Positie Volkswagen topman wankelt

0

De positie van de omstreden CEO van de Volkswagen Groep, Herbert Diess, lijkt nu echt te wankelen. Het presidium van de Raad van Bestuur heeft uren vergaderd over de vraag of, en zo ja onder welke voorwaarden, de samenwerking met de topmanager nog voortgezet kan worden.

Die vraag is urgent geworden nu de werknemers het vertrouwen in hun hoogste baas zo goed als volledig hebben verloren. Hun aanvoerder, ondernemingsraad voorzitter Daniela Carvallo, heeft al meerdere keren zware kritiek geuit op het beleid, of liever het gebrek daaraan, van Diess. Hem wordt vooral verweten dat hij veel te technocratisch en autoritair optreedt zonder enig gevoel voor zijn ondergeschikten. Wat ook verkeerd valt, is het feit dat Diess dikke maatjes is met Elon Musk. Beide topmannen bewonderen elkaar. Maar in Duitsland moet men daar niks van weten. Daar wordt Tesla gezien als een ‘vijand’ en een bedreiging voor de ambities die Volkswagen zelf heeft op het gebied van elektrische auto’s.

De kritiek komt er op neer dat Diess beter aandacht kan besteden aan de problemen waar de Volkswagen Groep momenteel mee kampt dan zoete broodjes bakken met Musk. Een van die urgente problemen is het chiptekort waar het autoconcern uit Wolfsburg veel meer onder lijkt te lijden dan de concurrentie. Een teken aan de wand is dat Stellantis vorige maand voor het eerst de Volkswagen Groep van de troon stootte als grootste autoverkoper in Europa. Minstens zo ernstig is de snel verslechterende concurrentiepositie in China. Dat land was lange tijd de tweede thuismarkt van Volkswagen, maar modellen als de ID.4 en de ID.6 slaan daar niet aan. Klanten stappen daardoor massaal over naar elektrische auto’s van lokale makelij.

Tot nu toe heeft de Volkswagen Groep nog geen besluiten over de topman naar buiten gebracht. Dat moet wel spoedig gebeuren omdat het voltallige bestuur op 9 december een besluit wil nemen over het investeringsplan voor de komende 5 jaar waar tientallen miljarden mee gemoeid zijn. “Die discussie zal in ieder geval gevoerd worden, met of zonder Diess”, aldus een analist. De voortekenen voor de hoogste baas zijn in ieder geval niet goed. Er is namelijk een management wijziging aanstaande in het bestuur van de Volkswagen Groep, waarbij taken van Diess worden overgeheveld naar Ralf Brandstätter, de huidige chef van het personenwagen merk Volkswagen.

Het bestuur van de Volkswagen Groep en de grootste aandeelhouders bespreken op korte termijn een managementwijziging waarbij Brandstätter een zetel krijgt in de Raad van Bestuur. Hij zou dan ook verantwoordelijk worden voor de volumemerken Skoda en Seat. Daarmee neemt hij een deel van de portefeuille van Diess over. Het kan goed zijn dat de topman dan de eer aan zichzelf houdt. In Wolfsburg zal men daar niet rouwig om zijn. Diess is namelijk van mening dat er bij Volkswagen 30.000 banen moeten verdwijnen. ‘Lastpakken’ die met dit soort drastische plannen komen, is de ondernemingsraad liever kwijt dan rijk.

Als Brandstätter aan de Raad van Bestuur wordt toegevoegd, krijgt hij dezelfde status in het bedrijf als Audi topman Markus Duessmann en de hoogste baas van Porsche, Oliver Blume. Tijdens de vergadering zullen ook Cavallo en afgevaardigden van de families Porsche en Piëch aanwezig zijn. De laatsten hebben Diess tot nu toe de hand boven het hoofd gehouden, maar niet uitgesloten moet worden dat zijn positie inmiddels onhoudbaar is geworden.

Reageren is niet mogelijk.