Plug-in hybride auto’s houden klant nog meer voor de gek dan gedacht

0

Het is algemeen bekend dat het brandstofverbruik van plug-in hybride auto’s in de praktijk sterk afwijkt van de waarden die de fabrikant opgeeft. Voor eigenaren van een dergelijke voertuig kan dit erg ontnuchterend zijn. De afwijkingen van de standaardwaarde (WLTP) lopen in sommige gevallen op tot 500 procent, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van de milieubescherming organisatie ICCT en het Fraunhofer Instituut.

De belangrijkste reden is het gebrek aan laaddiscipline aan de kant van de gebruiker. Particuliere klanten sluiten hun elektrische auto veel vaker aan op het stopcontact dan zakelijke rijders, maar ook zij worden geconfronteerd met een gemiddeld brandstofverbruik dat 3 keer zo hoog is als de fabrikant aangeeft. Hun verbruik is 4,0 tot 4,4 liter per 100 km en de CO2-uitstoot 90 tot 105 gram. Terwijl menig stekker hybride auto wordt geadverteerd met een verbruikscijfer dat met ‘1’ begint.

Online verbruiksforums, enquêtes en consumentengegevens dienden als basis voor de studie naar het reële verbruik Er zijn waarschijnlijk minstens 2 belangrijke redenen voor de duidelijke verschillen tussen particulier en zakelijk gereden plug-in hybride auto’s. Enerzijds worden leasewagens vaker gebruikt voor lange afstanden. De batterijcapaciteit en de laadsnelheid van de meeste modellen zijn dan lang niet voldoende om een dergelijke rit elektrisch af te leggen. Anderzijds hebben veel mensen met een auto van de zaak ook een tankkaart van de baas en besparen ze om financiële redenen op thuis opladen omdat de kosten hiervan vaak voor eigen rekening komen.

In vergelijking met eerdere onderzoeken van het Fraunhofer Instituut en ICCT uit 2020 is de verbruiksafwijking van plug-in hybride voertuigen nog verder toegenomen. “PHEV modellen die gecertificeerd zijn volgens de nieuwe WLTP standaard vertonen vaak een nog grotere afwijking dan modellen die volgens de oudere, NEDC gecertificeerde methode onder de loep werden genomen”, zegt Georg Bieker, een van de coauteurs van het onderzoek. Uit de studie bleek dat de discrepantie tussen officieel en reëel brandstofverbruik (hetzelfde geldt voor de CO2-uitstoot) jaarlijks met ongeveer 0,1 tot 0,2 liter per 100 kilometer toeneemt.

Tegen de achtergrond van de resultaten pleiten de auteurs van het onderzoek voor een meer realistische testprocedure voor het meten van de CO2 uitstoot van plug-in hybride auto’s en een verhoging van de minimale elektrische actieradius om in aanmerking te kunnen komen voor belastingvoordelen (Nederland) en/of subsidieprogramma’s zoals de Duitse milieubonus. “Fabrikanten moeten eerst met bewijs komen voor een elektrisch rij aandeel van ongeveer 80 procent of een verbruik van circa 2 liter per 100 km in een reële praktijksituatie”, zo beveelt ICCT directeur Dr. Peter Mock aan.

Gelukkig is de overheid inmiddels flink nattigheid gaan ruiken voor wat betreft de claims van plug-in hybride auto’s. De financiële voordelen die dergelijke personenwagens nu nog genieten, zullen daardoor verdwijnen. Maar de imagoschade voor PHEV modellen is blijvend en dat zal ook de inruilwaarde van zulke auto’s onder druk zetten. Eigenaren worden daardoor dubbel gepakt. Enerzijds omdat het benzineverbruik in de praktijk hoger uitvalt dan belooft en anderzijds doordat zij geconfronteerd worden met een relatief hoge afschrijving. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Reageren is niet mogelijk.