Kia gaat een extra fabriek bouwen

0

Kia gaat een nieuwe fabriek bouwen in Zuid Korea,. Het is de eerste productiefaciliteit van de Hyundai Motor Groep in eigen land sinds 1997.

De nieuwe fabriek zal worden gebouwd in Hwaseong, in de provincie Gyeonggi, en zal in hoge mate geautomatiseerd zijn. De productiefaciliteit moet eind 2024 klaar zijn en zal in het daarop volgende jaar in bedrijf worden genomen.

Kia en moederbedrijf Hyundai zijn de afgelopen decennia terughoudend geweest om nog meer fabrieken in Zuid Korea te bouwen vanwege hun eindeloze ruzies met militante vakbonden. Maar Kia lijkt van gedachten te zijn veranderd omdat het hoogopgeleide arbeidskrachten nodig heeft op het gebied van elektrische auto’s die volgens haar de toekomst zijn. Dat arsenaal aan werknemers denkt men in eigen land beter aan te kunnen boren dan elders.

Kia voorspelt dat elektrische busjes zonder bestuurder en andere stedelijke mobiliteitsoplossingen (die het “PBV’s” heeft genoemd) tegen 2030 goed zullen zijn voor een kwart van de verkoop van nieuwe auto’s, met een jaarlijkse vraag naar 20 miljoen voertuigen. Zodra zelfrijdende voertuigen op grote schaal worden gebruikt, verwacht Kia dat consumenten zich wenden tot PBV’s in plaats van personenauto’s. Sommige kunnen de vorm aannemen van mobiele kantoren en campers, maar het concept is tot nu toe vaag. De automaker heeft al 3 fabrieken in Hwaseong die samen 600.000 auto’s per jaar kunnen produceren. Kia streeft er naar om tegen 2030 jaarlijks 1,5 miljoen PBV’s te verkopen om zo de nummer 1 speler in dat marktsegment te worden.

 

Exportsucces

Hyundai en haar dochter Kia hebben de verkoop van hun elektrische auto’s de afgelopen tijd sterk zien groeien in de Verenigde Staten. De modellen Ioniq 5 (Hyundai) en EV6 (Kia) eindigden in februari met respectievelijk 2.555 en 2.125 verkochte eenheden op de derde en vijfde plaats van de statistiek met de afzetcijfers van elektrische modellen.

De andere 3 plaatsen in de top-5 werden allemaal ingenomen door ’s werelds grootste fabrikant van elektrische auto’s, Tesla. Haar Model Y en Model 3 waren de 2 best verkochte modellen, met respectievelijk 23.508 en 15.387 verkochte eenheden, terwijl de Model X vierde werd met 2.137 verkochte eenheden. De verkoop van de 2 Koreaanse auto’s is behoorlijk indrukwekkend aangezien de Ioniq 5 pas vanaf januari van dit jaar in Noord-Amerika te koop is en de EV6 daar vorige maand voor het eerst in de showrooms stond. Opvallend is dat de Ford Mustang Mach-E schittert door afwezigheid in de top 5. 

 

Reageren is niet mogelijk.