Eletre: Lotus gaat het helemaal anders doen

0

Elektrisch, een hoog SUV koetswerk, vierwielaandrijving, 5-deuren en een kofferruimte waar het hele gezin mee uit de voeten kan: Lotus introduceert de Eletre: een auto die op elk gebied lijkt te breken met het verleden. Dat is voor merk fans wellicht even slikken, maar eigenlijk zouden zij blij moeten zijn met deze koerswending van de Britten. Met de eigen CO2 uitstotende sportwagens was Lotus immers op dood spoor beland. Dat is niet ‘ook maar een mening’, maar blijkt uit de verkoopcijfers.

Het roer moest dus om en in het huidige tijdsgewricht denkt een autofabrikant dan al snel dat een volledig elektrische SUV verlossing zal brengen. De Eletre breekt met bijna alle tradities van het merk, waardoor men zich kan afvragen of het nog wel een ‘echte’ Lotus is. Het antwoord op die vraag is voluit “nee’ als je het merk definieert als fabrikant van extreem lichte, kleine 2-deurs sportwagens met middenmotor plus achterwielaandrijving, een wendbaar rijgedrag en bijna geen kofferruimte. Decennialang hebben deze eigenschappen het imago van Lotus gevormd.

LotusEletreLive13

En nu komt Lotus dus met de Eletre. Deze onder de werktitel ‘Type 132’ ontwikkelde puur elektrisch aangedreven SUV heeft een wielbasis van 3 meter, 5 deuren, maximaal 5 zitplaatsen, vierwielaandrijving en 2 kofferruimtes (de frunk voorin meegerekend). Een groter contrast met het verleden is bijna niet mogelijk. Kan Lotus die draai ongestraft maken? De (voormalige) sportwagen specialist is duidelijk een volger als het gaat om het omarmen van de SUV, maar de concurrentie deed (en doet) dat gefaseerd: een dergelijk hoog model vooralsnog alleen aanbieden met een verbrandingsmotor waarbij auto fans met benzine in hun bloed hun vingers aflikken. Maar bij de Eletre moeten Lotus klanten ‘cold turkey’ wennen aan een elektrisch variant. Zal dat goed gaan?

LotusEletreLive12

Eletre klinkt ook als een toespeling op “elektrisch” in het Engels. Maar voor de modelnaam verwijst Lotus naar de traditie dat de auto’s uit Hethel doorgaans een aanduiding hebben die begint met de letter ‘E’ (met uitzondering van de Seven en de 340R). Ook betekent ‘Eletre’ volgens de Britten ‘opnieuw tot leven komen’ in het Hongaars. Op de een of andere manier past die naam prima bij deze eerste SUV van Lotus.

LotusEletreLive10

De Eletre is duidelijk een gigantisch ding: 5,10 meter lang en 2,23 meter breed (inclusief buitenspiegels), terwijl de hoogte 1,63 meter bedraagt. Daarmee valt hij in de klasse van de Aston Martin DBX en de Lamborghini Urus. De eerste heeft een duidelijk eigen, van de sportwagens van het merk gekopieerde, stijl. Ook de Urus heeft een duidelijk merk karakteristiek voorkomen. Maar de Eletre is visueel eigenlijk niet zo uniek. Met name qua voorzijde zou hij prima in het gamma van Lamborghini passen. Vanuit andere gezichtshoeken zijn er gelukkig minder overeenkomsten, maar die constatering maakt van de Eletre nog geen echte Lotus. Afijn, dan een inwisselbaar ontwerp een positieve pers niet in de weg hoeft te staan, werd vorige week nog bewezen door de Maserati Grecale.

LotusEletreLive14

Het koetswerk van de Eletre is zichtbaar ontworpen voor een optimale luchtstroom. Het normaliter gesloten front laat de wind door 2 grote openingen rechts en links onder de rand van de kap doorstromen. Van daaruit stroomt de lucht over de voorruit en het dak in de richting van de dakrandspoiler. Hierdoor wordt de luchtstroom naar beneden gericht en blijft deze op de auto, met een wegligging verbeterende neerwaartse druk tot gevolg. Daarnaast is de dakrandspoiler aan de achterzijde in tweeën gedeeld: in het midden ontbreekt een groot stuk. Dat was noodzakelijk om het zichtveld van de op het dak geplaatste lidar (een lichtdetectie en -bereik systeem voor optische afstand- en snelheidsmeting met laser) niet af te dekken. Aan de onderkant van de achterruit raakt de lucht een automatisch verstelbare achterspoiler die de eerder genoemde neerwaartse druk regelt.

LotusEletreLive9

De capaciteit van de bagageruimtes is nog niet definitief. Voorlopig geeft Lotus 400 liter voor het achterste compartiment op en 77 liter voor de voorste kofferruimte. Als Brits merk is Lotus een beetje terughoudend om de Amerikaanse term ‘frunk’ voor dat type kofferbak te gebruiken, maar dat een misplaatst sentiment. Als Lotus echt zoveel moeite zou hebben met ‘on Britse waarden’ dan zou zij de Eletre überhaupt niet in China moeten laten bouwen. Overigens: niet alleen de aanwezigheid van 2 bagageruimtes is nieuw voor Lotus, dit geldt ook voor de gedimensioneerde opbergvakken in de voorportieren en in de middenconsole. In elk van de vakken in de voorportieren past een fles van één liter.

LotusEletreLive2

De Eletre heeft een diepe grille bestaande uit grote honingraten. De afzonderlijke taartsegmenten daarvan gaan automatisch open wanneer de aandrijfeenheid van de SUV moet worden gekoeld. Wanneer de honingraten zijn gesloten, stroomt de lucht door zij openingen naar de zijkanten van het voertuig, waar het zogeheten luchtgordijnen vormt voor over bijvoorbeeld de wielen, waardoor de turbulentie die anders in de wielkasten zou optreden, wordt geminimaliseerd. Grote zijdelingse welvingen in de deurflanken zorgen er voor dat de lucht langs het voertuig achterwaarts kan stromen en daar enerzijds de luchtgordijnen voor de achterwielen kan vormen en anderzijds de C stijlen kan bereiken. De speciaal gevormde deuren zorgen er samen met de zwart gelakte stijlen en het zwart gelakte dak voor dat de Eletre niet zo hoog lijkt als hij in werkelijkheid is. Lotus biedt optioneel matrix koplampen. Bij het in- en uitstappen geven die een grote lichtshow. Zowel de voor- als achterlichten geven de laadstatus van de accu aan met desgewenst een groene lichtbalk.

LotusEletreLive5

De ontwerpers hebben het interieur van de Eletre royaal en modern ingericht. De bekleding van de stoelen is eerder ‘Europees’ dan ‘Brits’: De hoezen zijn niet gemaakt van leer (koeienhuid) maar van gerecyclede materialen en wollen stoffen (ontwikkeld door de Deense specialist Kvadrat, die al jaren hoogwaardige meubelstoffen voor Land Rover produceert). Het diervriendelijke alternatief is slechts half zo zwaar. Klassiek plastic is niet te zien in het interieur: alles is bedekt met stof of carbon. Lotus produceert de decoratieve elementen in het interieur uit de restanten van de carbon carrosserie-elementen. Er is ofwel een opstelling voor 4 zitplaatsen (met voor elke inzittende een eigen stoel) of voor 5 personen (achterin een bank). De laatste wordt waarschijnlijk de voorkeursuitrusting in Europa. Vooral van achteren gezien valt op dat de voorstoelen de vorm hebben van kuipmeubilair. Door de 3 meter lange wielbasis hebben de inzittenden achterin veel beenruimte.

LotusEletreLive3

Als het gaat om de dashboarddisplays herinnert Lotus zich warempel een deel van zijn DNA: reductie tot het absolute minimum. Dus voor de bestuurder en voorpassagier zijn er 2 scherm strips die slechts 3 centimeter hoog zijn en die alleen de meest noodzakelijke informatie weergeven; Lotus spreekt van een technologieband. De middenconsole heeft een 15,1 inch infotainment display dat schuin naar voren kan worden geklapt, zodat het niet (zo) visueel storend is. Maar de datafetisjisten onder de bestuurders kunnen opgelucht adem halen: er is een superhandig head-up display voor hen, dat rij relevante informatie op de voorruit projecteert.

LotusEletreLive6

Klassieke buitenspiegels zijn standaard; camera buitenspiegels zijn beschikbaar tegen meerprijs – hun afbeelding wordt dan weergegeven op schermen die in de deuren zijn gemonteerd. De ontwerpers van Lotus benadrukken dat zij die schermen zo hoog mogelijk hebben geplaatst oftewel heel dicht bij de onderkant van het raam.

LotusEletreLive4

De standaard geluidsinstallatie is afkomstig van de Engelse in Maidstone gevestigde specialist KEF. Het 800 watt systeem werkt met 15 luidsprekers. Hoewel deze variant KEF Premium wordt genoemd, kunnen klanten ook het optionele KEF referentiesysteem bestellen; de technologie werkt dan met 1.500 watt en 23 luidsprekers. Als verbindingsmogelijkheid met de buitenwereld beheerst de Eletre ook 5G en komen software-updates draadloos de auto in. De bestuurder kan het voertuig en de laadstatus evenals de voertuigpositie van buitenaf volgen met zijn mobiele telefoon en er moeten ook een groot aantal andere op afstand bestuurbare functies beschikbaar komen.

LotusEletreLive15

De Eletre is gebaseerd op een elektrisch skateboard platform genaamd Electric Premium Architecture (EPA). Sinds eind mei 2017 is Lotus eigendom van de Chinese automaker Geely, die ook eigenaar is van bijvoorbeeld Volvo, Polestar, Lynk & Co en Proton. Lotus verwerpt het vermoeden dat Geely nu platforms ontwikkelt waarop de modellen van al haar merken zijn gebaseerd. De Eletre is ontworpen op het eigen hoofdkantoor van Lotus in Coventry, Engeland en ontwikkeld in Duitsland in het Lotus Technology Innovation Center in Raunheim en in Zweden. Hij zal in China van de lopende band rollen. Het EPA platform zou exclusief van Lotus zijn. De Zweedse ontwikkelingssite in Göteborg wijst erop dat de ingenieurs van Volvo hebben geholpen bij de ontwikkeling van de SUV. Enerzijds lijkt Geely veel belang te hechten aan de technische onafhankelijkheid van haar merken. Anderzijds is het aannemelijk dat het EPA platform in een aangepaste versie ook beschikbaar zal zijn voor andere groepsmerken.

LotusEletreLive16

Lotus vervaardigt zowel het platform als de carrosserie van aluminium, terwijl de carrosserie uit carbon elementen bestaat. Daardoor kon het gewicht beperkt blijven tot afgerond 2 ton. Dat is weliswaar veel voor een Lotus, maar vrij weinig voor zo’n grote elektrische SUV. Luchtvering met actieve demper regeling is standaard, terwijl koppel vectoring, geregeld door de remmen, en achterasbesturing, beschikbaar is tegen meerprijs. De rij modi Range, Tour, Sport en Offroad, die de besturing, de demper instellingen, de aandrijflijn instellingen en de gaspedaalrespons aanpassen, zijn standaard. De wielen van de Eletre zijn optioneel 23 inch groot; 22 inch is standaard. Carbon keramische remmen met 10 klauwen op de voorste exemplaren zijn tegen meerprijs leverbaar.

LotusEletreLive8

Op het gebied van assistentiesystemen biedt de Eletre alles wat state-of-the-art is (adaptieve cruisecontrol, waarschuwing voor aanrijdingen voor en achter, verkeersborden herkenning, deuropeningswaarschuwing, rijstrookvertrekwaarschuwing, rijstrook wisselassistent, rijstrookvertrekwaarschuwing, aanwezigheidsdetectie van kinderen, automatische noodoproep) en nog veel meer. Volgens de verantwoordelijken voor Lotus kan de SUV vanaf de marktintroductie autonoom op Level 2+ niveau rijden, hoewel de technologie al is ontworpen voor Level 4 (dat is een extreem hoog autonomieniveau; immers volledige autonomie wordt bereikt met niveau 5 – dan zou er geen enkele bestuurder meer in de auto hoeven te zitten). Momenteel kunnen de meeste nieuwe auto’s slechts gedeeltelijk autonoom rijden op niveau 2, tot nu toe zijn alleen de Mercedes S klasse en de EQS goedgekeurd om gedeeltelijk autonoom te rijden op niveau 3. Voor de technische implementatie van gedeeltelijke autonomie op Level 4 niveau is de Eletre uitgerust met in totaal 4 uitschuifbare lidar sensoren: één bevindt zich aan de voorkant van het dak, twee andere bevinden zich aan de zijkanten boven de voorste wielkasten en de vierde is degene die al op de achterste rand van het dak staat. Als de Eletre daadwerkelijk half autonoom kan rijden volgens niveau 4, moeten de verkeersautoriteiten in elk land de SUV goedkeuren voor dit niveau van autonomie.

LotusEletreLive17

De Eletre is altijd uitgerust met vierwielaandrijving: voor elke as is een aparte elektromotor verantwoordelijk. Samen moeten de motoren meer dan 600 pk leveren. De Eletre sprint in minder dan 3 seconden naar 100 km/u. Voor delen van de Duitse Autobahn is maximaal 260 km/u interessant. De batterij, met een capaciteit van ruim 100 kilowattuur, gaat stroom leveren voor een actieradius van 600 kilometer. Met een enorm vermogen van 350 kilowatt is hij binnen 18 minuten weer opgeladen. En voor iedereen die thuis oplaadt zonder wallbox: de AC aansluiting van de Eletre kan 22 kilowatt aan stroom aan. Het aandrijfsysteem werkt met een spanning van 800 volt (zoals Rimac en Porsche, maar ook Hyundai, dat reeds doen).

LotusEletreLive7

De productie van de Eletre begint later dit jaar, met de eerste leveringen gepland voor begin 2023. De prijzen beginnen in Groot-Brittannië bij ongeveer 100.000 pond. Dit betekent dat de radicaal nieuwe Lotus bij ons minimaal 129.000 euro gaat kosten.

LotusEletreLive22

Reageren is niet mogelijk.