Veelbelovend debuut: test Toyota BZ4X

0

Toyota heeft tientallen jaren ervaring als het gaat om elektrificatie, wat het des te ongebruikelijker maakt dat het nu pas zijn eerste volledige elektrische auto lanceert, de BZ4X SUV. Natuurlijk zegt het Japanse merk dat het niet te laat is voor het feest, daarbij verwijzend naar fabrikanten als ‘early adopters’ en dat het als mainstream label op het juiste moment en met het juiste product in het marktsegment arriveert. Is dat grootspraak of heeft Toyota zijn huiswerk inderdaad goed gedaan? Een test van het prototype van de BZ4X geeft een eerste antwoord op die vraag.

De BZ4X  is de eerste in een reeks van 7 modellen met een ‘BZ’ badge (waarvan er 5 zijn bevestigd voor Europa). De lettercombinatie staat voor ‘Beyond Zero’. Met deze modellen wil Toyota haar ecologische voetafdruk verkleinen. Het gaat daarbij niet alleen om de verkoop van die auto’s, maar ook om de manier waarop het bedrijf ze produceert. Toyota richt zich met de BZ4X op het hart van de markt voor elektrische auto’s, aangezien het model een middelgrote cross-over voor het hele gezin is die het opneemt tegen rivalen als de Skoda Enyaq iV, de Volkswagen ID.4, de Ford Mustang Mach-E en de Kia EV6.

ToyotaBZ4XprototypeTest9

Gebaseerd op Toyota’s nieuwe eTNGA platform, beschikt de BZ4X over een batterij van 71,4 kWh die in de vloer van de auto is geïnstalleerd, wat hem extra stevigheid geeft. De batterij voedt ofwel een enkele motor van 204 pk die de voorwielen aandrijft, ofwel een duo met in totaal 218 pk en vierwielaandrijving. Het is de ‘AWD’ versie die ik hier test in de vorm van een bijna productierijp prototype. De definitieve cijfers moeten nog worden gehomologeerd, maar Toyota zegt dat elke BZ4X variant meer dan 450 k aan rij bereik zal bieden. De versie met voorwielaandrijving accelereert in 7,5 seconden naar 100 km/u, terwijl de sprinttijd voor de AWD versie slechts 6,9 seconden bedraagt. Toyota claimt in dit kader dat er sprake is van een “benchmark sprint”. Het is de moeite waard om erop te wijzen dat in dit stadium alle cijfers nog voorlopig zijn, maar dat ze waarschijnlijk niet veel zullen veranderen tussen nu en het moment dat de BZ4X volledig wordt gehomologeerd.

ToyotaBZ4XprototypeTest2

Het snel laadvermogen bedraagt ​​150 kW, wat betekent dat een volledige oplading naar 80 procent minder dan 30 minuten duurt, maar net als bij de rest van de statistieken over de BZ4X is deze waarde slechts iets boven het gemiddelde voor de klasse in plaats van er nieuwe normen door Toyota worden ingesteld. En zo voelt de BZ4X in het algemeen ook aan: hij is vergeleken met zijn rivalen een competitieve auto, maar niet ontwerp dat toonaangevende capaciteiten zal leveren.

ToyotaBZ4XprototypeTest4

Dit is echter nog steeds positief omdat Toyota altijd expliciet is geweest over het daadwerkelijk realiseren van de cijfers die het belooft, in plaats van alleen onhaalbare headline getallen te publiceren. Bovendien is het platform onder het vierkante frame van de auto een indrukwekkend staaltje techniek. Onderweg voelt de BZ4X niet zo snel aan, in tegenstelling tot sommige andere elektrische auto’s met vierwielaandrijving, maar er is sprake van een acceptabele, fraai constante acceleratie tot aan snelwegsnelheden. Daarmee onderscheidt de Toyota zich niet echt van de concurrentie. Dat doet de BZ4X wel met de ongelooflijk soepele manier waarop het prestaties levert. De Toyota vertoont daarbij een Lexus-achtige verfijning met alleen zeer zacht gefluit van wind rond de deuren in dit prototype. Ik ben er van overtuigd dat deze haar in de soep verdwenen zal zijn tegen de tijd dat de auto in serieproductie gaat. Al met al is er sprake van een indrukwekkend kwaliteitsniveau voor een mainstream product.

ToyotaBZ4XprototypeTest

De BZ4X is voorzien van 20 inch grote lichtmetalen velgen. Zelfs over gebroken Spaanse oppervlakken en tijdens terreinrijden op onverharde wegen is het comfortabel aan boord. Die soepelheid gaat niet ten koste van het rijgedrag, want ondanks het rijklaar gewicht van circa 2.000 kg, afhankelijk van de specificaties, is de besturing snel en direct (een steer-by-wire systeem komt later). De BZ4X rolt niet al te veel in bochten en dat is dubbele winst want die eigenschap draagt bij aan zowel het comfort als de rij dynamiek.

ToyotaBZ4XprototypeTest6

Toch is er wel een duidelijk kritiekpunt: zelfs met de hogere remenergie regeneratie modus van de BZ4X ingeschakeld, is de vertraging van het paar elektromotoren nog steeds niet sterk genoeg om met één pedaal te kunnen rijden, wat tegenwoordig eigenlijk een must is voor elke elektrische auto. Jammer, want deze Toyota laat zich over het algemeen met een zeer ontspannen gevoel rijden. Daardoor is het dus jammer dat je het rempedaal van de BZ4X meer moet gebruiken dan je zou denken, in plaats van alleen het gaspedaal te moduleren om de snelheid aan te passen.

ToyotaBZ4XprototypeTest5

Binnenin kon ik merken dat dit nog een prototype is en dat de productieversie in kwalitatief opzicht een meer solide indruk zal maken. Toch is duidelijk dat het interieur een beetje saai oogt. De hoeveelheid opbergruimte is okay, met een groot centraal vak tussen de voorstoelen en een vak eronder, maar de BZ4X heeft geen dashboardkastje, wat een vergissing zou kunnen zijn. Hij heeft ook geen ‘frunk’ in de neus om oplaadkabels op te bergen, dus ze moeten in de kofferbak van 452 liter een plek krijgen. Gelukkig heeft de bagageruimte een goede, regelmatige vorm.

ToyotaBZ4XprototypeTest7

Het grootste positieve nieuws over de binnenkant van de volgende generatie Toyota modellen is het infotainment systeem. Op dit gebied schoot het Japanse merk de laatste jaren echt te kort, maar een gelikt ogend 12 inch touchscreen met scherpe graphics, meer verwerkingskracht voor snellere reacties en de nieuwste smartphone connectiviteitsprogramma’s (die een extra stuk veelzijdigheid geven), betekent dat er flinke stap vooruit wordt gezet. Het is jammer dat het digitale display dat dienst doet als instrumentarium niet zo indrukwekkend is, maar er is genoeg uitrusting in de aanbieding om dat te compenseren, waaronder Toyota’s nieuwe T-Mate veiligheidssystemen. Dit omvat een camera en radarsensor die netjes zijn geïntegreerd in de zwarte strook tussen de koplampen van de auto, AEB met botsingswaarschuwing, kruisverkeerswaarschuwing, technologie die auto’s oppikt die naderen op een kruispunt en een systeem om te waarschuwen voor naderende auto’s en fietsen, zodat jij niet de deur vlak voor hun snufferd open doet.

ToyotaBZ4XprototypeTest10

De ruimte voorin is redelijk en het zicht naar voren is goed. De hoeveelheid ruimte achterin is ook goed genoeg, maar de BZ4X is verre van de grootste, ruimste aanbieding in het segment waarin hij gaat opereren. Maar de Toyota heeft ter compensatie misschien een truc in petto om hem een ‘​Unique Selling Point’ geeft. Het merk richt zich sterk op leasedeals voor deze nieuwe elektrische auto en biedt een service die, als je wilt, alles kan bundelen in één maandelijkse betaling om de complexiteit te verminderen. De leaseovereenkomst, genaamd Kinto One en omvat 3 jaar gratis onderhoud. Alle eigenaren van de BZ4X profiteren van een thuislader, 6 maanden gratis toegang tot het oplaadnetwerk van Toyota en 3 jaar pechhulp. Toch liever zelf aanschaffen: reken voor de vierwielaangedreven uitvoering dan op een prijs iets boven de 50 mille. Dat is een scherp tarief.

ToyotaBZ4XprototypeTest11

 

 

80%
80%
Awesome

Mijn eerste kennismaking met Toyota's eerste elektrische auto laat zien dat het een solide ontwerp is met een kloek rij bereik dat in de praktijk haalbaar moet zijn, en een ontspannen en verfijnde rijervaring. De BZ4X verlegt niet de grenzen van wat mogelijk is in deze klasse op een bepaald gebied, maar hij levert meer dan voldoende oplaadmogelijkheden en een goede praktische bruikbaarheid, terwijl het nieuwe infotainment een grote stap voorwaarts is. Daarmee belooft hij veel goeds voor de volledig elektrische toekomstige BZ modellen van het merk.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    8.2

Reageren is niet mogelijk.