Einde aan een tijdperk: Hyundai stopt met de productie van de Ioniq

0

De Hyundai Ioniq is dood, maar lang leve de Ioniq 5, Ioniq 6 en Ioniq 7. Zo laat het nieuws van de Koreaanse autofabrikant zich samenvatten.

Hyundai stopt namelijk met de productie van de Ioniq. Daarmee komt er volgens de autofabrikant een einde aan een tijdperk. Nu is het zij dat zij graag grote woorden mogen gebruiken om een bepaald model onder de aandacht te brengen, maar in het geval van de Ioniq is dat terecht. Deze in 2016 gelanceerde Hyundai was namelijk ’s werelds eerste auto met keuze uit 3 geëlektrificeerde aandrijflijnen: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Daarmee lieten de Koreanen zien helemaal klaar te zijn voor de transitie naar (deels) emissievrij vervoer. Maar de concurrentie zit niet stil en na 6 jaar speelt de Ioniq niet meer in de voorste linies mee als het gaat om actieradius en laadsnelheid. Die rol is nu weggelegd voor de prijzen winnende Ioniq 5. En dus mag de auto die het publiek vertrouwd maakte met deze modelnaam met pensioen. In juli rolt het laatste exemplaar van de band in de Hyundai fabriek in Ulsan.

Tussen eind 2016 en december 2021 verkocht Hyundai in Europa in totaal 135.692 exemplaren van de Ioniq. Dat is een respectabel aantal, maar ook niet meer dan dat. Het ietwat fletse uiterlijk van de de Ioniq stond een grotere populariteit in de weg. Ook in Nederland wist Hyundai met dit model niet op zijn kop te zetten. Sinds de verkoopstart in 2016 zijn er bij ons bijna 8.000 exemplaren van de Ioniq (Electric / Hybrid / Ioniq Plug-in Hybrid) verkocht. Het model debuteerde als Koreaans alternatief voor de Toyota Prius. Over de vraag of de Ioniq beter was dan het origineel, zijn de meningen verdeeld. Maar de upgrade naar plug-in techniek was bij Hyundai net even goedkoper dan bij Toyota. En een antwoord op de volledig elektrische versie hadden de Japanners sowieso niet. En dat verklaart waarom er vorig jaar in Nederland 463 exemplaren van de Ioniq over de toonbank gingen versus slechts 70 stuks van de Prius.

Of de Ioniq met dit verkoopresultaat ook autogeschiedenis heeft geschreven, is twijfelachtig. In het segment van volledig elektrische auto’s, waar alle blikken momenteel op gericht lijken te zijn, speelt hij niet in de voorste linies mee. Wat rij bereik betreft, spreken de Kona Electric en de Ioniq 5 veel meer tot de verbeelding. Toch liet Hyundai met de Ioniq zien oog te hebben voor de milieu- en brandstofbesparing noden. Als dank mag hij vanaf juli gaan genieten van een welverdiende rust. De kans is groot dat Hyundai volgende maand de Ioniq 6 zal hebben gepresenteerd, een model met dezelfde techniek als de Ioniq 5 maar dan met een lage, aalgladde carrosserie om zo de actieradius op een volle acculading te kunnen maximaliseren. Want dat is nu de toekomst. Later volgt de Ioniq 7: een hoog 7-persoons model met karaktertrekken van een SUV. Want dat carrosserietype is ook de toekomst.

 

Reageren is niet mogelijk.