Maserati Grecale: gelukkig hebben wij het prototype nog

0

Maserati zou oorspronkelijk rond deze tijd, meer specifiek op de Los Angeles Motor Show, haar nieuwe Grecale aan het grote publiek hebben voorgesteld. Maar naar goed Italiaans gebruik is er sprake van vertraging, waardoor dit introductiefeest niet doorgaat. Uit armoede slingert Maserati daarom nog maar een set foto’s van een prototype de wereld in.

Maserati noemt het wereldwijde tekort aan computerchips als reden voor het debuutuitstel van de Grecale tot volgend jaar, maar er moet meer aan de hand zijn: je kan als autofabrikant dan nog steeds jouw nieuwe creatie aan de buitenwereld presenteren. Er zijn wel meer modellen die pas een jaar later in productie gaan. Het feit dat het geduld van de consument daarmee op de proef wordt gesteld, heeft succes toen nooit in de weg gestaan. Een goed voorbeeld is de BMW 1500 ‘Neue Klasse’. Die debuteerde in september 1961 op de IAA van Frankfurt, maar ging pas een jaar later in productie. Om vervolgens de geschiedenis in te gaan als de auto die BMW (eindelijk) overtuigend wist te positioneren als de fabrikant van premium auto’s. De rest is geschiedenis.

De Grecale kan op zijn beurt voor een ommekeer bij Maserati zorgen. Als SUV richt het model zich op het hedendaagse hart van de automarkt. Nu valt de Levante ook in die categorie, maar die is te duur om een breed publiek aan de spreken. De Grecale wordt naar verwachting even duur als de Porsche Macan en met een dergelijke prijsstelling zijn veel grotere verkoopaantallen te realiseren. Maserati probeert al bijna 10 jaar tevergeefs te groeien naar een verkoop van 75.000 auto’s op jaarbasis. Met deze Grecale zou het eindelijk moeten gaan lukken. Hij is dus niet op de Los Angeles Motor Show te zien (zijn er kwaliteitsproblemen? vallen de prestaties à la de nieuwe Alfa Romeo Tonale tegen?), maar Maserati geeft als pleister op de wond wel de eerste technische gegevens vrij.

De Grecale komt onder de ruim 5 meter lange Levante (sinds 2016 op de markt) in het gamma. Hij is 4,85 meter lang en 1,95 meter breed. De hoogte bedraagt 1,67 meter. Qua wielbasis (2,9 meter) zit hij precies tussen de Alfa Romeo Stelvio de Levante in. In vergelijking met de Porsche Macan is de Grecale ruim 15 centimeter langer. Hij is gebaseerd op het Giorgio platform van de Alfa Romeo modellen Stelvio en Giulia, maar de wielbasis is dus groter. De Grecale GT beschikt over de rij modi Comfort, GT, Off-Road en Sport. In de laatste stand gaat de Maserati 1,5 centimeter dichter boven het asfalt hangen. In de Off-Road modus staat de grondspeling van de SUV juist met 2 of zelfs 3 centimeter toe. Luchtvering is tegen meerprijs verkrijgbaar.

De Grecale wordt onder meer leverbaar met een ruim 500 pk sterke 3,0 liter 6 cilinder motor. Dit blok debuteerde vorig jaar in de MC20 sportwagen. Het instapmodel, Grecale GT genaamd, beschikt over een 48 volt mild hybride aandrijflijn met een geblazen 2,0 liter viercilinder als basisunit. Een starter/generator zorgt voor assistentie. Deze zogeheten e-Booster helpt ook het benzineverbruik te verlagen. De bijbehorende accu bevindt zich onder de kofferbak vloer. In deze vorm is de Italiaan 300 pk en 450 Nm sterk. Vermogen en koppel worden via een 8-traps automaat over alle vier de wielen verdeeld. Een sper differentieel is tegen meerprijs verkrijgbaar. Met 300 pk sprint de 1.870 kilo zware Grecale GT in 5,6 seconden naar de 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 240 km/u. Maserati belooft een motorgeluid dat de drietand waardig is. Het gat tussen het instapmodel en de 6 cilinder uitvoering gaat gevuld worden met een extra krachtige mild hybride variant. Die wordt minimaal 370 pk sterk.

Voor wat betreft het dashboard van de Grecale belooft Maserati knoppen van het touch type, een multifunctioneel digitaal klokje dat ook als G krachtmeter fungeert, een 12,3 inch groot display bovenin de middenconsole en daaronder een aanraakscherm van 8,8 inch. De achterpassagiers hebben een eigen scherm om de temperatuur in hun gedeelte van de cabine mee te regelen. Het infotainment systeem ondersteunt onder meer Apple CarPlay en Android Auto (draadloos).  Optioneel kan men daar nog een head-up display aan toevoegen. De nieuwe Maserati Intelligent Assistant (MIA) draait op Android Auto, is volledig met internet verbonden en belooft “een simpele, intuïtieve en instelbare gebruikerservaring”.

Vooralsnog moeten we het met deze informatie doen. De onthulling van de Grecale staat voor volgend jaar gepland, maar Maserati noemt nog geen concrete datum. Dat kan dus maart of bijvoorbeeld juni zijn. Maar als het eenmaal zo ver is, dan wordt er dus ook meer bekendgemaakt over de krachtigere aandrijflijnen waarmee de Grecale leverbaar wordt.

 

Reageren is niet mogelijk.