Ook de nieuwe generatie C klasse kent weer een AMG basismodel. Die heeft als basisunit de viercilinder M139 motor onder de kap. Hier lees je alle informatie over het nieuwe model. Conclusie
Met de presentatie van de W206 generatie van de C klasse breekt ook voor AMG fans van deze modelserie een nieuw tijdperk aan: dat van de viercilinder. In plaats van de vorige 3,0 liter V6 installeert het bedrijf uit Affalterbach voortaan een 4 cilinder motor met elektrische compressor. Ondanks het weglaten van 2 cilinders beschikt de nieuwe C 43 over meer vermogen. Geen wonder, want de motor is niet minder dan de krachtigste viercilinder die beschikbaar is voor een productievoertuig.
Laten we bij het hart van de nieuwe AMG C klasse beginnen. De 2,0 litermotor heeft zijn première al gevierd in het front van de nieuwe AMG SL 43, waar hij 381 pk levert. De paardenkracht tovenaars uit Affalterbach heeft de C 43 iets meer power gegeven: 408 pk galoppeert onder de motorkap en desnoods voegen 14 extra booster paarden zich bij de kudde.
De motorbasis is het M139 blok uit de AMG A 45, maar hier garneert de fabrikant de machine met een elektrische compressor en bouwt deze in lengterichting in het middenklasse model. De compressor wordt aangedreven door het 48 volt elektrische systeem van het voertuig, dat ook de riem aangedreven starter/generator (BSG) voedt die verantwoordelijk is voor de boost.
Een elektromotor van slechts 4 centimeter breed, die AMG rechtstreeks op de as van de turbolader tussen de turbine- en compressorwielen plaatst, is verantwoordelijk voor de betere respons. Deze drijft de turbo-as direct aan voordat de uitlaatgasstroom deze taak overneemt als de snelheid voldoende is. Daardoor belooft Mercedes-AMG een hoger koppel bij lage toerentallen en dus een krachtigere acceleratie vanuit stilstand.De fabrikant koppelt de hele montage aan het koelcircuit van de verbrandingsmotor om altijd het juiste temperatuurvenster te creëren. De aandrijflijn bereikt zijn maximale koppel van 500 Newtonmeter bij 5.000 toeren per minuut.
Verschillende technische trucs moeten het hoge prestatieniveau omzetten in langdurig rijplezier. Zo gebruikt AMG hier de bekende Nanoslide coatingtechnologie, die helpt om de wrijving tussen zuiger en cilinder te verminderen. Bovendien maakt een complex koelsysteem bestaande uit een mechanisch en elektronisch gestuurde waterpomp verschillende temperatuurniveaus voor de cilinderkop en het carter mogelijk. Letterlijk kan de motor de (cilinder)kop koel houden terwijl voldoende warmte in het carter de interne motorwrijving vermindert.
Al met al verslaat de nieuwe C 43 zijn voorganger met 6 cilinders met 0,1 tel in de standaard sprint. De sedan bereikt de 100 km/u vanuit stilstand in 4,6 seconden, terwijl de Estate er 4,7 seconden over doet. Met het optionele Driver’s Package kan ook de topsnelheid worden verhoogd van een begrensde 250 km/u naar een volle 265 km/u. Op weg naar die topsnelheid regelt de AMG Speedshift MCT 9G transmissie met een natte koppeling de voortstuwing. Naast een lager gewicht heeft deze transmissie ook een Launch Control functie en een dubbele ontkoppelingsfunctie in de Sport- en Sport+-modus. De RSG voorziet de 408 pk van de motor desgewenst van nog eens 14 boost pk.
Zoals de extra aanduiding ‘4Matic’ al suggereert, stuurt de C 43 zijn vermogen naar alle 4 de wielen. AMG hecht veel belang aan het feit dat bij het ontwerp van het vierwielaandrijving systeem de achterwielen een voorkeursbehandeling kregen. 31 procent van het vermogen gaat naar de vooras en 69 procent gaat naar achteren. Het AMG Ride Control (stalen veren met adaptieve dempers, waarvan de stevigheid varieert tussen ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’), moet zorgen voor optimaal contact met het asfalt. Af fabriek is ook aan boord: parameterbesturing met variabele geometrie voor aanpassing aan het geselecteerde rij programma en achterasbesturing met een stuurhoek tot 2,5 graden.
Als jij meer variatie in de rij programma’s wilt, kan je extra functies in de auto krijgen via de optie AMG Dynamic Select. Naast de extra rij modi ‘Slippery’ en ‘Individual’ zijn ook uitgebreide ESP functies beschikbaar via AMG Dynamics. Zo kan de intensiteit en effectiviteit van rem ingrepen op het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht in 3 stappen worden gedoseerd. Het ESP kan ook in totaal 3 instellingen werken. Deze omvatten de standaardsetting, een sportmodus voor hogere drifthoeken en het volledig uitschakelen van het assistentiesysteem.
Het uitlaatsysteem met klepbediening onderstreept akoestisch het sportieve, ambitieuze rijgedrag. De uitlaat eindigt aan de achterzijde in 4 uitlaatsierstukken, maar in werkelijkheid zijn daar maar 2 uitlaatpijpen achter verstopt. Hoe luidruchtig zij hun omgeving terroriseren, hangt weer af van de gekozen rij modus. Wil je ook een verhoogde dosis geluid in het interieur krijgen, dan kan dat met de optie Real Performance Sound. Een sensor in de uitlaatlijn pikt het echte motorgeluid op en speelt dit versterkt de cockpit in.
Maar hoe groot het plezier van snelheid ook is, op een gegeven moment moet je vertragen. Verantwoordelijk hiervoor is in de AMG C 43 een sportremsysteem met inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven van 370 x 26 millimeter plus vaste remklauwen met 4 zuigers vóór en schijven van 320 x 24 millimeter met zwevende remklauwen met één zuiger achter.
Degenen die voor het AMG model kiezen, willen natuurlijk dat hun auto zich duidelijk onderscheidt van zijn brave, hoofdzakelijk voor de leasemarkt bestemde, broers en zussen. Met de afmetingen (L x B x H – 4.791 mm x 1.824 mm x 1.450 mm) lukt dit niet. Aan de buitenkant slaagt de C 43 er wel in, bijvoorbeeld met een grille met verticale steunen, die niet beschikbaar is voor de conventionele C klasse. De met Flics uitgeruste voorbumper doet de rest, net als de achter diffusor tussen de dubbele pijpafdekkingen.
AMG voorziet het sportmodel standaard van 18 inch wielen, maar biedt ook upgrades naar 19 of 20 inch. Accenten, opschrift en uitlaat sierstukken op de C 43 schitteren in mat zilver en chroom zonder een designpakket te boeken. Kies jij voor het Nachtpakket, dan ontvang jij de zojuist genoemde onderdelen in een glanzend zwarte afwerking. Het carbonpakket zorgt voor spiegelkappen en een spoiler lip van koolstofvezel met een bijpassend uiterlijk.
De standaard sportstoelen (bekleed met kunstleder Artico en microvezel) zijn ook leverbaar voor de gewone C-Klasse. Als jij wilt dat jouw AMG C 43 meer verschilt van zijn civiele broers en zussen, dan moet jij de model exclusieve AMG Performance stoelen aanvinken op de optielijst. Andere insignes zoals rode veiligheidsgordels en decoratieve stiksels of het Performance stuur (met zijn aanpasbare draaiknoppen voor het regelen van de rij dynamiek instellingen van het voertuig) beloven ook overeenkomstige exclusiviteit.
Dat laatste kan natuurlijk ook via het MBUX infotainment systeem, dat hier (zoals kenmerkend voor de C klasse) als 9,5 inch touchscreen (optioneel 11,9 inch) is ingebouwd. Naast de bekende functies bevat het ook enkele AMG specifieke displays, zoals de AMG Track Pace datalogger voor het evalueren van bezoeken aan racetrack evenementen. Daarnaast heeft het in Affalterbach gevestigde bedrijf de digitale instrumenten achter het stuur een unieke uitstraling gegeven.
Mercedes houdt zich vooralsnog op de vlakte over zowel het moment van marktintroductie als de prijsstelling. Een ding is duidelijk: de C 43 sedan, noch de Estate zal beschikbaar zijn voor minder dan 85.000 euro. Wat de verkoopstart betreft, zegt de fabrikant alleen “binnenkort”. Autointernationaal vertaalt dat stoutmoedig naar “tweede kwartaal van 2022”.