Het wachten waard: test nieuwe Nissan Ariya

0

Ooit was Nissan met de eerste generatie Leaf pionier op het gebied van elektrische auto’s. Weliswaar zag de min of meer tegelijkertijd geïntroduceerde Model S van Tesla er een stuk spannender uit, maar ja, er moet nou eenmaal verschil zijn in het doorsnee (toekomstige) vervoermiddel van de werknemer en dat van de werkgever. Nissan wist evenwel haar voorsprong op elektrisch gebied niet vast te houden. Enerzijds kwam dat door interne managementproblemen (met als climax de arrestatie van topman Carlos Ghosn) en anderzijds doordat de eerste generatie elektrische auto’s veelal voor een financiële kater zorgde. Dat probleem deed zich niet alleen voor bij Nissan, maar ook bij Renault (Zoé, Fluence ZE) en BMW (i3). Ook die sloegen minder goed aan dan gehoopt. Met als gevolg dat de pioniers zich weer als schoenmakers gingen gedragen, oftewel concentratie op de ‘leest’: het ontwikkelen, bouwen en verkopen van auto’s met een verbrandingsmotor. Alleen voor Tesla was dat geen optie. Die had geen andere mogelijkheid (en gelukkig ook geen andere ambitie) dan het bouwen van elektrische auto’s. Gelukkig zat er op haar Model S een dikkere winstmarge dan op de Leaf c.s. en beschikte bedrijfseigenaar Elon Musk over diepe zakken, maar pas nadat hij de hel in de vorm van het opstarten van de productie van de Model 3 had overleefd, begon voor hem de zon in de zin van fraaie winstcijfers te schijnen.

Nissan wil nu haar pionierspositie op het gebied van elektrische auto’s herstellen. Daartoe heeft zij de Ariya ontwikkeld. Op het eerste gezicht misschien geen auto die wezenlijk anders is dan bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-E, Toyota BZ4X, Volkswagen ID.5 of Xpeng P5, maar toch (spoiler alert) zouden die rivalen zich zorgen moeten maken. Waarom? Het antwoord op die vraag lees je in dit testverslag.

NissanAriya63kWhAdvanceTest2

Ach, laat ik niet te lang wachten met het geven van het antwoord op de vraag waarom de concurrentie zich zorgen zouden moeten maken. Het komt er op neer dat Nissan de tijd heeft genomen om de productie van de Ariya op te starten. Kwaliteitsbewaking werd belangrijker gevonden dan de race om zo hoog mogelijke verkoopaantallen te realiseren. Daarmee verschilt de Nissan duidelijk van de aanpak van Volkswagen, die haar eerste ID modellen te snel op de markt heeft gebracht. Ford heeft al diverse terugroepacties voor de Mustang Mach-E moeten organiseren en in het is een twijfelachtige eer dat Toyota met de BZ4X zich nu in het gezelschap bevindt van de Amerikaanse autofabrikant die bouwkwaliteit aantoonbaar geen topprioriteit geeft. Xpeng heeft bij nader inzien besloten om helemaal maar af te zien van een Europese lancering van haar P5 omdat de pers na een eerste kennismaking te veel tekortkomingen heeft bespeurd.

NissanAriya63kWhAdvanceTest3

Gelukkig weet de Ariya wel te overtuigen. Onder het slanke, bijna coupéachtige koetswerk van de SUV bevindt zich het CMF-EV platform dat Nissan samen met alliantiepartner Renault heeft ontwikkeld (het is dezelfde technische basis als het Franse merk gebruikt voor de Mégane E-Tech Electric). De Ariya is echter groter dan dit zustermodel, met een lengte van 4.595 mm en een wielbasis van 2.775 mm. De batterij opties zijn ook anders, aangezien het aanbod van de Nissan begint met een 63 kWh exemplaar. Die is gekoppeld aan een 218 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en het rijbereik bedraagt 420 kilometer. Mijn test leverde een actieradius van 380 echte kilometers op zonder dat ik concessies deed aan ‘groen’ rijden, wat indrukwekkend is. Wanneer de batterij bijna leeg is, betekent 130 kW snelladen dat herladen van 20 tot 80 procent van de maximale capaciteit gemiddeld 28 minuten duurt, terwijl het opladen ’s nachts thuis ongeveer 10 uur duurt. Belangrijker voor de prestaties is het feit dat de motor 300 Nm koppel levert en dat die waarde zoals bij elke elektrische auto het geval is vrijwel onmiddellijk beschikbaar is. Het betekent dat de sprint van 0 naar 100 km/u 7,5 seconden duurt, wat veel sneller is dan auto’s met een verbrandingsmotor van vergelijkbare grootte voor elkaar krijgen, maar het grote voordeel is het gemak van de acceleratie en hoe ontspannen dit het rijden met de Ariya maakt. Kies voor de grotere batterij optie van 87 kWh en je hebt de keuze uit 242 pk sterke eenmotorige en 306 pk dubbelmotor e-4ORCE-aandrijflijnen, waarbij de laatste een sprinttijd van 5,7 seconden biedt.

NissanAriya63kWhAdvanceTest4

In mijn testauto met voorwielaandrijving en minder vermogen is er tijdens het cruisen heel weinig motorgejank. Dat wordt pas hoorbaar als je de Ariya vraagt om alles te geven. Dit niveau van verfijning geldt ook voor het rijgedrag van de auto. De ophanging van de Ariya heeft een strak randje en de koetswerkbeheersing voelt goed aan. Het testtraject was representatief voor hoe deze 63 kWh versie door eigenaren zal worden gebruikt (woon-werkverkeer, schoolritten, rijden in de stad en in de voorsteden) en de Ariya ging soepel om met hobbels en bood een goed absorptievermogen over slechte richels, kuilen en wegdekdelen die nodig gerepareerd moeten worden. Er is dus sprake van een ​​goed veercomfort niveau.

NissanAriya63kWhAdvanceTest5

Op de soms glad wegen door de Zweedse bossen voelde de besturing direct aan en bood de installatie een prettige zwaarte in de standaard rij modus, die goed paste bij de andere bedieningselementen. Er is ook een Sport instelling die meer gewicht toevoegt en de gaspedaalrespons verscherpt, maar dat is niet echt nodig. Nissan’s vertrouwde e-Pedal opstelling van de Leaf keert terug in de Ariya, dit keer gebrandmerkt als e-Pedal Step. Hier betekent dit dat de auto niet helemaal vanzelf tot stilstand zal komen, maar het regeneratieniveau is voldoende om tijdens normaal rijden in de stad of op een landweg alleen het gaspedaal te gebruiken. Men hoeft zelden actief te remmen, hetgeen bijdraagt aan het relaxte, stressvrije gevoel van de Ariya. Sommige rivalen bieden meer configuratie opties als het gaat om hun remenergie regeneratie instellingen, en misschien zou een andere modus in de Ariya leuk zijn, maar het feit dat het systeem goed is gekalibreerd en gemakkelijk te begrijpen is, is belangrijker. Het is een ander soort rijplezier, maar de Ariya laat zien dat met enige aanpassing van jouw aanpak en jouw mindset, er nog steeds een plezierige rijervaring te beleven valt van een volledig elektrische auto als deze, dit dankzij de gemakkelijk toegankelijke prestaties, de verfijning en het niveau van ontspanning.

NissanAriya63kWhAdvanceTest13

 

Er valt echter nog veel meer over de Ariya te vertellen dan hoe hij rijdt en functioneert. Nissan beweegt zich, net als zijn landgenoten Honda en Mazda, in  premium richting en is zichtbaar trots op zijn Japanse erfgoed. Dat komt tot uiting in het interieur dat is voorzien van verlichting in Japanse Andon stijl om zo het effect van een traditionele papieren lantaarn te geven. Het is een leuke touch die de cabine onderscheidt van de massa en die de Ariya een onderscheidend karakter geeft in een segment waar het inmiddels behoorlijk druk is geworden.

NissanAriya63kWhAdvanceTest6

In combinatie met een fraaie houtachtige sierinleg waarin de afzonderlijke haptische klimaatregeling (die goed werkt) op slimme wijze zijn ondergebracht, is het interieur een genot. Het voelt veel specialer aan dan dat van auto’s als de Volkswagen ID.4 en Toyota BZ4X, maar vergeleken met de multimediaschermen van die rivalen zou het 2-tal 12,3 inch displays van de Nissan iets scherpere graphics mogen bieden. De functionaliteit is echter goed, ondanks dat de reactiesnelheid op aanraakinstructies iets sneller zou kunnen zijn.

NissanAriya63kWhAdvanceTest12

Satellietnavigatie, Apple CarPlay en Android Auto connectiviteit plus Alexa integratie zijn allemaal aanwezig, evenals functies om de batterij thermisch te conditioneren voor de meest effectieve oplaadprestaties. Er is een slimme routeplanner die de meest energiezuinige route kan selecteren en oplaad stops tijdens jouw reis kan voorstellen.

NissanAriya63kWhAdvanceTest10

Het Advance basismodel biedt ook in andere opzichten een royale standaarduitrusting, waaronder draadloos opladen van telefoons, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones, een warmtepomp, led koplampen, 19 inch lichtmetalen velgen, verwarmbare stoelen, een elektrisch bedienbare achterklep en Nissan’s veiligheid- en rij hulpsystemen. Dit laatste omvat ProPilot met Navi-Link, volledig automatisch parkeren, een rijstrookassistent, een dodehoekassistent, AEB met detectie van fietsers en voetgangers, waarschuwing voor kruisend achterverkeer en botsingswaarschuwing.

NissanAriya63kWhAdvanceTest14

 

Voor bovenomschreven instapversie met 63 kWh betaal je 48.090 euro. De upgrade naar 87 kWh en de Evolve uitrusting trim kost een stevige 9 mille, maar dan krijg je ook adaptief groot licht, een panoramisch dak, geventileerde voorstoelen, verwarmde achterstoelen, hoogwaardigere bekleding, een Bose stereo-installatie met 10 luidsprekers, een hoofd omhoog display, Nissans ProPilot Park systeem, een digitale achteruitkijkspiegel en een verschuifbare middenconsole.

NissanAriya63kWhAdvanceTest7

Die middenconsole werkt elektronisch en kan naar voren en naar achteren bewegen, waardoor er meer ruimte achterin ontstaat als je een middelste passagier vervoert, of juist meer ruimte voorin creëert, wat bijdraagt ​​aan het luchtige gevoel van de Ariya. Er is voldoende ruimte achterin; De accu van de auto is 33 procent slanker dan die van een Leaf, wat betekent dat de vloer relatief laag is, wat bijdraagt ​​aan een goede beenruimte. Ondanks de strakke daklijn is de hoofdruimte ook goed. Met de middenconsole naar achteren geschoven, biedt de voorkant van de cabine voldoende ruimte, terwijl er ook een elektrisch bediend compartiment is dat uit het onderste gedeelte van het dashboard komt en veilige opbergruimte biedt. Een beweegbaar deksel op dit compartiment betekent dat er een plek is om een ​​apparaat op te zetten om naar te kijken als jij bijvoorbeeld bij een oplaadpunt staat te wachten, wat benadrukt dat Nissan echt heeft nagedacht over hoe kopers de auto zullen gebruiken.

NissanAriya63kWhAdvanceTest8

De bagageruimte capaciteit bedraagt ​​466 liter voor het model met voorwielaandrijving, wat ruim voldoende is, en de diepte en breedte van de kofferbak betekenen dat de Ariya een buggy of een golftas zonder problemen zal inslikken. Het is deze mix van sterke prestaties op elk gebied waarmee een nieuwe auto (ook elektrische exemplaren) hoog moet scoren en die de Ariya zo aantrekkelijk maakt. Revolutionaire nieuwe elektrische auto’s zijn tegenwoordig zeldzaam, maar dat betekent nog niet dat goed uitontwikkelde modellen een vanzelfsprekendheid zijn. De Ariya is een succesvolle evolutie van Nissans eerste model en deze volgende generatie zet een overtuigende streep in het zand voor het Japanse merk.

NissanAriya63kWhAdvanceTest11

90%
90%
Awesome

De Ariya is een grote sprong in de goede richting voor Nissan. Hij voelt meer premium aan dan alles wat we tot nu toe van het merk hebben gezien, en het ondersteunt dit met gebruiksvriendelijke techniek in een stijlvolle verpakking. Prestaties en verfijning zijn indrukwekkend, net als het rijbereik van de Ariya, zelfs dat van het kleinere batterijmodel.

Individuele accenten binnenin en tal van functionele kenmerken, gecombineerd met interessant designoplossingen en hoogwaardige materialen, maken van de Ariya een aantrekkelijke keuze die bewijst dat Nissan elektrificatie push gelukkig weer aan kracht wint.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (29)
    6.7

Reageren is niet mogelijk.