Fijngeslepen: test nieuwe Kia Niro EV

0

Een van de modellen die in het Kia museum een standbeeld verdient, is de Niro. Deze in 2016 geïntroduceerde auto boekte niet alleen diverse verkooprecords, maar stelde de consument ook in de gelegenheid om rustig aan elektrificatie van zijn voertuig te wennen. Het Koreaanse merk bood de Niro namelijk niet alleen aan als stekkerloze hybride, maar ook plug-in variant en in een volledig elektrische uitvoering. Kia kan zo klanten aanspreken die in verschillende stadia van de reis naar elektrificatie zitten. En dat is goed zichtbaar in de verkoopcijfers. Met name in Nederland was niet eerder een Koreaanse auto zó populair.

Maar nu er steeds meer op maat gemaakte elektrische auto’s op de markt komen (niet in de plaatste plaats Kia’s eigen uitstekende EV6), is het tijd voor een geheel nieuwe Niro. Die houdt vast aan de bekende kernprincipes: dit is een auto met een keuze uit diverse geëlektrificeerde aandrijflijnen, waaronder 2 met een verbrandingsmotor.

KiaNiroEVtest7

Wel heeft de Niro een geheel nieuw platform gekregen. Daarmee kon hij in technologisch opzicht naar een hoger plan worden getild en nam de interieurruimte toe. Onder de streep moet dit een nóg betere allrounder opleveren. Maar zoals gezegd: de concurrentie zit ook niet stil.

KiaNiroEVtest2

Kia denkt dat de volledig elektrische variant (voortaan ‘Niro EV’ genaamd) naar verwachting meer dan de helft van de verkopen zal uitmaken zodra de eerste leveringen in de late zomer op gang komen. De hybride uitvoering (die een gecombineerd vermogen van 143 pk heeft en een CO2-uitstoot vanaf 100 g/km) zal de volgende bestseller worden, en de PHEV, die 184 pk levert plus de mogelijkheid biedt om tot 64 kilometer op alleen elektriciteit te reizen, zal waarschijnlijk goed zijn voor slechts 1 op de 10 van alle verkochte Niro exemplaren. Dat er voor deze PHEV variant geen grotere verkoop rol is weggelegd, komt doordat hij slechts 800 euro goedkoper is dan de volledig elektrische uitvoering. Je moet dan weliswaar wat uitrusting inleveren, maar daar staat de mogelijkheid tegenover om benzine helemaal te dumpen.

KiaNiroEVtest8

Ongeacht de aandrijflijn is deze Niro de eerste Kia die op de nieuwste generatie van het ‘K’ platform van de autofabrikant gebaseerd is. Hij groeide over het algemeen lichtjes, tot een lengte van 4.420 mm, met een paar extra centimeters in de wielbasis, die nu 2.720 mm groot is. De groeispurt zal echter niet voldoende zijn om het feit te overwinnen dat de Niro EV vast blijft zitten aan een platform dat ook verbrandingsmotoren moet huisvesten. Dit betekent dat de Koreaan weliswaar langer is dan de Volkswagen ID.3, die op de MEB architectuur staat die specifiek voor elektrische auto’s werd ontwikkeld, maar dat de cabine meer dan 5 centimeter korter is.

KiaNiroEVtest9

De algehele look is duidelijk een evolutie van de eerste generatie Niro, maar de voorkant valt nu veel meer op en aan de achterkant zien we een nieuwe, veel dikkere C stijl. Per saldo geeft dit de Kia een veel markanter voorkomen. En functioneel is de eerder genoemde C stijl ook, want hij helpt om lucht langs de flanken te kanaliseren. Dit carrosserie element kan in een contrasterende kleur worden uitgevoerd, dus verwacht dat Kia hier in de loop van de tijd daar op in zal spelen met speciale edities en gepersonaliseerde versies. Persoonlijk vind ik de stilistische breuk met het niet bij voorbaat een verbetering want door het ontbreken van een derde zijruit oogt de nieuwe Niro nu korter dan zijn voorganger en zoiets heeft zelden een positief effect op de verkopen. Maar goed, de EV6 vind ik (ook) een gedrocht, maar veel mensen denken daar heel anders over, getuige de verkoopaantallen.

KiaNiroEVtest11

De Niro EV heeft een enkele, voorin gemonteerde motor die 204 pk en 255 Nm produceert, dus het is een relatief krachtig model, hetgeen ook tot uiting komt in de sprinttijd: van 0 naar 100 km/u accelereren doet hij in 7,8 seconden. De bruikbare capaciteit van de batterij is 64,8 kWh, wat de bestuurder in de praktijk afgerond 400 kilometer bereik zou moeten geven (het officiële cijfer 475 km). De Niro EV kan tot 80 kW opladen, waardoor het batterijniveau in 45 minuten van 10 naar 80 procent stijgt, en als jij een laadstation selecteert als navigatiebestemming, zal het de batterij onderweg voorverwarmen om ervoor te zorgen dat jij de snelst mogelijke bijvul snelheid kunt krijgen.

KiaNiroEVtest10

Kia biedt dezelfde uitrustingsniveaus aan voor alle drie de Niro aandrijflijnen, maar het is belangrijk om te vermelden dat de EV uitvoering een paar leuke extra’s krijgt. Net als de stekkerloze hybride versie en de PHEV variant, wordt hij geleverd met led koplampen, parkeersensoren achter, een achteruitkijkcamera en een 8 inch display voor het infotainment systeem met Android- plus Apple integratie. Maar opmerkelijk is dat de EV uitvoering over 17 inch wielen beschikt in plaats van 16 inch exemplaren, en daarnaast is voorzien van een 10,25 inch volledig digitaal instrumentenpaneel dat de conventionele wijzerplaten van de andere versies vervangt.

KiaNiroEVtest13

Kies je een duurdere versie, dan kan je ook rekenen op zaken als kunstlederen bekleding, parkeersensoren vóór, 18 inch wielen, verwarmbare voorstoelen plus stuurwiel en Keyless Go. Je krijgt dan ook een 3-polig stopcontact waarmee je externe apparaten zoals een laptop of een kleine koelkast op kunt aansluiten. De duurste variant is uitgerust met een infotainment scherm van 10,25 inch en biedt ook verwarming op de achterbank, ventilatie van de voorstoelen, een verbeterd Harman Kardon geluidssysteem, een head-up display en veganistische lederen bekleding.

KiaNiroEVtest4

Op de weg maakt de Niro een zeer solide indruk, maar zonder ooit veel sprankeling of plezier te bieden. Het instant beschikbare koppel van de elektromotor levert genoeg stootkracht, zelfs in deze afgerond 1,75 ton wegende auto. Maar 204 pk loslaten op de voorwielen betekent dat bij hard gas geven op iets anders dan droog asfalt de voorwielen moeite zullen hebben om grip te vinden. Het is daarom ​verstandiger om de Niro EV niet op zijn staart te trappen. Je zult dan merken dat hij snel genoeg is om zich vlotjes door het verkeer in de stad te bewegen en om moeiteloos op snelheid te komen op snelwegen.

KiaNiroEVtest12

Net als bij de oude e-Niro, kan men de instellingen voor remenergie recuperatie aanpassen met peddels achter het stuur; de meest extreme configuratie brengt de Kia op natuurlijke wijze tot stilstand, zodat men met het rechter pedaal door de stad kan rijden, althans als er bij verkeerslichten en knooppunten ver genoeg vooruit wordt gedacht. Mocht je toch de remmen moeten gebruiken, dan is de modulatie een verbetering ten opzichte van de vorige generatie van de elektrische Niro, maar de overgang tussen recuperatie en vertragen op de klassieke manier (schijven en remblokken) is nog even wennen.

KiaNiroEVtest14

De onderstel ingenieurs van Kia hebben duidelijk de opdracht gekregen om ervoor te zorgen dat de Niro EV niet overmatig om zijn lengteas rolt, en je voelt direct hoe stevig de basisafstelling is zodra je wegrijdt. Dat kan bij lage snelheden het resulteren in een wat onrustig weggedrag (zeker met de 18 inch wielen van de testauto), maar als je eenmaal het tempo opvoert dan ben je redelijk geïsoleerd van onvolkomenheden in het wegdek, terwijl je kan genieten van de directe besturing. Er is echte geen sprake van al te grote communicatieve vaardigheden, maar zelfs met een verrassend hoge zitpositie (ondanks zijn cross-over look is er sprake van een stoelconfiguratie op SUV niveau; dat komt door het accupakket in de wagen bodem), heeft de Niro een vertrouwenwekkend weggedrag. Dankzij de fatsoenlijke carrosseriecontrole en de Sport modus ingeschakeld voor een verbeterde gaspedaalrespons, zou je hem zelfs vlot kunnen noemen. De Niro maakt een voldoende verfijnde indruk en zowel windgeruis als gejank van de elektromotor worden beiden mooi onderdrukt. En hoewel er een beetje geluidsoverdracht door het onderstel is van de wegdek kwaliteiten, is het banden rumoer minder merkbaar dan bij zijn voorganger, de e-Niro.

KiaNiroEVtest3

Het preproductie prototype waarmee ik kon rijden had nog een paar stukjes interieurbekleding gemaakt van meer grofkorrelige kunststoffen, dus ik wacht nog even met een oordeel over de kwaliteit van de cabine. Maar hoe dan ook, de technologie in de auto zal bekend voorkomen bij iedereen die in een huidige Sorento of de nieuwste Sportage heeft gereden, of zelfs in de EV6. Dat wil zeggen dat men heldere, duidelijke schermen krijgt met een solide gebruikersinterface en snelle responstijden. Het is goed om te zien dat belangrijke functies zoals de verwarming en ventilatie nog steeds hun eigen knoppen hebben, hoewel ze zich in een aanraakgevoelig paneel bevinden dat kan worden geschakeld om in plaats daarvan de audio te regelen. Het is een nieuwe functie die goed zou moeten werken, zolang je niet constant van zender en de cabinetemperatuur hoeft te veranderen.

KiaNiroEVtest

De bagageruimte meet bij de nieuwe elektrische Niro 475 liter, wat ruimschoots meer is dan wat bijvoorbeeld een conventioneel aangedreven Volkswagen Golf aan laadcapaciteit heeft, en dit volume breidt zich uit tot 1.392 liter met de tweede zitrij neergeklapt. Er is ook een ondiep bergvak van 20 liter dat handig zou moeten zijn om natte laadkabels gescheiden te houden van jouw boodschappen. Het is jammer dat je daar alleen via de normale motorkap ontgrendeling bij kan, dus je moet met je hand tot aan de rand van de voetenruimte reiken. Deze handeling herinnert je er aan dat de Niro EV in de basis ook ontwikkeld is voor de plaatsing van een verbrandingsmotor.

KiaNiroEVtest6

 


80%
80%
Awesome

Gaat de Niro EV het verkoopsucces van zijn voorganger dunnetjes overdoen? Kia heeft bij de tweede generatie gekozen voor 'evolutie' in plaats van 'revolutie' en dat zou wel eens een misrekening kunnen zijn, Uiterlijk is er weliswaar veel veranderd, maar niet perse ten goede. En onderhuids zijn er (te) veel sporen van het feit dat de Niro ook geschikt moet zijn voor montage van een verbrandingsmotor. Of de elektrische uitvoering daardoor snel overschaduwd zal worden door de concurrentie zal een vergelijkingstest moeten uitwijzen, maar nu al is duidelijk dat hij een gevaarlijke interne rivaal heeft: de grotere en al met al meer capabele EV6. Daarmee is overigens niet gezegd dat de Niro EV een slechte auto is: het basispakket is sterk, hij biedt veel indrukwekkende technologie, werd iets praktischer dan de oude e-Niro en beschikt over een solide, veilige rijdynamiek. Misschien is dat voor het grote publiek tóch voldoende.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (24)
    6.4

Reageren is niet mogelijk.