Facelift voor Rolls-Royce Phantom

0

Je staat er misschien niet zo snel bij stil, maar de Rolls-Royce Phantom (ondertussen hebben wij het over de 8ste generatie) is alweer sinds 2017 op de markt. Is het feit dat de jaren onopgemerkt aan de statige Brit voorbij gaan een teken van tijdloze schoonheid? Zou kunnen. Toch vindt Rolls-Royce het tijd voor een kleine facelift van haar opulente limousine.

Het resultaat van de verjongingskuur is tot ‘Phantom Series II’ gedoopt en de kathedraal op wielen weerspiegelt wat de Britten “de nieuwe uitdrukking” noemen. De koplampen hebben namelijk een dag verlichting strip bovenin gekregen en een vleugje sterrenhemel onderin. Verder zijn er voortaan 2 soorten velgen te bestellen. De eerste zijn modernere roestvrij stalen exemplaren met uitgesneden driehoeken. Het tweede type zijn dichte retro velgen (‘Disc Wheels’) die in de volksmond ook wel putdeksels worden genoemd. Dat is het soort om voor te gaan.

RollsRoycePhantomFacelift4

RollsRoycePhantomFacelift

Binnenin is er weinig veranderd, behalve dat de rand van het stuur iets dikker is gemaakt. Moederbedrijf BMW is namelijk gek op dikke exemplaren, zo weten we inmiddels. Anders dan de Ghost en Cullinan wordt de vernieuwde Phantom niet leverbaar niet leverbaar in sportief ogende Black Badge uitvoering, maar kan hij wel geleverd worden met zwarte exterieurdetails. Het gaat daarbij om een grille met donker chroom, zwarte motorkap teugels en idem raamomlijsting.

RollsRoycePhantomFacelift6

Het vernieuwde front kenmerkt zich door een (bijzonder!) minder prominente grille. Er is nog altijd sprake van een statig hekwerk van enorme omvang, maar nu vormt het radiatorrooster meer één geheel met zijn omgeving. In plaats van een massief, verchroomd en tempelachtig geheel dat sinds mensenheugenis het front van de grootste Rolls-Royce vormde, zien we nu een meer gestroomlijnd design. Verrassend is dat niet, want Rolls-Royce liet een soortgelijke grille een jaar geleden al zien op de ‘Boat Tail’. Met name het bovenste stuk is flink gladder dan voorheen.

RollsRoycePhantomFacelift9

De beroemde (en eveneens vernieuwde) Spirit of Ecstacy huist nu op een optioneel in motorkap kleur uitgevoerd paneel. Tussen dat stukje carrosserie en de voortaan verlichte grille zit een horizontale chroom strip, die optisch doorloopt in de led elementen van de ietwat anders ingedeelde koplampunits.

RollsRoycePhantomFacelift2

Aan de bumper en de rest van de carrosserie veranderde er weinig en ook in technische opzicht wijzigde er voor zover bekend niets.

RollsRoycePhantomFacelift10

Al met al heeft Rolls-Royce de facelift van de Phantom bescheiden gehouden. Klanten hebben de fabrikant namelijk met klem verzochten om niet te veel te veranderen. Logisch, want anders zouden zij ineens in een optisch (sterk) verouderd model komen te rijden. “Het gaat niet over wat er veranderd zou moeten worden, maar in feite wat er behouden en beschermd dient te worden”, zo praat de PR medewerker van Rolls-Royce recht wat in feite krom is.

RollsRoycePhantomFacelift11

Hij vult aan: “De Phantom neemt een ongeëvenaarde positie in aan de top van de luxe wereld. Als ons topproduct vertegenwoordigt hij het allerbeste van Rolls-Royce design, techniek en vakmanschap en is daarmee een perfecte mix van visie, creativiteit, de beste materialen, vaardigheid, geduld en precisie. Met de Phantom Series II hebben we alles behouden en zorgvuldig beschermd waar onze klanten van houden als het gaat om dit voortreffelijke en luxueuze item. Tegelijkertijd weerspiegelen subtiele, maar betekenisvolle verbeteringen hun veranderende smaak en eisen”, aldus de PR medewerker van Rolls-Royce.

RollsRoycePhantomFacelift3

De komst van de ‘Phantom ‘Series II’ wordt kracht bij gezet met de Platino uitvoering, een vrijwel geheel in wit uitgevoerd exemplaar met een zeer bijzonder interieur. De voorstoelen zijn in deze Rolls-Royce ‘gewoon’ met leer bekleed, maar achterin zijn alternatieve stoffen gebruikt.

RollsRoycePhantomFacelift7

Wat al dit moois gaat kosten? Hou rekening met prijzen boven de 550.000 euro voor de normale Phantom en minimaal 650.000 euro voor de versie met verlengde wielbasis. Is dat buitensporig veel geld? Ach, deze Rolls-Royce staat vrij letterlijk op eenzame hoogte in het segment der limousines want zelfs Bentley heeft momenteel geen écht topmodel in huis.

RollsRoycePhantomFacelift8

 

Reageren is niet mogelijk.