Toyota zet sein op rood voor BZ4X

0

Je krijgt maar 1 kans om een eerste indruk te maken. En in het geval van de BZ4X, het model waarmee Toyota het segment van de elektrische auto mondiaal mee betreedt, is die verprutst. De Japanse autofabrikant moet namelijk 2.700 exemplaren van deze auto terugroepen vanwege een technisch probleem waardoor de wielen los kunnen raken.

Van de 2.700 exemplaren van de BZ4X die teruggeroepen worden, waren er 2.200 stuks bestemd voor Europa. Ook Subaru roept vanwege hetzelfde euvel 2.600 auto’s terug. Haar Solterra is op het merkembleem na namelijk vrijwel identiek aan de BZ4X. Beide modellen worden in Japan in dezelfde Toyota fabriek gebouwd.

ToyotaBZ4XwielLos3

Het maken van scherpe bochten en plotseling remmen kunnen er toe leiden dat een naaf bout losraakt, waardoor het risico ontstaat dat het betreffende wiel losraakt. De Japanse toezichthouder, die inmiddels op de hoogte is van het euvel, zegt nog geen meldingen te hebben ontvangen over ongevallen die door het defect zijn veroorzaakt. De instantie adviseert net als Toyota en Subaru om de auto niet te gebruiken totdat er een “permanente reparatiemaatregel” heeft plaatsgevonden.

De terugroepactie volgt minder dan 2 maanden nadat Toyota de BZ4X op de Japanse thuismarkt lanceerde. De elektrische cross-over is daar alleen te leasen. In Nederland is de BZ4X vanaf 50.995 euro te koop. De eerste leveringen aan Nederlandse klanten beginnen pas begin 2023.

Toyota is een laatkomer op de markt van elektrische auto’s. Het Japanse bedrijf vroeg zich jarenlang af of de wereld, buiten Europa en de Verenigde Staten / Canada, wel echt klaar is om de overstap van een model met een verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving te maken. Dat komt ook omdat Toyota momenteel nog veel plezier (hoge marges, tevreden klanten) beleeft aan haar hybride techniek. Die dreigt nu in een rap tempo overbodig te worden.

Maar inmiddels hebben de Japanners zich neergelegd bij het feit dat de transitie naar volledig elektrisch rijden niet meer te stoppen valt. Rond 2025 wil Toyota daarom 15 elektrische modellen hebben ontwikkeld. Rond 2030 moeten het er zo’n 30 stuks zijn. Dat wordt een haastklus en het zou zonde zijn als de BZ4X het symbool wordt van niet goed uitontwikkelde modellen die op de markt gebracht worden. Daarmee zou Toyota namelijk haar imago als producent van oerdegelijke auto’s te grabbel gooien.

 

Reageren is niet mogelijk.