Elektrische Mercedes G klasse krijgt siliciumcellen

0

Mercedes kondigt een doorbraak aan op het gebied van hoogspanning batterijen. Het sleutelwoord is± hoogwaardige siliciumcellen. Ze maken hun debuut in de elektrische versie van de G klasse (EQG) die voor 2025 in de agenda staat.

Hiervoor werkt Mercedes samen met Sila, een bedrijf dat nieuwe batterijmaterialen ontwikkelt. Het bijzondere aan de nieuwe high performance cellen is het anodemateriaal met een hoog gehalte aan silicium, dat delen van het gebruikelijke grafiet op de negatieve pool van de batterij vervangt. Volgens de fabrikant verhoogt het hoge siliciumgehalte de energiedichtheid van de batterijen zonder afbreuk te doen aan de veiligheid of andere prestatieparameters. Ook Porsche werkt (in een joint venture met Customcells) aan batterijcellen met siliciumanoden.

Mercedes en Sila beloven een 20-40 procent hogere energiedichtheid op celniveau in vergelijking met batterijen die momenteel in de handel verkrijgbaar zijn. Het feit dat er aanzienlijk meer energie kan worden opgeslagen in dezelfde ruimte, zal er voor zorgen dar het bereik van toekomstige Mercedes modellen aanzienlijk wordt vergroot. Tot nu toe lag de focus bij de ontwikkeling van batterijen vaak op gewichtsreductie. De 108 kWh accu in de Mercedes EQS weegt bijvoorbeeld 692 kg en dat is menig autotechnicus een doorn in het oog.

Sila is van plan om 100 procent hernieuwbare energie te gebruiken om de nieuwe siliciumanodematerialen te produceren in haar nieuwe fabriek in de staat Washington, waarbij Mercedes de eerste publiekelijk genoemde klant uit de autobranche van de fabriek zal zijn. Beide bedrijven streven ernaar om tegen het midden van het decennium een ​speciale versie van de elektrische G klasse uit te rusten met de nieuwe batterijtechnologie.

Ter gelegenheid van de aankondiging van het nieuwe project zei Markus Schäfer, het Mercedes bestuurslid voor inkoop en ontwikkeling : “Sinds ons strategisch partnerschap in 2019 werd opgericht, heeft Sila een lange weg afgelegd en heeft het aangetoond dat het in staat is om aan de hoogste normen te voldoen, niet alleen met wetenschappelijke innovaties. We zijn verheugd een toonaangevende partner in Sila te hebben, die ons zal helpen onze toekomstige generatie luxe elektrische voertuigen te voorzien van hun innovatieve anodetechnologie. Het bereiken van een dergelijke hoge energiedichtheid is echt baanbrekend en stelt ons in staat om in volledig nieuwe richtingen te denken bij de ontwikkeling van toekomstige elektrische auto’s”. Gene Berdichevsky, mede-oprichter en CEO van Sila zei: “We zijn gericht op het leveren van materialen die kosteneffectief zijn en de prestatiebelofte van elektrische voertuigen kunnen waarmaken. We werken aan een groter energiebereik, verbeterde oplaadtijden en lagere batterijkosten per kWh. Om het potentieel van materialen van de volgende generatie te realiseren, is schaalvergroting een cruciaal onderdeel om dit mogelijk te maken. Vanaf het begin hebben we gewerkt aan kwaliteitsnormen en schaalgrootte voor de auto-industrie. Met onze nieuwe fabriek in Washington zijn we ervoor te zorgen dat we voldoen aan de behoeften van onze autopartners zoals Mercedes-Benz kan voldoen in de overgang naar een volledig elektrische toekomst”.

Reageren is niet mogelijk.