Vaarwel rommelige optica: facelift voor Citroën C5 Aircross

0

Citroën heeft het uiterlijk van de C5 Aircross van binnen en van buiten aangescherpt. Daarnaast heeft de SUV nieuwe uitrusting gekregen, waaronder comfortabelere stoelen en een groter touchscreen.

Citroën is ​​sinds 2018 actief in het C SUV segment met de C5 Aircross. De stoere Fransman is nu toe aan een facelift. Het is vooral een facelift in letterlijke zin, want Citroën heeft vooral het front van de C5 Aircross aangepast. Puur technisch gezien blijft de SUV op het EMP2 platform staan, waarop bijvoorbeeld ook Opel Grandland en de DS 7 Crossback zijn gebaseerd. De facelift brengt dan ook geen innovaties in het aandrijfportfolio. Zoals gebruikelijk zijn de Puretech 130 benzinemotor, de Blue HDi 130 diesel en de topversie als plug-in hybride met 225 pk leverbaar.

Aan de andere kant valt de optische retouches des te meer op. In de toekomst zal het merklogo op het nieuw getekende front worden gepresenteerd als een zwarte dubbele hoek in heen chromen frame, dat Citroën in de grille heeft geïntegreerd, in plaats van erboven geplaatst, zoals voorheen het geval was. Onder de koplampen met dag verlichting in V-vorm bevinden zich verticale ventilatieopeningen, die nu echt functioneel zijn en niet langer het front sieren als louter decoratie.

Boven de kentekenplaat blijft een smalle gleuf zichtbaar en daaronder lijkt de ventilatieopening groter, vooral omdat Citroën de ronde, kleur contrasterende decoratieve elementen achterwege laat. Citroën heeft de lampen aan de voor- en achterkant een eigentijdse 3D look gegeven met verduisterd glas en nieuwe licht graphics. Wat hetzelfde blijft, zijn de contouren van de motorkap en het zijaanzicht, evenals het ontwerp van de achterkant.

Afgezien van de lichte graphics verandert er aan de achterzijde niets (zie pre facelift model op de achtergrond). Citroën biedt klanten ook nieuwe mogelijkheden om zelf invloed uit te oefenen op het uiterlijk van de C5 Aircross. Hiervoor zijn de 18 inch Pulsar velgen in zwart of zilver verkrijgbaar en de dakrails zijn nu ook in een matte afwerking te bestellen.

Als enige nieuwe carrosseriekleur vormt de donkere Eclipse Blue een aanvulling op het voorheen vrij achromatische palet van één zwarte, twee grijze en twee witte tinten. Vanaf de facelift zijn de spiegelbehuizingen standaard in glanzend zwart verkrijgbaar.

In het cockpitontwerp zijn de ingrepen beter zichtbaar, ondanks dat het stuur en het instrumentendisplay hetzelfde is gebleven. Een nieuw 10 inch touchscreen (voorheen 8 inch) zit prominent op het dashboard, met als gevolg dat de centrale ventilatieopeningen naar beneden zijn verplaatst. Als pleister op de wond hebben zij een omlijsting gekregen. De duidelijke horizontale lijnen wijken duidelijk af van het rommelig (of speels?) ogende pre facelift model. Ook de nette middenconsole, waarin niet langer een grote versnellingspook zit, maar een discrete schakelaar voor de transmissiekeuze, past in dit beeld. Daarnaast komt Citroën met een nieuw opbergvak en een tweede USB poort.

 

De opgepimpte C5 Aircross neemt de nieuwste generatie Advanced Comfort stoelen uit de C4 en C5 X over. Die zijn voorzien van een high density schuimkern en een extra schuimlaag van 15 millimeter dik. Naast verwarming hebben de stoelen (voor) ook een massagefunctie. Afhankelijk van het uitrustingsniveau bekleedt Citroën de zetels met Soft Touch Alcantara of geperforeerd leer. Armleuningen, dashboards en middenconsole zijn daarentegen omhuld met een stof met ledereffect. Achterin installeren de Fransen 3 afzonderlijk opklapbare en verschuifbare stoelen.

In het begin van de zomer moet de levering van het facelift model op gang komen. De prijzen heeft Citroën nog niet bekendgemaakt. Bij het huidige model beginnen de tarieven van de handgeschakelde benzineversie bij 34.640 euro. Voor de PHEV versie betaal je nu minimaal 40.490 euro.

Reageren is niet mogelijk.