Prijs belangrijkste obstakel hogere adoptie elektrische auto

0

De hoge prijs van een elektrische auto is de grootste drempel voor mensen om zo’n model aan te schaffen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.100 Nederlanders, uitgevoerd door I&O Research in opdracht van Natuur & Milieu.

Twee derde van de Nederlanders zegt in het onderzoek bereid te zijn om meer te betalen voor een elektrische auto, met als argument dat het goed is voor het milieu en dat er lagere gebruikskosten zijn. Driekwart geeft echter minder dan 15.000 euro uit aan een auto, waardoor ze uitkomen bij een tweedehands exemplaar. En in die categorie vinden sommige mensen de actieradius nog te klein. Uit het onderzoek blijkt dat voor veel mensen een rij bereik vanaf 300 kilometer pas interessant wordt.

“De aanschafsubsidie voor elektrische auto’s is nog onvoldoende om zelfs de tweedehands elektrische auto bereikbaar te maken voor iedere Nederlander”, vindt Rob van Tilburg, programmadirecteur van Natuur & Milieu. “Zo lang de prijs voor een vergelijkbare benzineauto gunstig afsteekt bij die van een elektrische exemplaar is stimulering nodig”. Het verlengen van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting tot 2030 heeft volgens het onderzoek dezelfde impact als de aanschafsubsidie verhogen tot 6.000 euro. “De overheid heeft verschillende knoppen om aan te kunnen draaien”, aldus Van Tilburg.

Behalve voor een hogere aanschafsubsidie of langere vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting pleit de milieuorganisatie ook voor een batterijgarantie. Daarmee krijgt de koper ‘zekerheid’ voor wat betreft de actieradius van de auto en de verwachte levensduur van het accupakket. “De verplichte batterijcheck is nu gepland vanaf 2027. Het zou goed zijn om er bij de Europese Unie op aan te dringen te zorgen dat zo’n check eerder overal beschikbaar komt”, aldus Van Tilburg. Maar ja, in Brussel lijken de ambtenaren en politici alleen haast te maken met het invoeren van de Euro 7 norm voor auto’s met een verbrandingsmotor die daardoor onbetaalbaar worden.

Dinsdag werd bekend dat de subsidiepot van circa 71 miljoen euro voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto voor dit jaar al leeg is. Toch blijkt uit het onderzoek ook dat meer dan de helft van de Nederlanders die overweegt een auto te kopen, niet bekend is met de subsidieregeling. Van Tilburg: “In de communicatie liggen dus ook nog kansen”.

 

Mobility Monitor

Uit een ander onderzoek blijkt evenwel dat de soep over het ‘niet aanschaffen van een elektrische auto vanwege de hoge prijs’ minder heet gegeten gaat worden dan die wordt opgediend. Meer Nederlanders zijn namelijk geneigd om een elektrische auto aan te schaffen (44 procent) dan 2 jaar geleden. Dat blijkt althans uit het Mobility Monitor onderzoek van EVBox. Ook gunstig voor het milieu: veel mensen (79 procent) die al elektrisch rijden, zouden weer voor een dergelijke auto kiezen als de aanschaf van een nieuw exemplaar zich aandient.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Ipsos in opdracht van EVBox. Meer dan 4.028 Europese consumenten verdeeld over 4 landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) participeerden in dit onderzoek, waaronder 449 eigenaren van een elektrische auto. In alle 4 de landen is de aanschafprijs van een elektrische auto de belangrijkste reden waarom men niet wil overstappen op elektrisch (60 procent). Deze uitkomst sluit dus aan bij de bevindingen van I&O Research. In Nederland ging het percentage dat dit als belangrijkste reden noemt van van 54 naar 66 procent (ten opzichte van de cijfers uit 2020; mogelijk speelt de actuele inflatieterreur hierbij een rol).

De tweede meest voorkomende reden onder Nederlanders om nog niet over te stappen op een elektrische auto is de onzekerheid over het kunnen vinden van een laadplek wanneer zij er een nodig hebben (31 procent). Desondanks is de zorg over de beschikbaarheid van laadstations significant afgenomen in Nederland, met 10 procentpunt ten opzichte van 2020.

Het profiel van de rijder in een elektrische auto lijkt anno 2022 volgens de Mobility Monitor erg op dat van 2 jaar geleden. Bestuurders van elektrische auto’s zijn overwegend mannelijk, hoogopgeleid en hebben een baan. Vooral in Nederland is het percentage mannelijke rijders hoog (74 procent), terwijl dit percentage in Duitsland op 57 ligt. 59 procent van de respondenten uit Frankrijk, Duitsland en Nederland denken overigens dat een volledige uitfasering van benzine-/dieselauto’s in 2030 niet haalbaar is. Deze week meldde het Internationale Energie Agentschap dat in het meest optimistische scenario in 2030 de helft van de nieuw verkoop uit elektrische auto’s bestaat.

Reageren is niet mogelijk.