Dit zijn de toekomstplannen van Lancia

0

Lancia moet in nauwe samenwerking met Alfa Romeo en DS een belangrijk premium merk worden van de Stellantis Groep. Mijlpalen van deze strategie zijn de elektrische Delta (vanaf 2028) en de terugkeer naar exportmarkten.

Luca Napolitano, de nieuwe CEO van Lancia, bevestigde maanden geleden aan de Italiaanse krant Corriere della Sera dat het merk de Delta terug zou brengen. “Iedereen wil de Delta en hij mag niet ontbreken in onze plannen. Hij komt terug en wordt een echte Delta: een opwindende auto, een manifest van vooruitgang en technologie. En natuurlijk zal hij elektrisch zijn”, vertelde Napolitano aan de krant.

Het merk neemt daarmee afscheid van zijn één modelbeleid. De Italianen bieden momenteel enkel (en dat uitsluitend in Italië) de Ypsilon (foto) aan. De kleine auto, een bestseller op de thuismarkt, is sinds 2011 in zijn derde generatie en is nog steeds gebaseerd op een inmiddels achterhaald platform uit 2003. Ondertussen heeft Stellantis baas Carlos Tavares een tienjarenplan gepresenteerd en de strategie bepaald.

Winstgevendheid gaat daarbij duidelijk boven volume. “Het is duidelijk dat volumes belangrijk zijn, maar onze doelen gaan over winstgevendheid”, zei Napolitano in het interview. “We hebben nog steeds werk te doen en we moeten kijken naar een benchmark. Dat is die voor ons Mercedes”, zei de Lancia-baas. Natuurlijk willen wij Mercedes niet aanvallen, dat zou naïef zijn, maar het is een voorbeeld van hoe wij tegen het merk aankijken.

In tegenstelling tot Alfa Romeo of DS is het niet de bedoeling dat Lancia een wereldmerk wordt. In plaats daarvan zal het zijn plannen richten op de Europese markt. In eerste instantie worden Duitsland en Frankrijk bediend, ook omdat de elektrificatie in deze landen vergevorderd is. Andere EU-markten volgen later en, afhankelijk van het succes, zou dan een uitbreiding van rechts gestuurde modellen voor Japan, Zuid-Afrika en Australië denkbaar zijn.

Om de kosten te beheersen en de winstgevendheid te vergroten, vertrouwt Napolitano op een klein netwerk van dealers in stedelijke gebieden: we hebben het dan over 100 verkooppunten in 60 steden in Europa, waarvan sommige ook andere Stellantis merken aanbieden. Daarnaast zou vereenvoudigde online marketing een grote rol moeten spelen. “Mijn doel is om het mogelijk te maken om met slechts 3 klikken een auto te kopen”, zo belooft Napolitano.

 

Hoe ziet Lancia’s modellenportfolio er de komende jaren uit?

Maanden geleden berichtte Autointernationaal over de wederopstanding van de Delta in 2028. De nieuwe editie zal gebaseerd worden op het Stellantis STLA Medium platform van Stellantis. Het compacte hatchback model zal deze bodemplaat delen met de DS4, Opel Astra en Peugeot 308. Oorspronkelijk werd gezegd dat de Delta alleen leverbaar zou zijn als plug-in hybride met een vermogensbereik tussen de 180 en 225 pk en als vierwielaangedreven versie met een vermogen tussen de 300 en 360 pk. De topprestaties zouden dan voorbehouden zijn aan de Lancia Delta HF. Die opzet heeft echter geen groen licht gekregen van de hoofddirectie, zo valt in de wandelgangen te vernemen. Stellantis heeft namelijk zijn routekaart voor Lancia bijgewerkt.

Vanaf 2024 zijn alle Lancia modellen geëlektrificeerd en 2 jaar later komen er alleen nog volledig elektrische auto’s van het merk op de markt. De nieuwe Delta zal dan ook worden ontworpen als elektrische auto. De STLA Medium platform maakt een actieradius tot 700 kilometer mogelijk, de doelstelling voor wat betreft de laadsnelheid is 32 kilometer actieradius per minuut en die voor het stroomverbruik 12 kWh per 100 kilometer. Als aandrijving is een elektrische module (EDM) met een vermogen tussen de 170 en 245 pk gepland. De module omvat de motor, transmissie en omvormer en maakt voor-, achter- en vierwielaandrijving mogelijk. Vanaf 2026 is Stellanis ook van plan om de eerste Solid State batterijen te introduceren. Het is echter de vraag of de Delta tegen die tijd al van deze nieuwe generatie kan genieten.

Begin 2025 lanceert Lancia een puur elektrisch aangedreven cross-over in de compacte klasse. Deze zal ook worden gebaseerd op het STLA Medium platform. Voor wat betreft de naam van dit model graaft Lancia in zijn eigen geschiedenis en stoft in dit kader ‘Aurelia’ af; dit is inmiddels bevestigd door Napolitano. Het model opereert intern onder de code L74 en zal van de band rollen in de Zuid Italiaanse fabriek in Melfi. Vanaf 2024 worden daar 4 puur elektrische modellen van de Stellantis Groep inclusief hun batterijpakketten geassembleerd. Het gaat daarbij om de volgende generatie DS 7 Crossback en de reïncarnatie van de Opel Manta (in cross-over verpakking). Het vierde model zou een Alfa Romeo kunnen zijn.

Volgens Napolitano lanceert Lancia in 2024 ook een nieuwe Ypsilon. Dat is tevens het laatste model van het merk met een verbrandingsmotor en het eerste met een elektrische aandrijfoptie. De nieuwe Ypsilon zal worden gebaseerd op de CMP/eCMP (Common Modular Platform) architectuur waar modellen als de Peugeot 208, Opel Mokka en de DS 3 Crossback ook gebruik van maken. En dus is de kleine Lancia in goed gezelschap, ook omdat vanaf januari 2023 de Alfa Brennero en in juli 2023 de opvolger van de Fiat 500X op dit onderstel gebaseerd gaan worden. Dienovereenkomstig zal de Ypsilon opvolger een cross-over model zijn. De nieuwe generatie wordt niet meer gebouwd in de Poolse fabriek in Tychy, maar in Zaragossa in Spanje.

 

Reageren is niet mogelijk.