Lancia keert terug naar Nederland

0

“Vandaag is een belangrijke dag”, zegt Lancia merkchef Luca Napolitano. “Lancia gaat weer auto’s exporteren en zet daarmee een eerste stap om een geloofwaardig en gerespecteerd merk in het premium segment te worden. Ons 10-jarenplan, dat afgelopen september werd goedgekeurd, krijgt nu stap voor stap vorm. Wij zijn het elegante Italiaanse merk en dit is onze Renaissance. Innovatie en tijdloos design zijn altijd onze kernwaarden geweest. Omdat wij met grote ambitie naar de toekomst kijken, voegen wij hier nu duurzaamheid, klantgerichtheid en verantwoordelijkheid aan toe”.

Lancia’s 10-jarenplan begint in 2024 met de nieuwe Ypsilon, een B-segment model die zo’n 4 meter lang wordt en (naast hybride varianten) ook met volledig elektrische aandrijving geleverd zal worden. Dan volgt in 2026 het nieuwe vlaggenschip. Met z’n 4,6 meter lengte kan Lancia zich dan voegen in het SUV C segment waar momenteel de grootste verkoopaantallen worden gerealiseerd. 2028 wordt het jaar van de nieuwe 4,4 meter lange nieuwe Delta. Napolitano belooft een bijna gebeeldhouwde en gespierde auto, met geometrische lijnen die autoliefhebbers in heel Europa zal aantrekken.

Deze 3 nieuwe modellen dekken 50 procent van de markt en moeten bijdragen aan de verbetering van de prestaties van het Stellantis premium & luxe cluster, zoals uiteengezet in het strategische plan ‘Dare Forward 2030’ en waarvan ook Alfa Romeo en DS deel uitmaken. Het 10-jarenplan heeft een duidelijke elektrificatie strategie. Vanaf 2026 introduceert Lancia alleen nog maar 100% elektrische voertuigen en vanaf 2028 zal het louter volledig elektrische auto’s verkopen.

Er is dus grote aandacht voor het elektrificatie proces, maar dat is niet alles. Ook zal het veelvuldig gebruikmaken van innovatieve materialen waardoor Lancia het merk met het hoogste percentage gerecyclede grondstoffen binnen Stellantis wordt. Mede dankzij het gebruik van milieuvriendelijke materialen op de helft van de aanraakbare oppervlakken.

In de nieuwe voertuigen worden Lancia klanten verwelkomd in een typisch Italiaanse elegantie stijl. Geïnspireerd door de exclusieve materialen van zijn iconische voertuigen uit het verleden, zoals de eigenwijze Flavia en de succesvolle Thema (Napolitano noemt ook de Gamma, maar dat model werd juist voortijdig uit productie genomen omdat de hoeveelheid kinderziektes de spuigaten uitliep), zullen de Lancia voertuigen van de volgende generatie een comfortabele omgeving bieden met eenvoudige en intuïtieve technologie aan boord die in lijn is met zijn DNA. De S.A.L.A. (Sound Air Light Augmented; ‘Sala’ betekent in het Italiaans ‘woonkamer’), wordt een minimalistische en intelligente virtuele interface die de klant volledige controle geeft over de cabine van het voertuig. Met het gebruik van een enkele knop kan alles van het geluidssysteem, airconditioning en verlichting geregeld worden.

Vanaf vandaag krijgt het strategische plan van Lancia verder vorm en opent een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk: Lancia maakt zich op voor een comeback op Europese exportmarkten met de benoeming van 5 Brand Managers, waaronder Patrick Zegwaard voor Nederland. Roberta Zerbi zal de rol van commercieel coördinator van alle landen waar Lancia actief gaat worden op zich nemen in haar rol als Head of Lancia voor de regio Enlarged Europe. 3 criteria hebben geleid tot de selectie van de landen. De eerste is liefde en passie voor “Made in Italy”, met Spanje, België en Frankrijk voorop. De tweede is de relevantie van online verkoop, met Nederland en Duitsland op poleposition. De derde is de dimensie van het B premium segment, met al deze landen in de top 5.

LanciaRenaissanceK

Deze 5 landen vormen de eerste stap in het internationaliseringsproces van het merk, dat in Europa aanwezig zal zijn in 60 grote steden met een netwerk van 100 dealers. Naast fysieke aanwezigheid gaat Lancia naar eigen zeggen ook veel werk maken van de onlineverkoop. Daarmee moet de helft van de toekomstige klanten worden binnengehaald.

Reageren is niet mogelijk.