Mercedes: lagere verkopen, hogere winsten

0

De chipcrisis en de oorlog in Oekraïne leidden tot een terugval in de verkoop bij Mercedes. De omzet nam echter toe. De reden hiervoor zijn de hoge verkoopprijzen.

Het feit dat de uitgebreide terugtrekking uit Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne veel geld kost en het gebrek aan halfgeleideraanvoer de productie verstoort, vertraagt ​​Mercedes slechts een beetje. De door CEO Ola Källenius ingevoerde kostenbesparingen doen de rest. Mercedes presteerde daardoor verwacht beter dan verwacht.

Analist Jose Asumendi van de Amerikaanse bank JPMorgan spreekt van een zeer sterk kwartaal. Zowel de omzet als het bedrijfsresultaat waren beter dan door hem en de markt werd verwacht. Er is nu een toenemende discussie over de vraag of het management de vooruitzichten niet moet verhogen. Het directieteam dringt daar niet op aan, maar CFO Harald Wilhelm kondigde niettemin een winst aan aan de bovenkant van de prognose van 11,5 tot 13 procent operationele marge bij de autodivisie voor het hele jaar. Volgens het bedrijf zullen de prijzen en de model mix op een hoog niveau blijven.

Wilhelm wil echter voorzichtig zijn vanwege enkele risico’s. Enerzijds is het onwaarschijnlijk dat de hoge prijzen voor gebruikte auto’s, waarvan Mercedes profiteert van leaserendementen, zich in de loop van het jaar net zo positief zullen ontwikkelen als in het recente verleden. In China dreigen mogelijke lockdowns als gevolg van de Covid pandemie zowel de productie in Peking als de toeleveringsketens te verstoren. Last but not least zorgt inflatie er waarschijnlijk voor dat de kosten van materialen, energie en personeel sterker stijgen dan aan het begin van het jaar werd gedacht. Daarnaast kunnen ook de oorlog in Oekraïne en het gebrek aan chips de productie verstoren.

De omzet van Mercedes steeg in het eerste kwartaal met 6 procent tot 34,9 miljard euro, zo meldt het bedrijf uit Stuttgart. De winst voor rente en belastingen (gecorrigeerd voor speciale effecten) steeg dankzij de goede prijsomgeving voor nieuwe plus gebruikte auto’s en kostenverlagingen met 19 procent tot 5,3 miljard euro. Met 16,4 procent van de omzet realiseerde de personenauto divisie een zeer hoge gecorrigeerde operationele winstmarge voor de sector. Goldman Sachs expert George Galliers noemde het rendement op de verkoop indrukwekkend. Het feit dat Mercedes de hoge stijgingen van de grondstofkosten wist op te vangen door de prijzen te verhogen en het accent legde op duurdere modellen, getuigt van de toegenomen focus op luxe in het assortiment.

Sinds enkele kwartalen heeft de grote vraag naar auto’s in combinatie met de beperkte beschikbaarheid geresulteerd in hoge prijzen voor nieuwe en gebruikte voertuigen. De levertijden zijn lang en retailers hoeven nauwelijks kortingen te geven. Daardoor wist Mercedes-Benz de omzet van zijn personenauto’s met 8 procent te verhogen tot zo’n 487.000 auto’s, ondanks een verkoopdaling van 10 procent. Vooral de dure modellen zoals het vlaggenschip S-Klasse, het luxemerk Maybach, de getunede sportmodellen van AMG en andere lucratieve voertuigen verkopen goed, ook omdat Mercedes vooral de schaarse chips in deze en in elektrische auto’s installeert. De topmodellen groeiden in verkoop met 5 procent; de geëlektrificeerde auto’s met 19 procent.

Onder de streep kon er aan de aandeelhouders een winst van 3,5 miljard euro worden gemeld. Dat is bijna een vijfde minder dan een jaar eerder door de spin-off van Daimler Truck. Voor de omvangrijke terugtrekking uit de business in Rusland moest de groep 709 miljoen euro uitgeven en nog eens 281 miljoen euro voor frauduleuze handelingen in de dieselaffaire. Daarentegen was er een bijzondere opbrengst van 918 miljoen euro uit onder meer de verkoop van vestigingen in Canada.

 

Reageren is niet mogelijk.