Bugatti levert eerste exemplaar Centodieci af

0

2 jaar na de presentatie van de exclusieve Centodieci is nu het eerste van de 10 exemplaren van deze bolide door het Bugatti Atelier in het Franse Molsheim afgeleverd.

Meer dan enig ander merk moet Bugatti het hebben van ‘specials’. Naast gelimiteerde edities op basis van de Chiron, zoals de Super Sport, bouwt het Franse automerk ook unieke exemplaren en kleine series, zoals deze Centodieci. Dit model is een ode aan de Bugatti EB110, die in 1991 het levenslicht zag ter gelegenheid van de 110de verjaardag van het automerk van Ettore Bugatti. Nu het einde van de Chiron nadert, worden de eerste exemplaren van de Centodieci gebouwd en afgeleverd.

BugattiCentodieci5

Het allereerste exemplaar van de Centodieci (wat ‘110’ betekent) is afgewerkt in dezelfde, dus historisch verantwoorde, blauwe kleur (‘Fabricca Blu’) als de EB110. Ook de tint van de velgen, Sport Silver, is geïnspireerd door de 30 jaar jongere voorganger waar nu een ode aan wordt gebracht. Dat is uiteraard niet toevallig. De koper van deze Centodieci, van wie de naam niet wordt genoemd, heeft trouwens ook een EB110 GT in dezelfde in zijn collectie. Die is voorzien van dezelfde iconische kleuren. De EB110 was er trouwens ook in lichtere en krachtigere Super Sport uitvoering.

BugattiCentodieci4

Karakteristiek aan het ontwerp zijn de laaggeplaatste, kleine hoefijzervormige grille met luchtroosters aan weerskanten en de horizontaal liggende, rechte lichtunits. Ook de zwart gelakte A stijl neemt de Centodieci van de EB110 over. Specifiek naar de Super Sport uitvoering verwijst het flankpaneel achter het portier. De ronde gaten aldaar zijn een handelsmerk van de snelste EB110 versie. Aan de achterzijde flirt de achterruit met het verleden. De ovale achterlichtunits en het rooster op de staart van de auto zijn voor de Centodieci opnieuw geïnterpreteerd, maar kenners leggen direct de link.

BugattiCentodieci3

Ook voor het interieur van de Centodieci is inspiratie opgedaan bij de EB110. Dat geldt met name voor de aankleding met het specifieke bekledingsmotief. Bugatti claimt dat de afwerking van het interieur 16 weken in beslag neemt. De klant voor het eerste exemplaar van de Centodieci heeft zich laten inspireren door de GT uitvoering van de EB110. Dat is logisch, aangezien hij zoals gezegd een dergelijke auto in zijn collectie heeft (de klassieke Bugatti op de foto’s is van hem).

BugattiCentodieci2

De Centodieci klant heeft niet minder dan 1.600 pk tot zijn beschikking; 100 pk meer dan de Chiron levert. Dat vermogen wordt geleverd door de iconische 8,0 liter W16 van het merk. Dit wereldberoemde blok ligt bij de Centodieci onder een glazen afdekplaat. Daarmee haalt deze Bugatti een topsnelheid van 380 km/u. Hij sprint in 2,4 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is lager dan die van de Chiron (420 km/u), maar hoger dan die van de Chiron Pur Sport (350 km/u) en gelijk aan die van de 1500 pk sterke Divo. Bij de Centodieci ligt de focus op bochtsnelheid en niet op een zo hoog mogelijk tempo in rechte lijn. De stand van de wielen, de banden en ingrepen om de gewenste neerwaartse druk te genereren, zorgen er voor dat de fabrikant de Centodieci op 380 km/u moet begrenzen en er dus niet kan worden doorgestoomd tot de maximum snelheid van de Chiron. Maar de chocoladekant is dus dat Bugatti belooft dat het rijgedrag van de hyper sportwagen ook op die snelheid nog top is.

BugattiCentodieci6

Om er voor te zorgen dat hij bovengenoemd prestatieniveau goed doorstaat, werd het prototype van de Centodieci (dat in 2019 te zien was tijdens de Monterey Car Week in Californië) de afgelopen 3 jaar tijdens de ontwikkelingsfase onderworpen aan 50.000 kilometer extreem testen, zowel op de weg als op het circuit, bij temperaturen van -20 tot +45 graden Celsius. Ook windtunneltests hoorden erbij. Maar of de 10 nieuwe eigenaren veel gaan rijden met hun collectiestuk, valt nog te bezien.

BugattiCentodieci7

Ter gelegenheid van de 110de verjaardag van het automerk Bugatti presenteerde het huidige management en de designafdeling onder leiding van Achim Anscheidt in 2019 ook een ander gelimiteerd model op basis van de Chiron architectuur, namelijk de La Voiture Noire . Dat was een echte one-off. De La Voiture Noire maakt inmiddels al geruime tijd onderdeel uit van de collectie van een Bugatti verzamelaar uit Zwitserland. Hij was de eerste en enige klant die de sportcoupé met retro-elementen kreeg aangeboden en hapte meteen toe, ondanks het prijskaartje van 11 miljoen euro (exclusief belastingen).

BugattiCentodieci8

Bugatti vraagt voor de Centodieci overigens 8 miljoen euro (exclusief belastingen). Waar de EB110 destijds in Italië werd ontworpen en in de fabriek in Campogalliano het levenslicht zag, daar wordt het hommagemodel op de heilige grond van Ettore Bugatti in het Franse Molsheim vervaardigd. Na 3 jaar kan men daar eindelijk beginnen met de bouw van de 10 exemplaren van de Centodieci. Die waren overigens meteen uitverkocht.

BugattiCentodieci9

Voor zover bekend is er geen Centodieci aan een Nederlander verkocht. Uit de reeks van few-off Bugatti’s is er één in Nederlandse handen, een Divo. Van de EB110 kwam er vorig jaar weer een Super Sport exemplaar naar Nederland. Die auto staat, net als de Divo, echter niet op Nederlands kenteken. Van de EB110 zijn er momenteel 3 stuks geregistreerd. Bij de Chiron en Veyron gaat het om elk 5 exemplaren.

BugattiCentodieci10

Eerder dit jaar werd overigens nog een ultra zeldzame EB110 prototype uit 1994 geveild door RM Sotheby’s in Florida. Die auto heeft toen een recordprijs opgeleverd van 2 miljoen euro. In Parijs bracht een grijs exemplaar 1,8 miljoen euro op. Of de Centodieci ook zo’n interessante investering is, zal moeten blijken. Zeldzaam zal hij in ieder geval zijn. Op de openbare weg gaan we hem ook nog niet tegenkomen, althans voorlopig niet. Er is vooralsnog nog geen typegoedkeuring verleend.

 

Reageren is niet mogelijk.