Wisselende prestaties van Volkswagen Groep in 2021

0

De Volkswagen Groep wist in 2021 wereldwijd slechts 8,9 miljoen voertuigen te verkopen. Dat resultaat komt overeen met het afzetniveau van 2011. Alleen in het segment van de elektrische auto’s wist de Volkswagen Groep vooruitgang te boeken. Al blijft het marktleiderschap aldaar nog ver uit het zicht.

De coronapandemie en het wereldwijde tekort aan chips komen duidelijk tot uiting in de verkopen van het Volkswagen concern in het jaar 2021. Het autoconcern uit Wolfsburg kon wereldwijd 8,9 miljoen voertuigen van alle groepsmerken leveren. De daling ten opzichte van het voorgaande jaar bedraagt ​​slechts 4,5 procent. Maar 2020 was een slecht jaar door corona en het groepsresultaat voor 2021 ligt globaal op het niveau van 2011. Voor de corona- en chipcrisis kon de autofabrikant in 2019 nog 10,9 miljoen voertuigen verkopen.

Alleen de levering van elektrische auto’s steekt echt positief af bij de groepscijfers. Met 452.900 exemplaren is het aantal ruwweg verdubbeld in vergelijking met het voorgaande jaar. Ondanks deze stijging zijn de elektrische modellen goed voor slechts 5,1 procent van de totale omzet. Toch ziet de Volkswagen Groep zichzelf als de duidelijke marktleider op het gebied van volledig elektrische voertuigen in Europa. Ook de verkoop van plug-in hybrides steeg wereldwijd fors tot 309.500 voertuigen (+61 procent).

Een kleine zijwaartse blik op het rivaliserende Tesla: de specialist op het gebied van elektrische auto’s behaalde in 2021 wereldwijd een afzetniveau van 936.172 leveringen, oftewel 2 keer zoveel als de Volkswagen Groep, die ook als de PHEV modellen worden meegerekend niet eens in de buurt komt. Volkswagen werkt momenteel aan een nieuwe generatie elektrische auto’s die sneller kunnen opladen en die winstgevender zijn dan de modellen met een verbrandingsmotor. Hiervoor zal nieuwe technologie worden ingezet en wordt er een nieuwe fabriek in de buurt van Wolfsburg gebouwd.

Aan kop bij de verkopen van de Volkswagen Groep ging de ID.4 van het hoofdmerk met 119.600 registraties. Daarna volgen de ID.3 met 75.500, de Audi e-Tron met 49.200, de Skoda Enyaq iV met 44.700, de Volkswagen e-Up met 41.400 en de Porsche Taycan met 41.300. De belangrijkste verkoopmarkt voor de Volkswagen Groep blijft China. En juist in dit land was de impact van het ontbreken van chips het grootst. De leveringen daalden in China met 14,1 procent tot 3.304.800 voertuigen. Ook de verviervoudiging van het aantal registraties van elektrische auto’s naar 92.700 hielp niet.

In de hele regio Azië – Pacific daalden de leveringen op jaarbasis met 12,4 procent tot 3.610.600 voertuigen. Ook op de West-Europese markt moest het Volkswagen concern inleveren (min 2,7 procent). De leveringen bedroegen daar in vorig jaar 2.860.400 eenheden. Het verkoopaandeel elektrische auto’s was hier 10,5 procent. In de regio Noord-Amerika ontvingen 908.400 klanten van de groep hun nieuwe voertuigen; een aanzienlijke stijging van 15,6 procent. Het Volkswagen concern kon ook haar leveringen in de regio Zuid-Amerika verhogen in vergelijking met het voorgaande jaar. In totaal werden daar 514.600 voertuigen overgedragen aan klanten, wat overeenkomt met een stijging van 5,1 procent.

Volkswagen bleef het sterkste merk van het autoconcern uit Wolfsburg met een verkoop van 4.896.900 auto’s (- 8,1 procent). Met 1.680.500 leveringen (- 0,7 procent), wist Audi het niveau van vorig jaar nagenoeg vast te houden. Daarentegen daalde Skoda met 12,6 procent. De Tsjechen hebben slechts 878.200 auto’s kunnen afleveren. Seat en Porsche hebben daarentegen forse stijgingen kunnen realiseren. De Spaanse dochteronderneming realiseerde 470.500 leveringen, hetgeen een afzetstijging van 10,3 procent betekent. Porsche was goed voor 301.900 registraties. Dat betekent een plus van 10,9 procent. De luxemerken Bentley, Bugatti en Lamborghini wisten nog sterker te groeien: gemiddeld verkochten zij vorig jaar 23,6 procent meer auto’s.

Reageren is niet mogelijk.