In Duitsland is Tesla niet populair als werkgever

0

Tesla heeft grote moeite om personeel te vinden voor haar nieuwe Duitse fabriek. Het bedrijf zou nieuwe werknemers daarom meer loon willen bieden, maar dat leidt tot wrevel bij de bestaande arbeidskrachten.

In de nieuwe Tesla fabriek in Grünheide, nabij Berlijn, neemt de sociale onvrede toe. Dat beweert althans de machtige Duitse vakbond IG Metall. Die stelt dat steeds meer werknemers klagen over te lage en ongelijke lonen. Volgens de vakbond betaalt Tesla bijna 20 procent minder loon dan andere autofabrikanten in de Duitse deelstaten Berlijn en Brandenburg-Saksen. IG Metall kwam tot die vaststelling na analyse van een groot aantal arbeidsovereenkomsten. De vakbond wijt dat aan het ontbreken van cao’s, waardoor elke werknemer individueel over zijn of haar salaris moet onderhandelen.

Eröffnung Tesla Fabrik Berlin Brandenburg

De krappe arbeidsmarkt maakt de situatie nog hachelijker. De fabriek heeft nu een kleine 5.000 werknemers, maar de ambitie is dat het er tegen het jaareinde 12.000 zijn. Dat moet er in Grünheide op jaarbasis een half miljoen auto’s van de band rollen. Maar omdat arbeidskrachten moeilijk te vinden zijn, is Tesla genoodzaakt om nieuwe werknemers een hoger loon te bieden. En dat leidt tot ­frictie bij het bestaande personeel.

“Het is niet triviaal wanneer anderen met dezelfde kwalificaties plotseling meer dan jij verdienen voor hetzelfde werk”, zegt Birgit Dietze van IG Metall. “En dan stuurt Elon Musk ook nog eens berichten aan het personeel waarin hij mensen die thuiswerken de mantel uitveegt, en kondigt hij een krimp van het personeelsbestand aan. Dat valt niet alleen niet goed bij de werknemers in de fabriek, ook bij de ingenieurs en managers leidt het tot onvrede. We horen steeds meer verhalen van mensen die Tesla verlaten en terugkeren naar hun vroegere werkgever”.

De boodschap van Musk over banenverlies is in elk geval verwarrend. Eerst zei hij op Twitter dat 10 procent van alle personeelsleden met een vast contract zou moeten vertrekken. Maar nadien verklaarde hij dat het totale aantal werknemers zal toenemen. Afgelopen maart, bij de opening van de fabriek, zei een woordvoerder van Tesla dat er al 3.000 arbeidskrachten in de Duitse fabriek werkten en dat er de komende maanden nog duizenden banen bij zouden komen. De minister van Economische ­Zaken in deelstaat Brandenburg, Jörg Steinbach, meldt dat Tesla momenteel 500 tot 600 nieuwe werknemers per maand in dienst neemt voor de Gigafactory in Grünheide. Want de Duitse vestiging heeft veel plek voor uitbreiding. De eerder genoemde jaaroutput van een half miljoen auto’s is namelijk nog maar een tussenfase. Er wordt bij Tesla intern al gesproken over een productievolume van wel 2 miljoen auto’s per jaar. Daar zouden dan circa 40.000 werknemers voor nodig zijn.

De rekruteringscampagne verloopt volgens IG Metall uitermate stroef en haalt de doelstellingen niet. “Dat verhoogt de druk op de bestaande werknemers, waar ook de werksfeer onder lijdt”. Volgens de bond “klinkt het tandengeknars bij Tesla steeds luider”. De vakbond meent dat de onvrede de druk op Tesla opvoert om toch tot cao-onderhandelingen over te gaan.

 

Reageren is niet mogelijk.