Consumentenbond en Stichting Car Claim kruisen de degens met Volkswagen

0

De Consumentenbond en Stichting Car Claim bundelen lopende en toekomstige collectieve claims van eigenaren van een sjoemel dieselauto. Zij richten zich daarbij op verschillende automerken, waaronder die van de Volkswagen Groep, die in hun modellen software gebruikten om de test van uitlaatemissies opzettelijk te misleiden. De auto’s bleken op de weg veel meer schadelijke stoffen uit te stoten dan in testomstandigheden.

“Vanaf het begin van de sjoemel affaire in 2015, heeft Stichting Car Claim zich als collectieve belangenbehartiger binnen en buiten de rechtszaal bewezen”, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “Nu het dieselschandaal veel groter is dan gedacht, vinden wij het belangrijk om dit probleem massaal aan te pakken”. Eerder waren de Consumentenbond en Stichting Car Claim eigen procedures begonnen om voor de bezitters van dieselauto’s een voor de geleden financiële schade (hogere afschrijving, na update hogere brandstofkosten en extra reparatiegevoeligheid) een vergoeding te krijgen. Deze procedures lopen nog steeds.

Er lopen niet alleen claims tegen de merken van de Volkswagen Groep, maar ook tegen die van Stellantis, Daimler en de Renault Groep. Consumenten met een dieselauto uit de periode 2009 tot en met 2019 kunnen op de website van de Consumentenbond een kentekencheck invullen. Daarmee zien ze direct of hun auto sjoemelsoftware heeft. En of de auto mogelijk een schadevergoeding kan krijgen, zo stelt Molenaar.

Reageren is niet mogelijk.