Topman van Audi terecht sceptisch over plug-in hybrides

0

Markus Duesmann, die sinds april 2020 achter het stuur zit van Audi, laat geen kans onbenut om te benadrukken dat hij een heilig geloof heeft in de (batterij-)elektrische auto. Een mening die ingaat tegen de visie van zijn collega’s elders in de autosector, waaronder de topmannen van BMW, Renault en Stellantis. Zij denken dat er vanuit het perspectief van de consument nog lang een rol weggelegd zal zijn voor modellen met een verbrandingsmotor. Impliciet of expliciet nemen zij daarmee stelling tegen de beslissing van de Europese Commissie in juli 2021 om de verkoop van dergelijke auto’s in de Europese Unie te gaan verbieden.

Dus wat is wijsheid? Heeft Duesmann die in pacht of zijn collega’s van BMW, Renault en Stellantis? De juistheid van de betreffende visie kan niet alleen gevolgen hebben voor de keuzemogelijkheden van de autoconsument, maar ook voor het functioneren van de topmannen want als zij hun eieren in het verkeerde mandje leggen, dan zal dat het bedrijf waaraan zij leiding geven duur komen te staan, met mogelijk ontslag tot gevolg. Autofabrikanten investeren momenteel miljarden euro’s in elektrificatie waarbij sommige spelers ook een rol weggelegd zien voor stekker hybride modellen.

Niets van dat alles bij de Volkswagen Groep, waar Audi deel van uitmaakt. Die fabrikant kiest uit volle overtuiging voor volledig elektrische auto’s. Hoewel de Volkswagen Groep een groot aantal modellen met plug-in hybride technologie in haar gamma heeft en daar prima zaken mee doet, zijn dergelijke auto’s volgens Duesmann (die overigens ook geen voorstander is van synthetische brandstoffen noch van waterstof personenwagens) slechts een tussenoplossing: “Volgens ons moet de Duitse auto-industrie alle inspanningen richten op elektromotoren en batterijen voor individuele mobiliteit omdat er grote investeringen nodig zijn om de laadinfrastructuur uit te bouwen. Ik ben zeer toegewijd om van deze technologie de juiste keuze te maken. Dat is waarom ik voorstander ben van een progressieve afschaffing vanaf eind dit jaar van de aankooppremie voor plug-in hybride modellen in Duitsland”.

Duesmann heeft het bij het rechte eind. Er zijn 2 typen auto’s voor wie een laadinfrastructuur noodzakelijk is: stekker hybride modellen en volledig elektrische auto’s. Maar als je kijkt naar de verhouding ‘laadtijd’ (oftewel de uren dat er een laadpaal bezet wordt gehouden) en het ‘emissievrij rijbereik’ dat deze periode oplevert, dan zijn elektrische auto’s sterk in het voordeel. Anders gezegd: stekker hybride modellen zijn een sta in de weg om de klimaatdoelen te realiseren. Het is dus terecht dat de Duitse minister van Economische Zaken eind dit jaar de aankooppremie voor plug-in hybrides wil afschaffen.

Duesman is overigens ook tegen een kunstmatige verlaging van de prijs van benzine en diesel door minder belasting te heffen omdat dergelijk beleid “niet het reële objectief ondersteunt om fossiele brandstoffen te sparen”. Het is aangenaam om een CEO uit de auto-industrie zo’n duidelijke en enigszins tegendraadse positie in te zien nemen in een sector waarin heel wat topmannen zich verschuilen achter nevenoplossingen zoals synthetische brandstoffen of waterstof.

 

Reageren is niet mogelijk.