Born British, Raised Globally: de nieuwe Lotus Eletre

0

Lotus heeft haar eerste SUV onthuld. Met de toevoeging van een dergelijk model aan haar gamma loopt de sportwagen specialist niet bepaald voorop, maar dat ‘nadeel’ werd benut als een ‘voordeel’. De Britten konden op deze manier opteren voor volledig elektrische aandrijving en voor allerlei ‘intelligente’ techniek. Lotus omschrijft de Eletre, want dat is de naam van het model, dan ook als een “Hyper SUV”. Hij is nu klaar voor het accepteren van orders in China. Want in dat land gaat bij onder de vleugels van het nieuwe moederbedrijf Geely gebouwd worden.

De Eletre kenmerkt zich volgens de ontwerpers door een uniek aerodynamisch design, toonaangevende prestaties van supersportwagens op circuitniveau en digitaal – intelligente innovatieve technologie, waardoor er sprake zou zijn van een baanbrekend meesterwerk dat voor alle bestuurders puur rijplezier biedt. Zoals Lotus altijd doet. Eind maart werd de Hyper SUV wereldwijd gelanceerd. Daar werd reikhalzend naar uitgekeken want het is altijd spannend om te zien hoe een in sportwagens gespecialiseerde fabrikant met haar decennialange knowhow (in het geval van Lotus meer dan 70 jaar) de vertaalslag maakt naar een heel ander autotype. Gelukkig hebben auto fans over de hele wereld over het algemeen enthousiast gereageerd op de Eletre.

LotusEletreChina5

Terecht, want met deze gedurfde en agressieve innovatie is Lotus in staat om een geheel nieuw segment te betreden. Onder andere Porsche, BMW en Lamborghini hebben allemaal bewezen dat een high performance voertuig niet perse laag boven het asfalt hoeft te hangen. Het voor Lotus kenmerkende rij plezier komt nu beschikbaar voor een nieuwe groep autorijders, namelijk diegenen voor wie een sportwagen om praktische redenen ongeschikt is. Met veel verbeeldingskracht is het merkspecifieke DNA nu in een SUV geïmplementeerd. “Als de eerste volledig elektrische Hyper SUV die werd ontwikkeld conform de Vision 80 strategie, is de Eletre de belangrijkste stap die Lotus ooi heeft gezet voor de merktransformatie. De lancering markeert een nieuwe fase voor onze modellenpolitiek en presenteert een volledig geüpgraded merk aan wereldwijde gebruikers. In de toekomst zullen wij op een meedogenloze manier zoals die van ons bekend is rijplezier nastreven en meer innovatieve, gepersonaliseerde producten presenteren aan Lotus fans over de hele wereld, waarbij wij de hogere marktsegmenten niet zullen schuwen”, aldus Feng Qingfeng, de CEO van Lotus.

LotusEletreChina3

“Als een hyper SUV met het iconische sportwagen DNA van Lotus behoudt de Eletre de kenmerken van het van oorsprong Britse merk voor racen en volgt hij de coherente designtaal van supersportwagens. Met een dynamische styling, die zich uitstrekt van de scherpe gesneden voorkant tot de integrale achterlichten, toont de Eletre, het wonder van een hyper auto. Het ‘carved by air’ exterieurdesign weerspiegelt het bijzondere temperament van de auto. Daarvoor is gebruik gemaakt van de ongeëvenaarde aerodynamische expertise van Lotus. De aerodynamische kenmerken lijken die van het Evija ontwerp (een volledig elektrische supersportwagen), waardoor lucht door het voertuig kan stromen voor vermindering van de weerstand en verbeterde prestaties. Met de actieve grille, de dakspoiler, de inzetbare Lidars, een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,26 en een maximale neerwaartse druk die 90 kilo kan bereiken, voelt de rijervaring van de Eletre aan alsof je dicht bij de grond vliegt”, zo voegt de CEO er aan toe.

LotusEletreChina2

Lotus zegt haar merk karakteristieke concept van lichtheid uit te hebben gebreid naar het interieurontwerp. De 12,6 inch ultradunne primaire en secundaire driver schermen, het 15,1 inch OLED ultradunne hangende touchscreen, de centrale uitgeholde middenconsole en de ventilatieopeningen met pijl veren zorgen volgens Lotys samen voor een alomtegenwoordige lichtheid. Bovendien is Eletre uitgerust met een audio-installatie van het gerenommeerde Britse merk KEF, dat hun debuut op de automarkt markeert. Samen met de beelden van het scherm in de auto zou dat zorgen voor een muziekervaring op theaterniveau.

LotusEletreChina8

 

De Eletre zou een geweldig voorbeeld zijn van het ongefilterde streven van Lotus naar ultieme prestaties. Dankzij de geheel nieuwe en zeer veelzijdige Electric Premium Architecture (EPA) presteert de volledig elektrische SUV nog steeds met de brute kracht van een Lotus supersportwagen. De synchrone motoren met permanent magneet vóór en achter, het elektrische aandrijfsysteem achterin met de 2 versnellingsbak en 800 volt hoogspanning architectuur maken samen met het verbluffende maximumvermogen van 905 pk een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 2,95 seconden en een rijbereik tot 600 km mogelijk (gegevens volgens de WLTP meetnorm). Bovendien kan de Eletre, ondersteund door 400 kW snelladen, binnen slechts 5 minuten 120 km rijbereik verkrijgen, wat gelijk is aan de tijd die nodig is om een ​​kopje koffie te drinken.

LotusEletreChina13

Lotus heeft ruim 7 decennia ervaring in chassisafstemmingstechnologie en claimt dat de Eletre dezelfde principes van behendigheid, lineariteit en veelzijdigheid volgt. Hij is uitgerust met het geïntegreerde chassiscontrolesysteem (ICC) dat het 6D-onderstel met precisie kan inzetten. In combinatie met de aandrijflijn en het aerodynamische pakket helpt dat coureurs om voortdurend hun persoonlijke grenzen te doorbreken, hun passie voor circuit racen te wekken en om hun controlepotentieel op race niveau te stimuleren. Door geavanceerde rekenkracht te combineren met redundantie, high speed informatietransmissietechnologie en een geavanceerde interactieve interface, creëert de Eletre een naar eigen zeggen een baanbrekende, intelligente werkplek voor de bestuurder. Het is uitgerust met 2 derde generatie Snapdragon Automotive Cockpit Platforms (Qualcomm Snapdragon 8.155 chips) en ’s werelds beste 3D-gerenderde technologie om een ​​virtueel fysiek superbrein te vormen. De virtuele en fysieke onderdelen integreren naadloos om vlot gebruik en snelle informatieoverdracht in meerdere scenario’s te ondersteunen met Eletre’s 5 schermen en 3D-navigatie, waardoor een hoogwaardige intelligente ervaring voor bestuurders en passagiers wordt gecreëerd.

LotusEletreChina11

De Eletre opent een nieuw tijdperk van co-existentie van artificoële intelligentie met puur rijplezier en doet dat met een algehele controle op het gebied van hardware, algoritme software en cloud computing. Het volledige scala aan waarneming en analyse, realtime redundante ultrahoge rekenkracht en toonaangevende algoritme modellen, gecombineerd met de 74 jaar ervaring die in de genen van Lotus is ingebakken, stellen Eletre bestuurders in staatom rijden op circuitniveau te bereiken. Qua hardware gebruikt de Eletre 34 hoogwaardige sensoren om een ​​nauwkeurigheid op centimeterniveau en een 5-voudige sensorische dekking te bereiken. Ondertussen verleent de volledig dimensionale combinatie van 12 ultrasone radars, een 2-tal 4D beeldvorming millimeter golf radars, 4-hoek millimeter golf radars en 4 Lidars krachtige waarnemingscapaciteit voor alle scenario’s.

LotusEletreChina

Vertrouwend op een sterke nachtcamera, zelfs ’s nachts met onbevredigende lichtomstandigheden, blijft de Eletre zeer nauwkeurig met zijn hoge resolutie en zeer gevoelige omgevingsdetectiedekking, helder zicht bieden. Qua rekenkracht van de chips is de Eletre uitgerust met 2 Nvidia Orin-X chips, met een rekenkracht tot 508 TOPS, wat overeenkomt met 508 biljoen berekeningen per seconde. Met veiligheid redundantie van luchtvaartkwaliteit en hoge rekenkracht kunnen Lotus’ 3 toonaangevende algoritme modellen bestuurders helpen de rij omgeving nauwkeurig waar te nemen en per niveau te waarschuwen voor risico’s, efficiënt de afstand te bepalen en onmiddellijk de beste route te berekenen. Bovendien zal het superkrachtige algoritme model ook autonoom de rij gewoontes van de bestuurder leren. Ten slotte zal de door Lotus gebouwde intelligente cloud data fabriek de snelheid van updates en iteraties van de intelligente rij software aanzienlijk verbeteren. Met krachtige hardware, algoritme software en intelligente cloudgegevens fabrieken zal het AI aandrijfsysteem van Lotus binnenkort een holistisch klinkend succes behalen in de 3 scenario’s van “snelweg / stadsweg / parkeren”.

LotusEletreChina9

Als de kostbare vrucht van een wereldwijd team, wil de Eletre ook graag fascinatie opwekken bij auto fans over de hele wereld. Om ervoor te zorgen dat alle “kinderen” pure passie voor het rijden kunnen ervaren, versnelt Lotus zijn mondiale aanwezigheid. Dit jaar zal het zijn marketing- en servicenetwerk in 10 landen verbeteren, waaronder China, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Noorwegen. Moederbedrijf Geely heeft hiertoe haar verkoop-, after sales service en snelle laadnetwerk ter beschikking gesteld in kernregio’s over de hele wereld. Door gebruik te maken van geïntegreerde, intelligente digitale oplossingen, krijgen Lotus eigenaren een vlotte en probleemloze aankoop- en rijervaring, evenals handige oplaadservices, zo wordt geclaimd.

LotusEletreChina14

Tegen het einde van dit jaar zal Lotus 50 verkoop- en servicewinkels hebben in ongeveer 20 steden in China, waaronder kernsteden zoals Peking, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen, Hangzhou, Wuhan en Chengdu. Lotus Energy gaat 2 diensten leveren: intelligent opladen thuis en snelle laadstations. Het is van plan om in deze steden meer dan 200 locaties te bouwen en te exploiteren. “Eletre is een ‘Born British, Raised Globally’ voertuig dat extreme prestaties perfect combineert met een intelligente technologie ervaring. Als een briljante fusie van supersportwagen en SUV biedt Eletre zowel dagelijks rijcomfort als prestaties op circuitniveau. Het vertegenwoordigt ook Lotus’ houding ten opzichte van het aanhoudende streven naar puur rijplezier in deze nieuwe wereld van elektrificatie en intelligentie”, aldus Qing Yan, de Chief Marketing Officer van Lotus. Hij voegt er aan toe: “Wij houden volledig rekening met de verschillen tussen bestuurders en laten hun persoonlijkheid tegenkomen in de ziel van elk exemplaar van deze sportwagen om zo unieke droomvoertuigen te creëren. De sensatie voor de bestuurder en de adrenaline tijdens het schreeuwen zullen altijd intrinsiek zijn aan Lotus”.

LotusEletreChina7

Nooit grenzen stellen en de relatie tussen mens en voertuig opnieuw configureren zijn de missies van Lotus. Als een pionier in het tijdperk van volledig elektrische intelligentie, weerspiegelt Eletre niet alleen Lotus’ streven naar innovatie en rijplezier tot het uiterste, maar is het ook een individuele keuze van elk kind. De Eletre kan in China nu al gereserveerd worden en de eerste batch voertuigen wordt naar verwachting begin 2023 geleverd.

LotusEletreChina12

 

Naschrift:

Op bovenstaande manier wordt de Eletre door de Chinese pers besproken. De hoeveelheid superlatieven doet je duizelen, maar feit is dat deze SUV een visitekaartje is van zowel China als het Geely concern (waartoe Lotus behoort). Nee, het zijn niet de Britten die met dit model hun beste beentje voor proberen te zetten. Dat hebben zij, weinig overtuigend gedaan, met de Emira. Feit is dat voor Lotus nu een nieuw tijdperk aanbreekt. Niet alleen omdat zij met de Eletre het SUV segment betreedt (en dit model de eerste elektrische auto van het merk is), maar ook omdat er een cultuurverandering gaat optreden bij de autofabrikant die het scheren langs de afgrond tot een kunst heeft verheven. Doordat er een andere wind gaat waaien bij Lotus zou men oprecht kunnen vrezen dat de speelsheid plaatsmaakt voor een humorloos streven naar perfectie. Menig fan van het merk zal daar zeer gemengde gevoelens bij hebben. Maar misschien wordt Lotus na ruim 70 jaar nu eindelijk volwassen.

LotusEletreChina10

 

Reageren is niet mogelijk.