventionele lithium/ion batterijproductie omgevingen”, aldus topman Siyu Huang. Volgens Markus Schäfer, de Chief Operating Officer van Daimler, gaat het om een investering van miljoenen dollars.

Solid State batterijen kunnen sneller laden en meer energie bevatten dan de accu’s van de huidige generatie elektrische auto’s. Die tweede eigenschap betekent dat de actieradius van elektrische auto’s daarmee fors vergroot kan worden. Volgens Schäfer wil Mercedes-Benz met de investering een leidende rol spelen op het gebied van accutechnologie. “Met Factorial Energy als partner tillen wij onderzoek en ontwikkeling van Solid Dtate batterijen naar een hoger niveau. Daarom investeren wij een dubbelcijferig bedrag in miljoenen dollars”.

Ook Nissan en Toyota investeren in de Solid State batterijtechnologie. De topman van Stellantis, Carlos Tavares, laat in een toelichting doorschemeren open te staan voor verdere samenwerking met branchegenoot Daimler. Die opmerking is pikant omdat het Duitse bedrijf nauwe banden had met de Renault Groep. Maar die relatie is door het vertrek van de topmannen Dieter Zetsche (Daimler) en Carlos Ghosn (Renault Nissan alliantie) verwaterd. Blijkbaar ziet Tavares nu de kans schoon om de positie als partner van het Duitse bedrijf in te nemen.

Reageren is niet mogelijk.