Mercedes ruilt Renault in voor Stellantis

0

Stellantis, Mercedes-Benz en TotalEnergies gaan via hun joint venture Automotive Cells Company een derde fabriek voor de productie van batterijen bouwen. De productiefaciliteit komt in Termoli in Zuid-Italië te staan. Feitelijk gaat het om een voormalige Fiat motorenfabriek die zal worden omgebouwd.

De joint venture Automotive Cells Company (ACC) is opgericht door Peugeot SA (voordat het met Fiat Chrysler Automobiles fuseerde tot Stellantis) en TotalEnergies. Mercedes-Benz heeft zich daar in september 2021 bij aangesloten. De andere 2 batterijfabrieken van ACC bevinden zich in Frankrijk (Douvrin, Peugeot SA) en Duitsland (Kaiserslautern, Opel). Voor de vestiging in Termoli wordt ongeveer 2 miljard euro. Daar komt nog 369 miljoen euro aan overheidsmiddelen bovenop.

Met 3 drie fabrieken voor de vervaardiging van batterijcellen heeft ACC zich als doel gesteld om tegen 2030 minstens 120 GWh per jaar te produceren. Om dat te bereiken zal de capaciteit van de centrales in Frankrijk en Duitsland worden verhoogd van 24 tot 40 GWh. Die sites zouden in 2023 (Frankrijk; aanvankelijk 8 GWh), en 2025 (Duitsland) operationeel moeten zijn. Het is dan ook logisch te veronderstellen dat Termoli (zoals gezegd een voormalige Fiat fabriek) een capaciteit zal hebben die vergelijkbaar is aan die van de andere 2 locaties.

Naast batterijproductie wil ACC zich ook gaan bezighouden met de ontwikkeling van een nieuwe generatie krachtige accucellen en -modules. Deze zullen voor 95 procent recycleerbaar zijn om zo bij te kunnen dragen aan de doelstelling van koolstofneutraliteit van Mercedes in 2039. Bij de transformatie van de voormalige Fiat fabriek tot productielocatie voor batterijfabriek wordt ACC gesteund door het Italiaanse ministerie van Economische Ontwikkeling, zo meldt Stellantis.

Dat Mercedes partner is geworden, is pikant want het is nog maar kort geleden dat er sprake was van een enige samenwerking met Renault. Die heeft ook een fabriek voor de productie van batterijen (in Frankrijk). Maar toen Dieter Zetsche het stuur bij Mercedes / Daimler uit handen gaf aan Ola Källenius bekoelde de relatie aanzienlijk. Renault wordt nu als een maatje te klein gezien door de Duitsers.

De productie van accucellen is op dit moment vooral nog een Aziatische aangelegenheid. Sinds enkele jaren wordt er hard gewerkt aan het opzetten van een eigen Europese infrastructuur, onder meer door Northvolt.

 

Reageren is niet mogelijk.