Elektrische auto’s Volkswagen Groep voorlopig uitverkocht

0

De auto-industrie gaat al vele maanden gebukt onder een tekort aan grondstoffen. Recentelijk komt dat ook door de oorlog in de Oekraïne, waar de productie van kabelbomen stil ligt, maar al eerder zorgden chiptekorten voor verreweg de grootste problemen. Daardoor kan er niet goed ingespeeld worden op de gestaag stijgende vraag naar elektrisch aangedreven auto’s.

De verhouding tussen vraag en aanbod is bij de Volkswagen Groep zó groot dat alle elektrische auto’s die het concern dit jaar kan produceren voor de Europese en Noord Amerikaanse markt al uitverkocht zijn. De fabrikant uit Wolfsburg heeft in het eerste kwartaal iets meer dan 99.000 exemplaren verkocht. In de orderportefeuille staan momenteel meer dan 300.000 elektrische auto’s die al wel besteld zijn maar nog niet afgeleverd zijn.

Herbert Diess, de CEO van de Volkswagen Groep, laat weten dat iedereen die nu nog bijvoorbeeld een ID.4, Q4 e-Tron, Taycan of Enyaq iV bij het autoconcern bestelt minimaal tot 2023 moet wachten voordat dat voertuig geleverd gaat worden: “Onze orderportefeuille is zeer goed gevuld en het aantal bestellingen voor nieuwe elektrische auto’s blijft groeien. Dat geldt niet alleen voor alle modellen van het merk Volkswagen, maar ook voor die van Audi, Porsche en Skoda. Daardoor zijn onze elektrische auto’s in Europa en Noord Amerika in principe uitverkocht.

Volkswagen heeft zich voor dit jaar ten doel gesteld om 700.000 elektrische auto’s te verkopen. Het autoconcern heeft als voornemen om Tesla in te halen. Die fabrikant verkocht alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar meer dan 300.000 elektrische personenwagens. Ruim 3 keer zoveel dan de Volkswagen Groep dus. Of de fabrikant uit Wolfsburg de target van 700.000 verkopen dit jaar ook daadwerkelijk gaat halen, is nog maar de vraag. Door de voortdurende, en nieuwe, productieproblemen, blijft de levering op dit moment nog achter bij die doelstelling. Zo werden in VW’s grootste afzetmarkt, China, in het eerste kwartaal minder dan 29.000 elektrische auto’s verkocht. Dat kwam onder andere door nieuwe Covid-19 lockdowns in Shanghai waardoor de lokale productie bij het Duitse concern en haar joint venture partner SAIC stil kwam te liggen. Maar eerlijk gezegd voelt de Volkswagen Groep in China ook de toenemende concurrentiedruk van lokale autofabrikanten. “Maar ook in China trekt de vraag aan”, aldus Diess.

Reageren is niet mogelijk.