Nu de dagen van de Insignia bij Opel geteld zijn (zustermerk Vauxhall heeft haar versie reeds uit roulatie genomen en dat wil wat zeggen want de Britten waren (ooit) de grootste afnemers van de middenklasser), zijn alle blikken op het hoofdkantoor van het Duitse merk gericht op de opvolger. Eigenlijk gaat het daarbij om 2 modellen: een compleet nieuwe Insignia in de stijl van de Citroën C5 X en een compactere cross-over coupé. Voor dit tweede ontwerp wil Opel de naam ‘Manta’ gaan hergebruiken.
De Manta keert dus terug, maar niet in de bekende oude vorm. Benzinemotoren, achterwielaandrijving en de 2- of 3-deurs carrosserie maken plaats voor een model met elektrische aandrijving, een hogere cross-over carrosserie in combinatie met de schuine achterzijde van een coupé. Mogelijk gaat hij zijn platform delen met de volgende generatie Grandland. Die wordt ook volledig elektrisch. De Manta krijgt dan dezelfde positionering als de Mokka nu ten opzichte van de Crossland heeft: globaal even groot en duur, maar met een heel ander carrosserietype.
Hoorde de originele Manta officieel nog thuis in het D segment, zijn elektrische opvolger zal een klasse lager worden gepositioneerd. Niet dat je dan ook een kleinere auto krijgt, integendeel, maar de omschrijving ‘handzaam’ zal wel van toepassing zijn. Nieuw is de optie van vierwielaandrijving voor de Manta. In de jaren zeventig had Opel de hiervoor benodigde techniek niet in huis, maar bij het nieuwe moederbedrijf Stellantis kunnen de componenten zó uit de schappen worden gehaald. In basisvorm krijgt de nieuwe Manta voorwielaandrijving, maar tegen meerprijs kan een extra elektromotor op de achteras worden geplaatst.
Dat levert een systeemvermogen van meer dan 400 pk op; een motorkracht die bij het origineel ondenkbaar was. Overigens zal de nieuwe Manta deze techniek gaan delen met Alfa Romeo, DS en Lancia voor hun elektrische middenklassers die in de tweede helft van het decennium op de markt gebracht zullen worden. De Opel krijgt daarmee een vleugje premium kwaliteit. Enige adder onder het gras zou de bouwlocatie kunnen zijn: dat wordt namelijk Italië. Hopelijk zal de afwerking van de nieuwe Manta dus van klassiek Duits niveau zijn, maar eerst zien en dan pas geloven …
