Vergeet de Kia Niro EV … en wacht op de EV4

0

Kia komt in 2024 met de EV4. Dit kleinere familielid van de EV6 (en de nog te introduceren EV7; een stoer ogende elektrische 7-zitter met een hoge carrosserie) is het Koreaanse alternatief voor de Renault Mégane E-Tech Electric en de Volkswagen ID.3 .

In de prijsklasse van bovengenoemde Fransman en Duitser is Kia vooral actief met de e-Soul, maar dat model is voor menig consument net even te eigenzinnig vormgegeven (‘vaak is vierkant beter, maar niet altijd’). Daar is het volumemerk niet content mee. De nieuwe Niro EV is een stukje duurder en groter. Kia kan haar concurrentiepositie dus versterken als zij met een extra elektrisch model komt waarvan het gros van de uitvoeringen minder dan 40 mille gaan kosten. Dat wordt de EV4.

Ondanks een fors lagere prijsstelling dan bij de EV6 kan de nieuwe benjamin uit het elektrische gamma van Kia toch rekenen op de modernste elektrische technologie. Opladen zal daardoor bovengemiddeld snel gaan. Dat verkleint de noodzaak om het formaat van het accupakket te maximaliseren. Kia zal op dit punt bij de EV4 zeker niet ondermaats gaan scoren, maar als bij de batterijen set capaciteit niet het onderste uit de kan wordt gehaald, dan kunnen daar op het gebied van prijs, gewicht en rijeigenschappen vervolgens de vruchten van worden geplukt. Een relatief compact accupakket betekent immers een gunstig gewicht.

Kia is momenteel bezig om zich stevig te nestelen als de nieuwe marktleider van Nederland. Die positie kan het beste worden verdedigd met een elektrisch model dat voor Golf prijzen kan worden aangeboden en die qua formaat (4,2 meter) op de rand van het B segment zit. Want dat is de autoklasse waar vandaag de dag de grootste verkoopaantallen worden gerealiseerd. Dus let maar op: met de nieuwe EV4 heeft Kia weer een winnaar in handen!

Reageren is niet mogelijk.