Stellantis laat nieuwe topmodellen DS en Opel in Italië bouwen

0

Stellantis heeft besloten dat de voor DS en Opel geplande nieuwe elektrische topmodellen in Italië gebouwd gaan worden. Als geboortegrond is de voormalige Fiat fabriek in Melfi uitgekozen.

De elektrische nieuwkomer van DS gaat mogelijk ‘8 Crossback E-Tense’ heten. Wat formaat betreft valt hij tussen de ‘7 Crossback’ en de ‘9 E-Tense’ in. Concreet betekent dit dat de volledig elektrische DS circa 4,8 meter lang wordt. De ‘8 Crossback E-Tense’ komt in 2024 op de markt en is een van de eerste modellen van Stellantis dat gebruik gaat maken van het zogeheten STLA Medium platform. Het nieuwe volledig elektrische vlaggenschip van Opel moet een jaar later in de showroom verschijnen. Het betreft huer niet de opvolger van de Insignia (want die gaat in Rüsselsheim gebouwd worden), maar de sportiever gelijnde Manta-e.

 

Nu bovenomschreven DS en Opel modellen ‘vaste waarden’ zijn, is het relatief eenvoudig om een extra businesscase te maken voor een in Melfi te produceren, nieuwe grote elektrische Lancia. Stellantis streeft in de betreffende Italiaanse fabriek naar een output van 90.000 auto’s in 2026. Momenteel rollen aldaar de Fiat 500 X en de Jeep modellen Renegade plus Compass van de band. Dit trio krijgt in de toekomst echter een andere geboortegrond. De productie van de nieuwe Renegade zal vanaf 2025 plaats in Spanje plaatsvinden. Daar moet ook de opvolger van de Lancia Ypsilon het levenslicht gaan zien. Fiat gaat de nieuwe 500X vanaf 2026 in Slowakije of Servië bouwen.

OpelMantaEconcept

Het plan van Stellantis zal vooral in Duitsland voor zure gezichten zorgen, want de gedachte dat het topmodel van Opel niet meer in eigen land van de band zal rollen, maar in Italië, nota bene een land dat qua bouwkwaliteit nog steeds een bedenkelijke reputatie heeft, zal even slikken zijn. Voor DS speelt dit probleem minder omdat Frankrijk evenzeer een bedenkelijk imago heeft als het gaat om de afwerking van auto’s. Maar Stellantis heeft al vaker laten zien weinig oog te hebben voor de belangen van Opel. Zo verkoopt zij liever nog vandaag dan morgen de fabrieken van de Duitse dochter. Vandaag werd daartoe de eerste stap gezet door een groot deel van de grond waarop de gebouwen staan van de hand te doen.

Reageren is niet mogelijk.