Oekraïne: Porsche stopt productie in Leipzig

0

De leveringsknelpunten als gevolg van de oorlog in Oekraïne treffen steeds meer autofabrikanten. Porsche heeft nu aangekondigd dat het de productie in Leipzig stopzet. De fabriek ziet zich genoodzaakt de productie tot eind volgende week op te schorten, aldus een woordvoerder.

In de fabriek in Leipzig worden de Macan en de Panamera gebouwd. Voor de 2.500 getroffen werknemers zal arbeidstijdverkorting worden aangevraagd. In Stuttgart-Zuffenhausen, waar de Taycan en de 911 worden gebouwd, gaat de productie volgens de aankondiging deze week verder. “De verdere stappen verlopen in een ordelijk proces. De komende dagen en weken zullen wij op zicht rijden en de situatie continu opnieuw beoordelen”. Volgens informatie uit branchekringen heeft de Volkswagen dochter tot dusver kabelbomen uit West Oekraïne verkregen.

De Porsche woordvoerder vervolgde: “De Volkswagen Groep kijkt met grote bezorgdheid en ontzetting naar de situatie in Oekraïne”. Men hoopt op een snelle stopzetting van de vijandelijkheden en een terugkeer naar diplomatie. “Wij zijn er van overtuigd dat een duurzame oplossing van het conflict alleen kan worden gevonden op basis van internationaal recht”. Bij alle activiteiten ter plaatse hebben de veiligheid en integriteit van de mensen de hoogste prioriteit. De Porsche woordvoerder maakte bekend dat de effecten op de bedrijfsactiviteiten continu door experts worden bepaald. Volkswagen liet dinsdag al weten dat de leveringsproblemen gevolgen hebben voor de productie.

Na de fabrieken in Saksen eerder deze week worden nu ook op andere locaties overeenkomstige beperkingen opgelegd, zo staat in een brief van de directeur Inkoop (Murat Aksel), de HR directeur (Gunnar Kilian) en de ondernemingsraad voorzitter (Daniela Cavallo) aan het personeel. Volgens deze informatie zal de productie in de hoofdfabriek in Wolfsburg vanaf volgende week waarschijnlijk “gefaseerd op verschillende lijnen” worden verminderd. “Dit betekent dat wij in week 11 niet meer in Wolfsburg kunnen produceren”. In Hannover zou de autoproductie vanaf de tiende kalenderweek stil kunnen komen te liggen. “In de fabriek in Emden zitten wij nog in de planningsfase”.

Ook de interne leveranciers van de groep worden geraakt. Per locatie moet de situatie worden bekeken. In het geval van de Saksische fabriek was het gebrek aan levering van kabels een probleem geworden. “Onze taskforce blijft werken aan sectoroverschrijdende en merk overschrijdende oplossingen”, aldus het management van Volkswagen. Skoda maakte dinsdag bekend dat er problemen waren met ontbrekende onderdelen vanwege de oorlog in Oekraïne en dat de productie van de Enyaq iV daarom zou moeten worden beperkt. 

 

Rusland

Steeds meer autofabrikanten stoppen vanwege de oorlog in Oekraïne met de export naar Rusland. Nu volgt Volkswagen. “Tegen de achtergrond van de Russische aanval heeft de Raad van Bestuur van de Groep besloten om de productie van voertuigen in Rusland tot nader order stop te zetten”, zei een woordvoerder in Wolfsburg donderdag. De export van het grootste Europese autoconcern naar de Russische Federatie zou nu “met onmiddellijke ingang worden stopgezet”.

Volkswagen exploiteert eigen autoproductiefaciliteiten in Kaluga, ten zuidwesten van Moskou, en in Nizjni Novgorod, verder naar het oosten. Het bedrijf maakt bekend dat de productie nu op beide locaties voorlopig wordt stopgezet. Evenzo mogen er geen auto’s meer van merken uit de Volkswagen Groep naar Rusland worden geëxporteerd. “Met de uitgebreide onderbreking van de bedrijfsactiviteiten trekt de Raad van Bestuur van de Groep conclusies uit de algehele situatie, die wordt gekenmerkt door grote onzekerheid en de huidige omwentelingen”, aldus een woordvoerder van het in Wolfsburg gevestigde bedrijf.

In andere landen hadden de gevolgen van de aanval op Oekraïne de productie van autofabrikanten (waaronder Volkswagen) al vertraagd. Na de corona- en chipcrisis zijn er verder grote werkonderbrekingen in fabrieken zoals Zwickau, Wolfsburg en Hannover omdat er geen leveranciersonderdelen zijn uit bijvoorbeeld West Oekraïne. “Onze taskforce blijft werken aan oplossingen dwars door alle divisies en merken heen”, zei de woordvoerder onlangs. “De oorlog in Oekraïne maakt ons allemaal van streek”, schreven de Inkoopmanager, de Human Resources directeur en de ondernemingsraad voorzitter in een brief aan het personeel. CEO Herbert Diess had vorige week al “met grote bezorgdheid en ontzetting” gereageerd op het begin van de oorlog.

 

Mercedes

Tegen de achtergrond van de Russische aanval op Oekraïne had Mercedes woensdagavond al aan het koord getrokken en de export naar Rusland stopgezet, alsmede daar de productie stopgezet. “Mercedes-Benz stopt tot nader order met de export van auto’s en bestelwagens naar Rusland en met de lokale productie in Rusland”, stond in de korte verklaring. Er werden geen verdere details gegeven. Bijna drie jaar geleden opende Mercedes zijn eerste autofabriek niet ver van Moskou; destijds in aanwezigheid van de Russische president Vladimir Poetin.

De productiefaciliteit, gebouwd voor meer dan 250 miljoen euro, biedt werk aan meer dan 1.000 mensen. Het bedrijf werkt onder meer samen met leveranciers in Oekraïne die verschillende onderdelen voor de autoproductie leveren, zei de fabrikant woensdag. “Wij volgen de situatie op de voet en staan ​​in nauw contact met onze leveranciers om intensief samen te werken aan oplossingen om onze aanvoerketen te beveiligen”. Dit omvat onder meer de verplaatsing van productievolumes naar andere leverancierslocaties.

Daarnaast wordt de ploegenplanning in individuele fabrieken vanaf volgende week tijdelijk aangepast. Storingen moeten “zo goed mogelijk” worden vermeden, zei het bedrijf, met de nadruk: “Onze fabrieken wereldwijd draaien momenteel wel”. Verschillende andere Duitse bedrijven hadden eerder de eerste golven van sancties gesteund en aangekondigd zich terug te trekken uit de Russische markt. Zij volgen hiermee het voorbeeld van Volvo dat al vrij snel haar handen van Rusland aftrok. Ook ’s werelds grootste vrachtwagenfabrikant Daimler Truck heeft zijn activiteiten in Rusland tijdelijk stopgezet, waaronder de samenwerking met de lokale autofabrikant Kamaz. 

Reageren is niet mogelijk.