Nieuwe Mercedes EQG draait om zijn as

0

Mercedes lanceert in 2024 een elektrische versie van de G klasse. In aanloop naar de marktintroductie laten de Duitsers nu alvast een coole technische feature zien: de G-Turn.

Als onderdeel van de nieuwe Mercedes-strategie (meer hightech en meer dure modellen) heeft de Duitse autofabrikant ook een vooruitblik gegeven op de EQG. Een korte video toont de gecamoufleerde EQG die rond zijn eigen as draait. Dit wordt mogelijk gemaakt door de 4 elektromotoren (één op elk wiel) die de elektrische terreinwagen ter plaatse kunnen doen ronddraaien. Maar Mercedes is niet de eerste die begint met de ‘G-Turn’, zoals de Duitsers de techniek noemen. De Rivian R1T liet in 2019 al de ’tank-turn’ zien en Ford heeft ook een bijbehorend patent geregistreerd voor de F-150 Lightning.

De elektrisch aangedreven G klasse, die in 2021 op de IAA Mobility in München debuteerde als een bijna productierijpe conceptstudie EQG, kende aanvankelijk een langzame start. Al in 2017 liet Mercedes de modelaanduiding EQG registreren. Even later, in januari 2018, kreeg Hollywood-legende Arnold Schwarzenegger van toenmalig Mercedes-Benz topman Dieter Zetsche een belofte: bij de presentatie van de huidige G-Klasse zei de CEO dat de aanstaande elektrificatie van alle modelreeksen natuurlijk ook de offroad klassieker zou omvatten. Eind 2019 bevestigde Zetsche’s opvolger, Ola Källenius, de elektrische toekomst van de G op een congres: “Er komt een emissievrije versie van de Mercedes G klasse. In het verleden waren er discussies over het stopzetten van de productie van het model. Zoals ik het nu zie, zal de laatste Mercedes die wij bouwen een G klasse zijn!”

In zijn basisvorm komt de Mercedes EQG conceptstudie precies overeen met het vierkante karakter van de tegenhanger van de verbrandingsmotor. In de details pikt de studie echter typische kenmerken van elektrische auto’s op. Bijvoorbeeld in het frontgedeelte tussen de ronde koplampen, waar het radiatorrooster overgaat in een doorlopend diepzwart paneel. Om het aldaar niet al te somber te laten lijken, presenteert de EQG aldaar een led verlicht frame en idem ster, terwijl blauwe accenten eromheen een avondlucht lijken te simuleren.

Witte gloeiende cirkels in de behuizing van de buitenspiegels accentueren het uiterlijk van de dag verlichting. Er zijn ook licht strips in de flanken die dit iconische designkenmerk van de G klasse benadrukken. Met zijn 2-kleurige lakwerk (glanzend zwart boven, aluminium onder) lijkt de EQG conceptstudie al tot het Maybach portfolio te behoren. Ook de vorm van de 22 inch lichtmetalen velgen van gepolijst aluminium past daarbij.

De ‘G’ in de laadbak op het dak is alleen te zien als je er van bovenaf naar kijkt. De led licht strips aan weerszijden van de extra opbergruimte op het dak (wit aan de voorkant, rood aan de achterkant) zijn vanuit de meeste perspectieven zichtbaar. Zo kan de laadkabel bijvoorbeeld worden opgeborgen in de afsluitbare box aan de achterzijde. Een bijzonderheid is aldaar ook te zien: waar het reservewiel normaal op de achterklep zit, heeft het studiemodel een afsluitbare bak, waarvan de vorm doet denken aan de Wallbox in de garage thuis. De houder is bijvoorbeeld voorzien voor de laadkabel.

Natuurlijk blijft de G klasse ook in elektrische uitvoering de bekende terreinwagen met een robuust ladder frame. Hierin zit de accu, wat zorgt voor een laag zwaartepunt. Daarmee ontstaat er een positief effect op de offroad capaciteiten. De EQG conceptstudie heeft vóór onafhankelijke wielophanging, terwijl achter een starre as zit die nieuw is ontwikkeld voor de integratie van de elektrische aandrijving.

Met een ladder frame en 4 motoren die dicht bij de wielen zijn geplaatst, moet de EQG geschikt zijn voor zwaar offroad gebruik. Wiel selectieve aandrijving is mogelijk met de 4 elektromotoren die dicht bij de wielen zijn geplaatst. In combinatie met de ‘Low Range Mode’ van de transmissie kunnen de 3 sper differentiëlen van de conventioneel aangedreven G klasse worden gesimuleerd.

Tot nu toe heeft Mercedes geen technische gegevens of informatie vrijgegeven over de batterijcapaciteit of het rij bereik van de EQG, maar de fabrikant heeft de modelaanduidingen EQG 560 en EQG 580 al laten beschermen. Dit betekent dat de productieversie een krachtpatser wordt, tenminste als je kijkt naar de EQS 580, die een vermogen heeft van 523 pk en via alle 4 de wielen maximaal 855 Newtonmeter naar de grond stuurt.


Reageren is niet mogelijk.