Autoverkopen Europa: Honda krabbelt ein-de-lijk op

0

In het eerste kwartaal van 2022 zijn er in Europa 10,6 procent minder nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. In maartbedroeg de daling zelfs 18,8 procent en bleef de teller steken op 1.127.077 verkochte eenheden.De aanhoudende verstoringen van de toeleveringsketen, verergerd door de Russische invasie van Oekraïne, hadden een negatieve invloed op de autoproductie.

Als gevolg hiervan registreerden de meeste landen in de regio omzetdalingen met dubbele cijfers, waaronder de 5 belangrijkste markten: Spanje (-30,2 procent), Italië (-29,7 procent), Frankrijk (-19,5 procent), Duitsland (-17,5 procent) en het Verenigd Koninkrijk (-14,3 procent).In het eerste kwartaal van 2022 daalden de inschrijvingen van nieuwe auto’s met 10,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, en kwam het saldo uit op een totaal van 2.753.256 eenheden.Op alle 5 de belangrijkste Europese markten was er sprake van krimp: Italië (-24,4 procent), Frankrijk (-17,3 procent), Spanje (-11,6 procent), Duitsland (-4,6 procent) en het Verenigd Koninkrijk (-1,9 procent).

Merk jan/mrt-21 mrt-21 jan/mrt-22 mrt-22 =
Volkswagen 10,7% 10,6% 9,7% 9,2% – –
Toyota 5,9% 5,5% 6,8% 6,2% + +
Mercedes-Benz 5,9% 6,2% 5,7% 5,8% – –
Audi 5,0% 5,2% 5,5% 5,8% + +
BMW 5,9% 5,8% 5,7% 5,7% – –
Peugeot 7,0% 6,4% 5,9% 5,4% – –
Kia 3,7% 3,5% 5,3% 5,2% + +
Ford 5,1% 5,0% 4,8% 5,0%
Renault 5,5% 5,3% 5,0% 4,8% – –
Hyundai 3,5% 3,6% 4,5% 4,4% + +
Opel/Vauxhall 4,3% 4,5% 4,0% 4,0% – –
Skoda 5,3% 4,9% 4,7% 4,0% – –
Dacia 2,9% 2,5% 3,8% 3,6% + +
Citroën 4,1% 4,1% 3,5% 3,5% – –
Fiat 4,2% 4,1% 3,5% 3,4% – –
Seat 3,3% 3,3% 3,0% 3,0% – –
Nissan 2,5% 2,8% 2,1% 2,4% – –
Volvo 2,9% 2,9% 2,4% 2,4% – –
Mazda 1,1% 1,2% 1,3% 1,5% + +
Mini 1,4% 1,7% 1,6% 1,4% o
Land Rover 1,2% 1,7% 0,7% 0,9% – –
Jeep 1,1% 1,1% 1,0% 0,9% – –
Porsche 0,6% 0,6% 0,8% 0,8% + +
Honda 0,5% 0,5% 0,7% 0,7% + +
Mitsubishi 0,5% 0,6% 0,5% 0,5%
DS 0,3% 0,3% 0,4% 0,5% + +
Lexus 0,4% 0,4% 0,4% 0,4% o
Jaguar 0,3% 0,5% 0,2% 0,3% – –
Lancia 0,4% 0,4% 0,4% 0,3%
Smart 0,3% 0,3% 0,2% 0,3%
Alfa Romeo 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% o
VW Exclusive 0,0% 0,0% 0,1% 0,1% + +

Op fabrikanten niveau boekte de Hyundai Motor Groep opnieuw flinke terreinwinst. Het was wederom dochter Kia die de show stal. Dit merk lijkt een vaste plek in de Europese verkoop top-10 veroverd te hebben. De afzetresultaten van moeder Hyundai hebben weliswaar minder glans, maar zijn desalniettemin positief. Toyota won ook flink marktaandeel in maart (op merk niveau van 5,6 procent naar 6,2 procent), maar de verkopen namen desondanks met ruim 10 procent af. ‘Automerk van de Maand’ is daarom Honda. Dat wist als enige de oprukkende Hyundai Motor Groep te volgen met niet alleen winst aan marktaandeel, maar ook in absolute zin hogere verkoopcijfers. Dat verdient applaus, want Honda zat lange tijd in de hoek waar de klappen vielen. Maar de nieuwe HR-V lijkt een auto te zijn die de Europese consument wel kan charmeren. Dat zal niet in de laatste plaats te danken zijn aan de standaard hybride techniek. Hopelijk zet de nieuwe Civic dit succes vanaf komend najaar voort!

Reageren is niet mogelijk.