Ferrari 296 GTS Live

0

De Ferrari 296 GTS is een open versie van de nieuwe stekker hybride supersportwagen met middenmotor van de Italianen. Het model kan met 830 pk wedijveren met de McLaren 720S Spider en pakt verder uit met “een ongekend niveau van betrokkenheid van de bestuurder bij het rijden”.

De cabrio is een van de twee nieuwe Maranello modellen die dit jaar worden onthuld, en de langverwachte SUV, genaamd Purosangue, zal de komende maanden de line-up vervolledigen. De eerste afbeeldingen van de 296 GTS werden afgelopen april al getoond, maar nu heeft Ferrari voor het eerst de open stekker hybride supersportwagen live laten zien. Dat gebeurde tijdens een speciaal preview evenement in het kader van de 24 uur van Le Mans, waar de Italianen ook hun terugkeer naar de race heeft aangekondigd met een nieuwe hypercar racer. Dat zal volgend jaar gebeuren.

Ferrari296GTSLive2

In overeenstemming met de Ferrari traditie zijn de verschillen tussen de hardtop Ferrari 296 GTB en zijn ‘Spider’ broer minimaal, en blijven voornamelijk beperkt tot subtiele styling revisies om plaats te bieden aan het openende dak. Dus de 2 auto’s hebben bijna identieke silhouetten, maar de inklapbare hardtop (een constructie die vergelijkbaar is met die van de SF90 Spider) zorgt er vor dat het dak kan worden opgeborgen in een nieuwe ruimte in het motorgedeelte achter de stoelen. Matteo Turconi, productmarketingmanager voor Ferrari’s sportwagen modellen, zegt dat het opbergen van een opvouwbare hardtop een uitdaging was die net zoveel hoofdbrekens veroorzaakte als de overstap naar hybride aandrijving voor Ferrari’s supersportwagen met middenmotor, maar dat deze klus door het technische team uiteindelijk werd overwonnen. “Het dak neemt ruimte in beslag, dus waar zouden we de batterij moeten plaatsen?” zei hij.

Ferrari296GTSLive3

“We hebben de batterij min of meer p[ dezelfde plek gemonteerd als in de 296 GTB , namelijk onder de achterbank, maar bij deze GTS hebben we de accu verder geoptimaliseerd zodat we toch een achterbank beschikbaar hadden voor bagageruimte. Dat is heel belangrijk”. Het achterdek van de 296 is herwerkt met opnieuw gevormde steunberen en een prominentere trede tussen het dak en de kenmerkende ‘aerobrug’ die de breedte van de auto overspant. Er is ook een nieuw raam aan de onderkant van de motorkap, terwijl de achterruit verstelbaar is om comfort in de cabine te garanderen als er met hoge snelheden met het dak open wordt gereden. Het algehele effect van de subtiele make-over geeft “een extreem compacte cabine die moeiteloos is geïntegreerd met de vleugels en flanken van de carrosserie”.

Ferrari296GTSLive4

Aerodynamische efficiëntie en neerwaartse druk gaan bij de 296 GTS hand in hand, met Ferrari ingenieurs die er voor zorgen dat de luchtstroomimpact van de vleugel en de steunberen wordt gerepliceerd. Er is nog steeds een actieve achterspoiler in de staart opgeborgen, die de neerwaartse druk bij hoge snelheden verhoogt. Het dak zelf heeft slechts 14 seconden nodig om te openen of te sluiten. Dat kan tot een snelheid van 45 km/u. Het dak splitst zich in 2 delen die over de voorkant van de motor worden gevouwen, “waardoor de thermische dissipatie eigenschappen van de motorruimte behouden blijven en de balans van het algehele ontwerp niet aangetast wordt”.

Ferrari296GTSLive5

De aandrijflijn van de GTB werd 1:1 overgenomen, met de 663 pk sterke 3,0 liter V6 met dubbele turbo, gecombineerd met een van Yasa afkomstige, achteraan gemonteerde, 167 pk sterke elektromotor tussen de motor en de versnellingsbak om het totale vermogen op 830 pk brengen. Aan koppel is er maximaal 740 Nm beschikbaar. Dit betekent dat de 296 GTS in 2,9 seconden van 0-100 km/u accelereert en een topsnelheid haalt van meer dan 339 km/u; cijfers die overeenkomen met die van de 299 GTB, ondanks dat de cabriolet 70 kg meer weegt dan de coupé (namelijk 1.540 kg). Hoewel hij 320 km/u kan rijden met het dak naar beneden, zei Turconi dat het geluid en het comfort enigszins zouden afnemen vanwege de wind boven de 290 km/u. Hij kan tot 27 km op alleen elektrische stroom rijden.

Ferrari296GTSLive6

Dynamisch zijn de 2 carrosserievarianten van de ‘296’ zeer nauw verwant, zowel op de weg als op het circuit. Turconi zegt dat pas wanneer er “zeer op de limiet” op het circuit word gereden dat de 2 verschillen gaan vertonen in hun weggedrag en reacties, dit als gevolg van het extra gewicht en de stijfheid van de GTS variant. Net als bij de 296 GTB kan de open versie worden gespecificeerd met het meer op het circuit georiënteerde Assetto Fiorano pakket (genoemd naar Ferrari’s Maranello testcircuit) dat Multimatic verstelbare schokdempers, koolstofvezel luchtstroom verbeterende sierelementen en verschillende gewichtsbesparende extra’s biedt, samen met high performance Michelin Pilot Sport Cup 2 R banden. Turconi zegt dat het pakket meer is dan alleen een reeks upgrades, maar ook specifieke andere opties voor kopers biedt, waaronder exclusieve koetswerkkleuren, wielontwerpen en interieur aankleding. De naam GTS werd verkozen boven Spider als verwijzing naar de 308 GTS uit de jaren 70.Turconi zei dat de 296 GTS qua profiel meer een Targa profiel heeft dan het typische uiterlijk van een Spider.Er is nog geen prijsinformatie bekendgemaakt, maar reken er op dat de GTS afgerond 330.000 euro gaat kosten.

Reageren is niet mogelijk.