McLaren kiest alsnog een SUV voor haar geld

0

Niets is zo veranderlijk als … de directie van McLaren. Na aanvankelijk het idee van een SUV in het assortiment rigoureus te hebben afgewezen, is er alsnog een draai gemaakt waar menig politieke partij jaloers op zou zijn.

Nou ja, het eerlijke verhaal is dat McLaren een andere topman heeft gekregen. Anders dan zijn voorganger is die niet vies van een SUV. Voorwaarde is wel dat die dan een volledig elektrische aandrijflijn krijgt. Ook de naam is al bekend: Aeron.

McLarenAreonSUV2

McLaren maakte er aanvankelijk een erezaak van. In tegenstelling tot Ferrari, Lamborghini en Porsche zouden de Britten zich nooit verlagen tot het bouwen van een SUV. Want dat zou niet stroken met de filosofie die ze in Woking zo graag uitdragen, namelijk dat een auto zo licht mogelijk dient te zien. Maar feit is dat SUV modellen enorme cashcows zijn. En geld, dat kan het door financiële problemen geplaagde McLaren goed gebruiken. Want de verkoop van sportwagens verloopt niet zo voorspoedig als die bij de concurrentie uit Maranello. Wellicht komt dat doordat de diverse modellen van McLaren variaties op hetzelfde thema zijn, maar dat terzijde. Feit is dat de Britse sportwagenbouwer uit Woking wel wat vers bloed in de vorm van een ander type auto kan gebruiken. Daarom is het bedrijf toch overstag gegaan. Althans, de nieuwe directeur van McLaren heeft geconcludeerd dat alleen met een SUV model in het gamma er weer serieus geld verdiend kan worden.

Naar het voorbeeld van de Lotus Eletre moet de Aeron een volledig elektrische aandrijflijn krijgen. De SUV zal, afhankelijk van de gekozen versie, uitgerust worden met 2 of zelfs 3 elektromotoren. McLaren heeft daarbij de voorkeur voor zogeheten Solid State batterijen. De betreffende accutechnologie zou in de tweede helft van het decennium productierijp moeten zijn en dat strookt prima met de lanceringsdatum van de Aeron (2026 of 2027 of zelfs nog later). Er wordt gesproken van een basisprijs van 350.000 Britse pond. Voor Nederland zou dat een instaptarief van ongeveer 380.000 euro betekenen. Voor menigeen veel geld, maar niet voor de doorsnee McLaren klant …

 

 

Reageren is niet mogelijk.