Stellantis vs Renault: wie heeft het meest te verliezen in Rusland?

0

Wie van Renault of Stellantis heeft het meeste te verliezen in Rusland? Op papier neigt de balans meer naar Renault. Maar laten we de sterke progressiecurve van zijn Franse concurrent niet vergeten, die vertrok lang voordat het conflict begon.

Met de oorlog in Oekraïne worden de kaarten opnieuw geschud in Oost-Europa en Rusland. En ook al is dit enorme land verre van de belangrijkste afzetmarkt voor de meeste autofabrikanten, het feit blijft dat sommigen belangrijke strategische beslissingen hebben moeten nemen in het licht van de gecompliceerde situatie. Hoewel ze zouden kunnen overwegen om de productie voort te zetten om banen in Rusland te behouden en niet honderden mensen in financiële moeilijkheden te brengen, heeft de crisis voor wat betreft de levering van componenten en halfgeleiders de laatste nagel aan de doodskist van de Europese auto-industrie in Rusland geslagen.

Renault en Stellantis zijn natuurlijk geen uitzondering, maar de twee Franse giganten hebben een heel tegengesteld lot in het land van Ivan de Verschrikkelijke. Van dit 2-tal is er één die veel meer te verliezen heeft dan de tweede, maar in welke verhoudingen? Vorig jaar verkocht de Renault Groep meer dan 480.000 voertuigen in Rusland, via het eigen hoofdmerk en via Avtovaz / Lada, eigendom van de Fransen. In totaal had Renault ongeveer 45.000 mensen in dienst in het grootste land ter wereld: de marktpositie van het Franse bedrijf in Rusland was duidelijk niet anekdotisch. Renault nam echter eind maart een beslissing die ernstige gevolgen had: opschorting van al haar activiteiten. We kunnen gerust spreken van een bedrijfsmatige aderlating want het gaan om meer dan 10 procent van de totale omzet van de Renault Groep en om 18 procent van haar wereldwijde verkoop!

Op papier heeft Renault dus duidelijk veel meer te verliezen bij de Russische shutdown dan Stellantis. Maar voor die rivaal is de situatie heel anders: in 2021 werd door Stellantis (het resultaat van de fusie tussen Peugeot SA en Fiat Chrysler Automobiles) in Rusland niet meer auto’s verkocht dan het aantal jaarlijkse registraties van de 308 in Frankrijk! Met 18.526 klanten stelt de Russische markt dus niet zoveel voor. Stellantis is aldaar niettemin actief met veel merken: Peugeot, Citroën, Opel, Jeep, Fiat Professional. Peugeot blijft de grootste verkoper met iets meer dan 8.000 leveringen in 2021 (116 procent meer dan het jaar er voor). De leeuw is dan ook het populairste merk van Stellantis, voor Citroën. Samen vertegenwoordigen de Franse fabrikanten bijna driekwart van de leveringen in Rusland. Hoewel de verkopen inderdaad laag zijn in vergelijking met Renault, blijft het een feit dat Stellantis voor het uitbreken van de oorlog echt op winst stond in Rusland omdat de autoverkopen een stijgende lijn vertoonden. In 2021 groeiden de afzet van lichte bedrijfsvoertuigen met 71 procent, met name dankzij de opstart van de productie in de Kaluga fabriek, die nieuwe hoogten zou bereiken. Helaas besliste de oorlog in Oekraïne anders: de fabricage wordt gerepatrieerd naar Frankrijk en Stellantis bevestigde afgelopen week dat de activiteiten in Kaluga volledig stopgezet zouden worden. Op korte en middellange termijn zullen we daarom niet weten wat het potentieel van Stellantis in Rusland had kunnen zijn.

Reageren is niet mogelijk.