Waarom wel: Hyundai i10 1.0i N Line

0

In dit nieuwsbericht maakt Autointernationaal zich hard voor een schaap in wolf kleren. Dat is in automediakringen niet gebruikelijk, want doorgaans zijn het juist de tegenpolen (wolven in schaapskleren) die de goedkeuring kunnen wegdragen van testredacties. Begrijpelijk, want met een auto die er niet snel uit ziet, maar dat wel is, kan je menig buurman bij het stoplicht op het verkeerde been zetten.

Maar hier lees je dus een pleidooi voor een auto die wel snel oogt, maar dat niet is: de i10 1.0i N-Line. Hyundai levert haar instapper reeds in sportkleding, maar dan zit je wel vast aan turbomotor. Dat past natuurlijk goed bij de N-Line aankleding, maar het drijft de prijs ook flink op. Er moet liefst 22.195 euro worden betaald voor deze i10. Nu zijn er meer A segment auto’s die zoveel geld kosten, maar toch. Hyundai kan op deze manier consumenten die niet meer dan 20 mille te besteden hebben, maar die de i10 als i-Drive, Comfort of Premium niet spannend genoeg vinden ogen, niet bedienen.

Dit ‘probleem’ is extra actueel geworden sinds Toyota de Aygo in het A segment heeft ingeruild voor de Aygo X. Dat model oogt als een cross-over en heeft zodoende een hippe uitstraling. Recentelijk wist de Aygo X een vergelijkingstest van de i10 te winnen. Dat kwam enerzijds omdat de Toyota door de betreffende testredactie een voorkeursbehandeling kreeg bij de puntentoekenning (de Aygo X scoorde evenveel ‘bolletjes’ als de i10 voor zijn prestatieniveau, terwijl de Toyota op geen enkel onderdeel sneller is, en in de vierde versnelling liefst 7,4 seconden meer tijd nodig heeft om van 80 km/u naar 120 km/u te versnellen!) en anderzijds omdat de Aygo X met 1,5 bolletje extra beloond wordt vanwege zijn leukere uiterlijk. Daarmee verspeelde de i10 zijn winkans in deze vergelijkingstest.

Je kan je afvragen of een auto ook ‘beter’ is als hij er ‘leuk’ uit ziet. Een buitenlandse testredactie keek daar doorheen en gaf de i10 zodoende een hogere totaalwaardering dan de Aygo X. Dat komt, kort gezegd, doordat de i10 aanvoelt en rijdt als een auto uit een hogere klasse. Die kwalificatie is op de Aygo X niet van toepassing. Maar ‘gelijk hebben’ is niet hetzelfde als ‘gelijk krijgen’. Je kan inderdaad niet ontkennen dat de Toyota er koddig uit ziet. En aangezien heel wat consumenten van mening zijn dat het oog ook wat wil, kan dit Hyundai flink wat klanten kosten in het A segment.

Wat nu gedaan? Een geheel nieuw model, nu met cross-over looks zoals de Aygo X? Een facelift? Er is een veel snellere en goedkopere oplossing voor Hyundai: ga de i10 1.0i aanbieden als N-Line. Door de T-GDI turbomotor van 100 pk te laten vervallen, kan de aanschafprijs met 1.200 à 2.200 euro worden verlaagd. In het gunstigste geval kan Hyundai de i10 1.0i N-Line zodoende aanbieden voor 19.995 euro! Bij Toyota krijg je daar geen Aygo X in jaloersmakende Envy verpakking voor. Die kost namelijk 22.050 euro. Ja kan voor 19.550 euro wel de First uitvoering krijgen, maar die is slechts tijdelijk leverbaar. Vis je voor wat betreft deze versie achter het net, dan ben je aangewezen op de Aygo X Play. En die oogt zonder lichtmetalen 18 inch wielen heus een stuk minder stoer.

Dus Hyundai: vergeet die vergelijkingstest waarin met 2 maten gemeten werd. Als jij de Aygo X in het A segment (blijvend) wil verslaan, ga dan de i10 1.0i ook leveren als N-Line!

 

Reageren is niet mogelijk.