BMW wil aanwezigheid op Chinese automarkt versterken

0

BMW voert haar productie in China, de grootste automarkt ter wereld, op met de uitbreiding van een van haar fabrieken en 2 nieuwe faciliteiten die in 2022 operationeel zullen zijn. De Duitse premium autofabrikant onthulde het plan in Peking toen het zijn herziene strategie voor het Aziatische land presenteerde. Al zoete broodjes bakkend zei topman Oliver Zipse toen dat BMW  zich “thuis” voelt in China, niet in de laatste plaats omdat meer dan een derde van de 1,93 miljoen leveringen wereldwijd in de eerste 3 kwartalen van dit jaar aldaar verkocht werd.

Zipse zei dat de bijgewerkte strategie, die prioriteit geeft aan de Chinese markt, BMW in staat zal stellen snel te reageren op marktveranderingen, vooral rekening houdend met de verwachtingen van Chinese klanten in een vroege fase van de ontwikkeling van nieuwe modellen. BMW produceert momenteel 13.000 voertuigen per week in zijn BMW Brilliance joint venture in Shenyang, provincie Liaoning, waaronder de SUV modellen X1, X2 en X3 plus de sedans van de 1-, 2-, 3- en 5-serie van de band rollen. Ze zullen binnenkort worden vergezeld door de X5.

De X5 die momenteel in China wordt verkocht, wordt gemaakt in South Carolina in de Verenigde Staten. Het in China gemaakte exemplaar zal volgens BMW op maat worden gemaakt voor de Chinese markt, inclusief een langere wielbasis voor meer beenruimte voor passagiers op de achterbank. Analisten zeggen dat lokale productie ten minste 10 procent van de huidige prijs van de auto zou kunnen verlagen, omdat er lagere distributiekosten en geen importtarieven meer zullen zijn. De X5 zal het meest geavanceerde en verfijnde premium voertuig zijn dat BMW in China zal produceren.

BMW zal ook de elektrische 3-serie in China gaan produceren, zo bevestigt Nicolas Peter, binnen de Raad van Bestuur van het bedrijf eindverantwoordelijk voor de financiën en China. In totaal zal de autofabrikant volgend jaar 5 elektrische modellen aanbieden in het Aziatische land en dit aantal zal tegen het einde van 2023 stijgen tot ongeveer 13 stuks. “BMW’s succes op het gebied van verbrandingsmotoren hebben wij volledig aangetoond. Nu is het zaak om dezelfde positie te verwerven met elektrische auto’s. Het belang dat BMW hecht aan de Chinese markt komt tot uiting in onze ‘China first’ benadering”, aldus Peter. Daar is (helaas) geen woord van gelogen want de elektrische 3-serie gaat vooralsnog aan onze neus voorbij.

Liu Liang, een autoanalist uit Shanghai, zegt dat het logisch is voor internationale autofabrikanten om hun lokale productie in China te vergroten als ze elektrisch gaan, omdat China de grootste markt is voor volledig elektrische auto’s en plug-in hybrides, en de meest technisch onderlegde klanten heeft. Volgens de China Association of Automobile Manufacturers bedroeg de verkoop van die voertuigen in China in de eerste 11 maanden van dit jaar 2,99 miljoen stuks. Ouyang Minggao, een autoprofessor aan de Tsinghua University, schat dat het aantal in 2022 in het Aziatische land 5 miljoen eenheden kan bereiken, aangezien Chinese autofabrikanten en internationale merken wedijveren om meer modellen aldaar te introduceren.

 

Daimler

Andere autofabrikanten, waaronder het moederbedrijf van Mercedes-Benz, Daimler, versnellen hun inspanningen eveneens om zo hun marktaandeel in China voor zogeheten ‘nieuwe energievoertuigen’ te vergroten. Dit Duitse bedrijf produceert en verkoopt 3 elektrische modellen in China en daar komt in 2022 een 4de type bij. “Ik twijfel er niet aan dat China een belangrijke rol zal spelen in de toekomst van onze industrie”, zegt Hubertus Troska, een bestuurslid van Daimler en Mercedes-Benz die verantwoordelijk is voor de activiteiten in China. China is wereldwijd de grootste afzetmarkt voor Daimler. Inmiddels heeft de autofabrikant aldaar al ongeveer 5 miljoen voertuigen verkocht. De productiefaciliteiten in Peking zijn de grootste in het wereldwijde productienetwerk van Daimler. “De Chinese markt heeft de afgelopen 20 jaar een ongelooflijk succesverhaal gekend”, zegt Troska, die al ongeveer 10 jaar in China woont. “Geleid door onze visie om ‘met China in China te groeien’, zijn we vereerd dat we hebben deelgenomen aan deze gedenkwaardige ontwikkeling, terwijl wij ervoor zorgen dat wij ook iets teruggeven aan de Chinese samenleving”, zei hij.

 

Reageren is niet mogelijk.