Goed, maar niet goed genoeg: test Lotus Emira

0

Lotus heeft de Emira verkoopklaar. Van dit model hangt veel af voor de Britten. Om te beginnen is het de eerste geheel nieuwe Lotus in meer dan een decennium. Ten tweede vertegenwoordigt de Emira het begin van een gloednieuw tijdperk voor het bedrijf; een tijdperk met meer investeringen waar het telt. Dat betekent (als alles volgens plan verloopt) de terugkeer van Lotus naar het wereldtoneel van de sportwagens.

Het is de ambitie van Lotus om een comeback te maken als een serieuze speler in het sportwagen segment en om niet alleen een intrigerend, maar uiteindelijk eigenaardig alternatief voor de gevestigde orde te zijn. Gelukkig ziet de Emira er niet al te grillig uit. Maar aan de andere kant: dat is direct ook zijn zwakheid. De auto leken onder ons zouden de achterzijde kunnen verwarren met de derrière van de Alpine A110. En eigenlijk is het design net zo inwisselbaar als dat van de Maserati MC20. Doe ik de Emira daarmee tekort? Nee, want bij het bespreken van het nieuws rondom deze Lotus heb ik het woord ‘styling hoogtepunt’ nog nooit horen vallen.

LotusEmiraFirstEditionTest5

Maar goed, smaken verschillen dus laten we het maar over de feiten hebben. In de vorm van de V6 First Edition afgerond 143.000 euro en beschikt hij over een 405 pk / 420 Nm sterke 3,5 liter V6 compressor motor. Het genoemde vermogen en koppel is genoeg om in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en om een topsnelheid van 290 km/u te halen. Daarmee zit de Emira diep in het Porsche 718 Cayman territorium, zowel financieel als dynamisch. Je zou die positionering kunnen omschrijven als het hart van de sportwagen markt, maar ik heb er toch wat gemengde gevoelens bij. Want met 143 mille is hij vrijwel even duur als de Evora; een Lotus model dat wij gerust als geflopt kunnen beschouwen. Waarom dan weer actief worden in dezelfde prijsklasse? En had de Emira niet de opvolger moeten zijn van de iconische Elise (of Exige) oftewel een beter betaalbaar 4 cilinder model moeten zijn? Dat is historisch gezien toch het soort sportwagens waarmee Lotus wereldberoemd is geworden? Nu komt er op termijn ook een 4-pits uitvoering van de Emira, maar toch: je krijgt maar een kans om een eerste indruk te maken. Deze Lotus had in debuutvorm moeten scoren waar Porsche zijn Achilleshiel heeft, namelijk bij de 4 cilinder Cayman uitvoeringen. Daar had dus de prioriteit moeten liggen in het introductieschema. Het is een gemiste kans dat Lotus daar geen gebruik van maakt. Maar misschien juist wel een voorbeeld van de karakteristieke Britse rommeligheid.

LotusEmiraFirstEditionTest2

De Emira weegt 1.458 kilo dus het is niet de lichtste Lotus die er ooit is geweest, verre van dat. Maar belangrijker is een cabine die goed is uitgerust met moderne technologie. Aan boord bevinden zich Apple CarPlay en Android Auto, een KEF stereo-installatie en een 10,25 inch touchscreen. Ja, de Lotus klant hoeft anno 2022 uitrustingstechnisch niet meer op een houtje te bijten. De Emira voelt ook veel beter gemaakt aan dan alle voorgaande Lotus modellen (godzijdank).

LotusEmiraTest6

Van de gebruikte interieurmaterialen (deels afkomstig van Volvo) tot de nauwkeurigheid van hun montage: de Emira is een sportwagen die bouwtechnisch weinig steken laat vallen. Vanuit dit perspectief zou hij zijn 143 mille waard kunnen zijn. Ja, ik gebruik bewijst het woord ‘kunnen’ want voor de test was een (laat) prototype beschikbaar en die was nog niet helemaal perfect. Laten we hopen dat de puntjes alsnog op de ‘i’ gezet worden voor wat betreft de bouwkwaliteit. Onttronen van Porsche doet de Lotus dus niet; daarvoor zijn de gebruikte materialen te weinig onderscheidend. Wel is het een relatief praktische sportwagen met een prettig ruim interieur en tal van handige voorzieningen.

Er zijn 2 verschillende onderstel specificaties om uit te kiezen (Touring en Sport) en deze kenmerken zich door verschillende banden en specifieke ophangingsinstellingen. Mijn testauto had het Sport chassis met Goodyear Eagle F1 banden (Michelin Cup 2 rubber is het alternatief) plus een aantal interieuropties die de prijs van de Emira opdrijven tot afgerond 150.000 euro. Een tikje meer dan een Porsche 718 Cayman GT4 moet opbrengen dus. Aan de ene kant zou je kunnen stellen dat dit veel geld is voor een auto met een Toyota V6 motor en een handgeschakelde 6 versnellingsbak als kern. Er is ook een traditionele automaat met koppelomvormer beschikbaar, maar geen volledige dubbele koppeling zoals in de Cayman, hoewel later in het jaar een dergelijke transmissie beschikbaar zal komen wanneer de 2,0 literversie (met dezelfde motor en versnellingsbak als de Mercedes-AMG A 45 S) in de verkoop gaat.

LotusEmiraFirstEditionTest3

Maar aan de andere kant: de Emira stelt niet teleur als je eenmaal de weg op gaat, ook al levert hij uiteindelijk niet dezelfde rauwe spanning als een Cayman. Er zijn zeker veel goede dingen, waaronder een fantastische soundtrack van de V6 compressor motor die vanaf 3.000 toeren voor een ​​behoorlijk opzwepend geluid zorgt. De motor is ook goed bij de les in het middelste toeren gebied en levert een behoorlijke duw in de rug als je het gaspedaal helemaal intrapt, hoewel hij jou nooit helemaal de adem beneemt met pure stuwkracht in rechte lijn, althans niet op dezelfde manier als een 6 cilinder Cayman dan doet als je deze rivaal naar de bovenkant van zijn toeren bereik brengt.

LotusEmiraTest7

 

Prima rapportcijfers scoort de Emira wel met zijn gecultiveerde karakter en hij biedt veel meer verfijning als je niet het onderste uit de kan haalt, maar hem op 90 procent van zijn potentieel rijdt. De Emira laat zich dan kennen als een beschaafde, comfortabele sportwagen. Dat is een rol die hij heel goed vervult. De vering is ook relaxt en van hoge kwaliteit, met een mooie rustgevend karakter, ook als de wegdekkwaliteit te wensen overlaat. Hij voelt minder onrustig en manisch aan dan een Cayman en is daardoor over het algemeen een stillere auto om mee onderweg te zijn. Al met al maakt dit van de Emira over comfortabele sportwagen, maar ook eentje die minder betrokkenheid biedt als je er voor gaat.

LotusEmiraFirstEditionTest4

In werkelijkheid is het een heel ander soort auto dan de Cayman, zowel qua karakter als qua set-up. Dat is omdat Lotus wist dat het moeilijk zou zijn om een ​​van de beste allround sportwagens op zijn eigen terrein te verslaan, vandaar dat het een meer verfijnde route is ingeslagen. Voor een groot deel van de tijd werkt dat best goed, maar het heeft ook iets fatalistisch. Het is teleurstellend en eerlijk gezegd tamelijk onthutsend dat Lotus de confrontatie met Porsche niet aan durfde te gaan. Deze Duitse rivaal is weliswaar vele malen groter, maar dat betekent ook dat juist de Emira niet ‘mainstream’ mag zijn. In extremen die Porsche niet opzoekt, of zogezegd kruimels die dat merk laat liggen, vindt Lotus haar bestaansrecht. En dat een autofabrikant daar best succesvol mee kan zijn, bewijst Alpine met haar A110.

LotusEmiraTest8

 

Maar er zijn meer problemen die er voor zorgen dat de Emira niet de geschiedenis in zal gaan als een grootsheid. De eerste is de besturing, die niet meer dan oké is voor wat betreft de feedback die hij geeft. Lotus is misschien een beetje te ver gegaan om de Emira in dit specifieke opzicht ‘beschaafd’ te maken, met als resultaat een merkwaardige afwezigheid van bijtkracht of nauwkeurigheid van de voorkant als je hem op zijn staart trapt. De tweede is de aandrijflijn, met name de versnellingsbak, die af en toe hapert tussen de tweede en de derde versnelling. Met die stroefheid is hij kilometers verwijderd van een Cayman transmissie.

LotusEmiraFirstEditionTest6

 

70%
70%
Awesome

Positief bekeken is de Emira een indrukwekkende prestatie voor een marginale autofabrikant met weinig (financiële) middelen. Nee, hij is beslist geen alternatief voor een Porsche, maar wel een heel behoorlijke mededinger met geheel eigen waarden en daardoor een specifieke persoonlijkheid. Daardoor verdient de Emira te slagen waar de Evora flopte. Maar als dit het nieuwe tijdperk van Lotus is (onder leiding van een Chinees moederbedrijf), dan haak ik af.

Heeft Lotus met deze constatering nu een geweldig probleem? Niet perse, want soms moet je de tijd gewoon zijn werking laten doen. Over een paar jaar zal de huidige Cayman zijn vervangen door een volledig elektrisch model. Hoewel Lotus ook de overstap naar emissievrije mobiliteit zal maken, ontstaan er kansen als zij de Emira nog een paar jaar langer door bouwt. Verlost van de schaduw van de huidige Cayman zal hij zich kunnen profileren als een goed rijdende en geweldig klinkende bolide met een interieur dat qua design en kwaliteit vele malen beter is dan al zijn voorgangers. Maar ook die omschrijving is niet voldoende om van een toonaangevende sportwagen te kunnen spreken.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    7.1

Reageren is niet mogelijk.