Veelbelovend: exclusieve test Maserati Grecale prototype

0

Op de Balocco Proving Ground kon worden kennisgemaakt met een prototype van de nieuwe Maserati Grecale. Naar deze relatief compacte SUV wordt reikhalzend uitgekeken want met name het vlaggenschip van de Italianen, de Quattroporte (geboortejaar 2013), begint hopeloos verouderd te raken. De nieuwe Trofeo uitvoering doet daar niets aan af, integendeel. Die dure versie is extra bewijs dat de Quattroporte veel te duur is. En zou die kwalificatie niet ook gelden voor de soortgelijke uitvoering van de Ghibli (2013) en voor de Levante (2016).

Reddende engel bij Maserati is de Levante. De MC20 was een smakelijke amuse maar ook niet meer dan dat: sportwagens worden meer en meer een marginaal product met bijbehorende homeopathische verkoopaantallen. Dat maakt de Grecale de enige Maserati die het potentieel heeft helemaal bij de tijd te zijn. Dat is maar goed ook, want de Grecale zal ongetwijfeld lange tijd de vaandel bij het Italiaanse merk moeten dragen. Er is weliswaar een nieuwe GranTurismo en GranCabrio in ontwikkeling, maar dat zijn typische nicheproducten waarmee Maserati zich niet kan ontworstelen aan een rol in de marge.

De Grecale heeft als missie om een ​​niveau van luxe en flair te brengen dat tot nu toe onbekend is in het gestaag groeiende SUV D segment SUV. Het model zal van cruciaal belang zijn voor de financiën van Maserati en voor de transitie naar volledig elektrische modellen. Onder het Folgera label (Italiaans voor ‘bliksem’) zal in 2022 een elektrische Grecale worden getoond, en die auto zal uiteindelijk naast vergelijkbare versies van de nieuwe MC20 supersportwagen en de aanstaande vervanger voor de GranTurismo/GranCoupé staan. Dus is de Greacle die langverwachte melkkoe waar Maserati zo dringend naar op zoek is.

Mijn preproductie Grecale is een ‘synthese’ voertuig. Hij is een samensmelting van een enorm aantal subsystemen die nu op elkaar worden afgestemd en aangescherpt bij circa 250 prototypes. Een daarvan is ‘mijn’ Grecale’ waarmee ik heb kunnen rijden. Maserati loopt achter bij het voltooien van het ontwikkelingstraject van de SUV, naar eigen zeggen vanwege het tekort aan halfgeleiderchips. Eigenlijk zou de Grecale nu al te koop moeten zijn. Zoals de kaarten nu liggen, vindt de lancering pas in mei of juni plaats. Maar elk nadeel heb zijn voordeel. Nu kan het tweaken aan de Grecale nog wat langer doorgaan.

Een ding dat ik tijdens de kennismaking niet echt heb kunnen beoordelen, is het interieur, omdat het dashboard van mijn testauto bedekt was. Maar op een onbewaakt ogenblik was ik in staat om toch even snel een kijkje te nemen onder de camouflagebekleding. En dan zie je veel leer en een breed, glanzend infotainment touchscreen op de middenconsole. De traditionele Maserati klokken worden nu digitaal weergegeven, waarbij er diverse configuratiemogelijkheden zijn, zoals koningsblauwe wijzerplaten. Ook kan de bestuurder aangeven welke informatie op het display dient te verschijnen. Elders in het interieur bieden de voorstoelen een goede balans tussen zachtheid en ondersteuning, en hun geschulpte rugleuningen betekenen dat er ongewoon veel beenruimte op de tweede rij is (die goed past bij de uitstekende hoofdruimte).

Wat de aandrijflijn betreft: met uitzondering van de elektrische versie, zullen alle Grecale uitvoeringen een 8-traps automatische versnellingsbak van ZF gebruiken. Bij de basisvariant (GT genaamd) is die gekoppeld aan een 2,0 liter 4 cilinder turbobenzinemotor met elektrische compressor, mild hybride techniek en een systeemvermogen van 300 pk en maximaal 450 Nm aan koppel. Daarnaast kunnen wij de automaat verwachten in het topmodel van de reeks, de Grecale Trofeo, die over een getemde versie van de 621 pk sterke Nettuno 3,0 liter V6 van de MC20 beschikt. Alle Grecale uitvoeringen zullen standaard vierwielaandrijving hebben; het is dezelfde Q4 techniek die Alfa Romeo voor de Giulia en Stelvio gebruikt. Het kan koppel in 50:50 verhouding over de assen verdelen, maar de ingenieurs van Maserati zeggen dat in bepaalde rij modi en/of bij bepaalde modellen (de Grecale Trofeo misschien?) het koppel alleen naar de achteras kan gaan en daar kan blijven, zelfs als de auto ver de limiet grenzen van grip en tractie van de banden overschrijdt.

Op weg naar Balocco’s testbaan (met een lengte van 5 km een echt avontuur en ontworpen om de bochtige, golvende, vaak slecht verharde en tegenwoordig vettige wegen van de regio Piemont waarnaar het is vernoemd na te bootsen) voelt de 1.870 kilo zware Grecale vertrouwd aan. Iedereen die met Alfa Romeo’s Stelvio heeft gereden, zal de mooie mix van balans in bochten en wendbaarheid herkennen. De besturing, die een beetje synthetisch is, maar een goede bekrachtiging kent en de juiste afstelling heeft, past prima bij de GT intenties die Maseratie ook met de Grecale heeft. En je durft je al snel te laten gaan met deze Maserati dankzij de opvallend naar achteren geleide aandrijfkrachten als de auto de bochten uit komt. Allemaal bemoedigende bevindingen, evenals de geclaimde sprinttijd: in 5,6 seconden zou hij op 100 km/u moeten zitten. 

Het algemene gevoel van vertrouwdheid is te danken aan het Giorgio platform dat zowel de Alfa Romeo Giulia als de Stelvio zulke bevredigende stuurman auto’s  in hun segment maakt, en nu dus ook ten dienste staat van deze nieuwe Maserati. De Grecale heeft een grotere spoorbreedte dan de Stelvio en ook de wielbasis is opgerekt, voornamelijk met als doel dat de Italiaanse maker de beste binnenruimte kan claimen. In vergelijking met de SUV van Alfa Romeo is ook het wiel- en banden keuzepakket van de Grecale anders (maten van 19 inch tot 21 inch worden aangeboden, en mijn auto draagt ​​de 20 inch optie ). Toch is het in wezen dezelfde basis. Zelfs de ophangingsgeometrie van de Stelvio is grotendeels gekopieerd, met de enige echte aanpassingen de 3-kamer luchtvering en de daarmee samenhangende specifieke rij modi die een zorgvuldige geleiding door de dubbele draagarmen van de vooras vereisen. De Grecale zal ook verkrijgbaar zijn met traditionele ophanging met schroefveren, met actieve of passieve dempers, hoewel ik, gezien de soepelheid waarmee mijn auto beweegt bij zowel lage als hoge snelheden, verwacht dat de duurste set-up het populairst zal zijn, want dan zijn de rijkwaliteiten precies goed (scherp, maar niet oncomfortabel). De Grecale lijkt een vrij soepele vering te hebben en wordt niet gehinderd door ruwere oppervlakken; een aspect waar de Stelvio juist wel iets tekort komt (dit kritiekpunt geldt ook voor de interieurkwaliteit van de Stelvio). Interessant is dat de Maserati naast zijn luchtvering ook hydraulische ophangbussen gebruikt, waar zijn neef het doet met rubberen exemplaren.

Wat ook boeit is om Maserati’s eigen VDCM chassismanagement te proberen. Het houdt de Grecale op de door jou gekozen bochtenlijn door eerst het koppel van de motor te verminderen als het systeem denkt dat er sprake is van onderstuur, maar ook door, indien nodig, selectief de individuele remmen te activeren. Het betekent dat jij een bocht kunt nemen met het gaspedaal helemaal ingetrapt en het systeem geeft alleen koppel vrij als jij de bocht bijna hebt gerond en de banden het echt kunnen gebruiken. Enthousiaste bestuurders zullen zo’n synthetisch proces niet per se waarderen, maar de manier waarop VDCM de voortgang netjes en snel houdt (ondanks een weinig subtiele manier van rijden door de bestuurder), is echt betoverend, en het zou meer ongetrainde eigenaren de voldoening moeten geven het gevoel te hebben dat zij echt aan het werk zijn auto.

De uitlaattuning zal daar op inspelen. Maserati beschouwt een fruitige soundtrack als iets van een merkkenmerk, en met de Grecale in de Sport modus (er is een bedieningselement à la Ferrari Manettino op het stuur), maakt van de sterke en flexibele 2,0 liter motor een karaktervoller geluidsproducent. Weinig andere viercilinders (al dan niet voorzien van mild hybride techniek) kunnen daar aan tippen. Het is ook niet nep, zoals je zult ontdekken als jij het raam laat zakken, vervolgens aan de bijna komisch grote aluminium schakel peddels trekt en hem dan op zijn staart trapt.

 

 

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Het is helder: de meest gewaardeerde mainstream Maserati sinds vele jaren zal een SUV zijn. Dat is niet echt een romantisch idee, maar feit is dat het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de Birdcage nu een SUV specialist is: tegen 2025 zullen de Grecale en Levante naar verwachting driekwart van de omzet voor hun rekening nemen. De Grecale lijkt in ieder geval op het goede spoor te zijn door een behoorlijk bekwaam en wenselijk voorbeeld van zijn soort te zijn, omdat hij minder hard geveerd is dan een Audi SQ5 of Porsche Macan, en verfijnder op lange afstanden dan een Alfa Romeo Stelvio.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    6.8

Reageren is niet mogelijk.