Te weinig laadmogelijkheden en te veel laadpassen staan grootschalige adoptie elektrische auto in de weg

0

Shell Recharge heeft de EV Driver Survey 2022 gepubliceerd: een groot, jaarlijks terugkerende onderzoek onder bijna 15.000 Europese eigenaren van een elektrische auto, waaronder 4.145 Nederlanders. Waar zijn zij tevreden over, wat kan er beter en wat zijn de verwachtingen of zorgen voor de toekomst?

Niet alleen in Nederland stappen steeds meer mensen over op elektrisch rijden. In bijna heel West-Europa heeft men inmiddels de smaak te pakken. De in dit deel van Europa woonachtige consumenten hebben allemaal hun eigen redenen om te kiezen voor een volledig elektrische auto. De één ging overstag toen de overheid met flinke subsidies begon te strooien, terwijl de ander zich zorgen maakt om de natuur en het klimaat.

Uit veel onderzoeken bleek al dat mensen die een elektrische auto kopen daarna niet snel meer teruggaan naar een model met een verbrandingsmotor. Het onderzoek van Shell bevestigt dit. Iedereen heeft daar zijn eigen redenen voor. 78 procent van de respondenten verkiest een elektrische auto boven een model met een verbrandingsmotor vanwege de milieuvoordelen en 61 procent vanwege de lagere variabele kosten. In sommige landen van West Europa wordt er op dit moment bovendien met aantrekkelijke subsidies en voordeeltjes gestrooid. Duitse subsidies kunnen bijvoorbeeld oplopen tot 9.000 euro. Menig oosterbuur is daardoor overstag gegaan.

Maar er komen ook een aantal zorgen naar voren in het onderzoek. Een van de voornaamste daarvan is het gebrek aan een (toegankelijke) laadinfrastructuur. In Nederland mogen wij niet klagen, maar in de meeste andere Europese landen is het een ander verhaal. Daar is veelal nog sprake van een ‘laadwoestijn’. Buiten grote steden in Frankrijk, Italië en Spanje is er in de wijde omgeving vaak geen laadpaal te bekennen. Bijna een kwart (26 procent) van de Nederlandse respondenten geeft in het onderzoek zodoende aan dat de toegang tot laadpunten in het buitenland een probleem is.

Het aantal verschillende laadpassen dat nodig is, irriteert eigenaren van een elektrische ook. 36 procent van de respondenten heeft momenteel 4 of meer kaarten voor toegang tot publieke laadinfrastructuur; een stijging van 21 procent ten opzichte van vorig jaar. Onder Nederlandse respondenten ligt dit gemiddelde op 3,3 laadpassen. Meer dan de helft van alle respondenten is bereid extra te betalen voor toegang tot de gehele laadinfrastructuur met slechts 1 kaart.

Op zonnige dagen met veel wind lees je het vaak in het nieuws: het elektriciteitsnet barst uit zijn voegen. Netbeheerders zoals Liander en Enexis kunnen de grote hoeveelheid duurzame stroom van windmolen- en zonneparken niet aan. Daarnaast stappen veel grote gas verslindende bedrijven, zoals tuinderijen, over van gas op stroom, wat ook voor een overbelast elektriciteitsnetwerk zorgt. En dan zijn er natuurlijk elektrische auto, die iedereen ’s avonds keurig aan de lader hangt. Meer dan de helft (55 procent) van de respondenten is bang dat het elektriciteitsnet hierdoor de vraag niet aankan. Zij zijn bang dat het publieke stroomnet te zwaar belast wordt als Nederland massaal overstapt op elektrisch rijden. De ondervraagde automobilisten zeggen graag mee te willen denken aan een oplossing. 73 procent van de respondenten is bereid om een laadsessie later te plannen om een onverantwoord hoge piek in de energievraag te voorkomen. 57 procent geeft aan een langere laadtijd te accepteren om het gebruik van duurzame energie te helpen maximaliseren.

Reageren is niet mogelijk.