Dag V8, hallo V6 hybride: test McLaren Artura

0

Nu heeft ook de sportwagen specialist uit Woking zich bekeerd tot het (deels) elektrische geloof. Tot nu toe hadden de Britten zich comfortabel in het supersportsegment genesteld met hun dubbel geblazen V8 bolides en een carbon chassis in verschillende vormen (afhankelijk van het model een paar pk’s meer of minder en wel of geen kofferbak). Maar dat was vroeger. Want in de toekomst werkt niets helemaal meer zonder elektriciteit. Kijk bijvoorbeeld maar naar concurrent Ferrari, die vrijwel tegelijkertijd 2 plug-in hybride sportwagens lanceerde. En net als hun 296 GTB heeft de McLaren Artura (de naam is een combinatie van “Art” en “Futur”) ook een 3,0 liter V6 met een hellingshoek van 120 graden midscheeps achter.

McLaren pakt de transformatie verder consequent zelfstandig aan met haar eerste in serie te produceren hybride. Gebaseerd op een nieuw chassis, MCLA genaamd en afkomstig van het eveneens nieuwe Composites Technology Center MCTC nabij Sheffield), dat de centrale carbon monocoque voor en achter combineert met aluminium sub frames. Deze absorberen bij een crash energie en kunnen worden gerepareerd of vervangen waar vroeger een groot gedeelte moest worden weggegooid. Dat zou vervelend zijn, niet alleen vanwege de basisprijs van 235.500 euro. Ook slim: de batterijbehuizing verstevigt het chassis, de achterwielophanging gebruikt meer radicaal gepositioneerde schakels voor optimale kinematica door de compactere motor, en is ook lichter (2,4 kilogram per kant) en stijver.

McLarenArturaTest4

De lineaire veren en de adaptieve dempers, samen met een toekomstgerichte aandrijfstrategie, moeten optimale omstandigheden hebben. Daarom gebruikt McLaren gechipte banden die constant hun toestand rapporteren. Over het algemeen versnelt het netwerken aan boord via Ethernet, dat informatie in bijna realtime levert en kabels bespaart (min 25 procent).

McLarenArturaTest5

De 585 pk sterke V6 met 2 turbo’s en de elektromotor (95 pk, 225 Nm) die in de nieuwe 8-traps transmissie met dubbele koppeling is geïntegreerd, kunnen met nog minder inspanning starten. Zoals ik al zei, McLaren heeft zich er niet met een jantje van leiden van af gemaakt. De Artura is radicaal nieuw (uitvoerend directeur Darren Goddard benadrukt expliciet de holistische benadering) en met iets minder dan 1,5 ton is hij zelfs relatief licht. Hij sjouwt immers rond met 130 kilogram hybride ballast, waarvan 88 kilogram voor de batterij. Die heeft net geen 7,4 kWh nettocapaciteit, maar dat is voldoende voor een elektrische topsnelheid van 130 km/u of een actieradius tot 31 kilometer.

McLarenArturaTest6

Maar de hybride eigenschappen van de Artura zijn niet de chocoladekant van het verhaal. Die komt aan bod zodra de V6 unit tot leven wordt gewekt. Met vereende krachten kan de McLaren in 3 seconden naar 100 km/u accelereren. In 8,3 tellen staat er vervolgens 200 km/u op het digitale display en om naar 300 km/u te accelereren heeft de Artura 21,5 seconden nodig. Zijn motorkracht wordt pas begrensd als er 330 km/u op de teller staat. Nu heb je stoplichtsprinters in alle soorten en maten, maar niet iedere auto die aan dit criterium voldoet, heeft de bouw (of de eigenschappen) van een atleet. De Artura wel. Die voelt licht, evenwichtig en eerlijk aan. Dat komt ook door de elektro/hydraulische besturing, die volgens McLaren transparanter werkt dan een elektromechanische installatie.

McLarenArturaTest7

Het is duidelijk dat de Artura het jou gemakkelijk maakt om achter het stuur te kruipen, dat – waanzin – alleen bedoeld is om te sturen. McLaren plaatste alle bedieningselementen er omheen, maar niet erop. Het valt nog te bezien of dit zo’n goed idee is met de infotainment box à la een iPad ernaast. In ieder geval zijn de rij modi snel aangepast en kunnen ze gemakkelijk tijdens het rijden worden gewijzigd, wat zowel de hybride strategie als de rijdynamiek beïnvloedt. De ondersteuning strekt zich uit tot een driftmodus; ook een geval voor het elektronisch gestuurde achteras differentieel, dat het aandrijfkoppel afhankelijk van de situatie heen en weer jongleert. En natuurlijk ook te danken aan de aandrijflijn, waarvan de V6 bij het intrappen van het gaspedaal minder overkomt als een opgeblazen downsize krachtbron en meer als een nauwkeurige verbrandingscentrale.

McLarenArturaTest8

Afhankelijk van de modus, bij langzaam rijden verzorgd door de elektromotor of zacht door de V6 ondersteunend rijden, wordt zijn optreden ‘vol drama’ wanneer de sport modus wordt geselecteerd. Op deze manier helpt de elektromotor het voertuig met een duw in de rug bij lage snelheden door de ’turbo gat fase’ heen en ondersteunt het extra snel schakelen, terwijl directe injectie bij 350 bar, symmetrisch ontworpen, kogel gelagerde turbocompressoren met elektronische wastegates en korte uitlaattrajecten zijn ingesteld op snelle reacties en het maken van toeren. Check, zullen we maar zeggen, zoals de aandrijflijn scheurt, doortrekt en toeren maakt. De rode zone begint bij 8.200 krukasomwentelingen, maar de begrenzer grijpt pas bij ‘8.500’ in.

McLarenArturaTest9

Je hoeft de 3,0 liter motor niet perse op toeren te jagen, maar je wilt het wel. Gewoon omdat het kan. Voor de lol. Hij wil het ook. Razendsnel schakelen (200 milliseconden) zonder schokken, op en neer, met snelle reacties en verzetwisselingen. Vergezeld van fijne akoestiek van het compacte uitlaatsysteem. Geen luidruchtig geschreeuw, geen luchtpomp geluid. Klas. En typisch McLaren, waar je meestal een karaktervolle veilige afstand tot overmatigheid aanhoudt. De Artura, die nauwkeurig stuurt en zich speels en toch serieus (en snel!) laat bewegen, zet duidelijk in op een karakter van een sportwagen met een middenmotor en achterwielaandrijving. Nooit stressvol, desnoods behoorlijk veeleisend, hij varieert constant van gedrag, variërend van dociel aangelijnd de instructies van zijn aas volgen tot aanvallend gedrag wanneer het circuit wordt bezocht.

McLarenArturaTest2

Daaraan dragen ook de remmen bij, die vrijgesteld zijn van recuperatietaken. Dat is maar goed ook, want het carbon ensemble met 6-zuiger remklauwen vertragen met een ultra stevig drukpunt, een transparant gevoel en, voor zover aantoonbaar, een hoge stabiliteit. Ook slim: in plaats van een mechanische achteruitversnelling, zorgt de elektromotor voor het manoeuvreren, waarvoor de accu altijd een ijzeren reserve heeft. Over de batterij gesproken: deze wordt intern gevoed door de motor of extern via een type 2-kabel. Zoals ik al zei: tegenwoordig werkt bijna niets meer zonder elektriciteit.

McLarenArturaTest

 

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Met zijn dubbel geblazen V6 en 680 pk systeemvermogen behoudt McLaren's eerste in serie geproduceerde hybride supersportwagen nog steeds de beste rijdynamiek waarmee de Britten de afgelopen jaren veel indruk hebben gemaakt. Die zijn bij de Artura gecombineerd met alle hedendaagse elektriciteit en digitalisering. Het resultaat is een sportwagen die rijdynamiek op het hoogste niveau biedt. Daarom heeft de Artura een stuur zonder knoppen, een elektro/hydraulische besturing en is hij wars van regeneratief remmen. Onder de streep is de nieuwe McLaren daarmee een sportwagen die perfect geschikt is voor dagelijks gebruik, die veel plezier verschaft als er op 2-baans wegen buiten de stad wordt gereden en tijdens bezoek aan een racecircuit. En dat allemaal in een verpakking.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (9)
    7.3

Reageren is niet mogelijk.