Paniek: Opel zou productie naar Marokko willen verplaatsen

0

Stellantis, het moederbedrijf van Opel, gaat mogelijk activiteiten overbrengen van Duitsland naar Marokko. De autofabrikant noemt als reden de hoge sociale lasten bij onze oosterburen.

De fusie van Peugeot SA, waartoe Opel behoort, en Fiat Chrysler Automobiles levert (in ieder geval op papier) veel schaalvoordelen op. Maar topman Carlos Tavares laat zich niet rijk rekenen, integendeel: hij heeft de bezuiniging bankschroeven extra aangedraaid. Want nu blijkt dat niet zozeer het realiseren van schaalvoordelen de fusie tot een succes zullen / kunnen maken, maar extra besparingen. Elke divisie dient een steentje bij de dragen, dus ook Opel.

In het kader van het herstructureringsbeleid overweegt Opel een deel van zijn activiteiten naar Marokko over te brengen. Het management van de Duitse autofabrikant noemt als reden daarvoor de stijgende kosten. Het plan heeft bij onze oosterburen de alarmbellen doen rinkelen. “Er zijn steeds meer aanwijzingen dat de komende reorganisatie van Stellantis niet alleen op handen is, maar op sommige gebieden al illegaal wordt doorgevoerd zonder voorafgaande informatie, advies en onderhandelingen met de werknemersvertegenwoordigers”, aldus de vakbonden. Zij kondigen aan dat er “juridische stappen zijn ondernomen” omdat “hun rechten worden geschonden”.

Duitse media herinneren er aan dat Stellantis het voornemen zou hebben om de Opel fabrieken in Rüsselsheim en Eisenach van Opel Automobile GmbH los te koppelen. De productiefaciliteiten zullen in een aparte entiteit worden ondergebracht. Volgens sommigen kan je  het woord ‘aparte entiteit’ gerust vervangen door ‘sterfhuis’. Opel verliest daardoor 2 fabrieken in eigen land. Aangezien eerder al de R&D afdeling grotendeels wordt opgedoekt, wordt het merk hierdoor steeds meer ‘fake’ oftewel een lege huls. Die kwalificatie is overigens ook op een andere Stellantis dochter van toepassing, namelijk DS, maar dat terzijde.

In Marokko liggen de lonen en dus ook de productiekosten een stuk lager. Bovendien biedt dit land toegang tot de groeiende automarkt in Afrika en bevinden belangrijke afzetmarkten als Spanje en Italië op nauwelijks een uur varen. De Marokkaanse regering strooit daarnaast met forse subsidies om de productiecapaciteit voor auto’s in eigen land op te voeren. Stellantis, dat geleid wordt door de opportunistische Carlos Tavares, heeft daar wel oren naar. Zijn plan om in ieder geval een deel van de productie te verhuizen naar Marokko, werd onthuld in een interne memo van de ondernemingsraad van Opel.

Eerder werd dus al bekend dat Tavares namens Stellantis aan Opel de zeggenschap over de fabrieken in Rüsselsheim en Eisenach wil ontnemen. De premiers van de betrokken Duitse deelstaten hebben de CEO inmiddels per brief om opheldering gevraagd. “Wij wenden ons met deze bezorgde brief tot u voordat eventueel door verdere verrassende onthullingen van de kant van Stellantis veel vertrouwen verloren gaat. Het besluit om in verband met het chiptekort de productie in de Duitse fabriek in Eisenach 3 maanden volledig stil te leggen heeft al voor grote ongerustheid gezorgd”. Die maatregel betekent dat er voorlopig geen Opel Grandland meer door onze oosterburen wordt geproduceerd.

Overigens is de eerste in Marokko geproduceerde Opel inmiddels al een feit. In augustus kondigde Stellantis aan dat dit merk een eigen versie krijgt van de Citroën Ami. Opel heeft dat stadsvehikel omgedoopt tot de Rocks-e (foto). Beide modellen worden in de fabriek van Stellantis in Kenitra geproduceerd.

Reageren is niet mogelijk.